J
Begroting 2002
Dienst Stadsontwikkeling en -beheer
i
2
Begroting 2002
Dienst Stadsontwikkeling en -beheer
2. DOEL EN TAKEN VAN DE DIENST
De dienst Stadsontwikkeling en -beheer stelt zich ten doel om de ambities uit het
bestuursprogramma LEVI 2030 binnen de beschikbare financiële middelen te realiseren. De
ambities zijn in het Meerjaren-OntwikkelingsProgramma per pijler uitgewerkt in strategische en
operationele doelstellingen. In dit hoofdstuk worden de belangrijkste bij de perspectiefnota
toegekende reguliere begrotingsmiddelen, gerangschikt naar de pijlers, uiteengezet. Zoals in de
inleiding reeds is vermeld worden bij de dienst Stadsontwikkeling en -beheer een groot aantal
projecten uitgevoerd die zullen leiden tot het realiseren van de doelstellingen. Deze projecten
worden niet uit de reguliere middelen bekostigd en zijn beschreven in de MIP-formulieren.
Omdat ten tijde van de perspectiefnota veel gegevens nog ontbraken, wordt bij de begroting
tevens het globaal investeringsplan gepresenteerd. Hiermee wordt het mogelijk om een
geïntegreerde afweging te maken, in plaats van tijdens de uitvoering steeds te worden
overvallen met al dan niet kant en klare projectvoorstellen.
De Economische en Fysieke Pijler
De doelstellingen uit het MOP vormen nog steeds de leidraad voor het takenpakket van de
dienst, die vrijwel geheel voor deze pijlers werkt.
In de voorstellen voor nieuw beleid wordt vooral ingezet op de reguliere taken. Zo dreigden de
achterstanden van de stad ontoelaatbare vormen aan te nemen. Met de voorliggende begroting
wordt het grootste deel van de zorg (met name gericht op wegenonderhoud) weggenomen en
wordt het onderhoudsniveau van de binnenstad structureel op een goed niveau gebracht. Ook
wordt het mogelijk gemaakt om de begraafplaats wat lucht te geven, zodat de tendens van
verloedering en dalende inkomsten een halt kan worden toegeroepen. De problematiek van
bagger en dichtslibbing van de grachten blijft overigens vooralsnog zonder oplossing.
Ergernis nummer 1 van vele burgers wordt wel aangepakt! Volgens het principe 'de vervuiler
betaald', wordt de hondenbelasting verhoogd, terwijl tegelijkertijd maatregelen worden
genomen om de overlast te bestrijden.
Onder het kopje veroudering valt niet alleen de wegenstructuur. Nog steeds moeten vele
bestemmingsplannen worden vernieuwd. Voor fase twee van de actualisatieslag verouderde
bestemmingsplannen zijn in de perspectiefronde echter geen middelen ter beschikking gesteld.
Bezien zal worden op welke wijze de lichte verhoging van structurele middelen 11.800,-)
het beste kan worden ingezet.
Ten aanzien van de samenhang wordt een vervolg op het RES traject voorbereid, waar ook de
dienst in zal participeren. De druk op de middelen wordt voelbaar. Het zal de nodige
inventiviteit en creativiteit vergen om de dienstinspanning zonder budgettaire consequenties te
kunnen leveren.