Begroting 2002
Dienst Stadsontwikkeling en -beheer
V
4
Begroting 2002
Dienst Stadsontwikkeling en -beheer
3. VERANDERINGEN EN ONTWIKKELINGEN
Directiestructuur
Uw college heeft onderkend dat de ambities gepaard zouden gaan met grote organisatorische
ingrepen en heeft middelen ter beschikking gesteld teneinde de organisatie adequaat toe te
rusten. Voorzagen wij destijds nog de vorming van een extra sector, inmiddels is duidelijk
geworden dat in plaats ven een extra sector een extra directielid is aangesteld. Hiermee wordt
mogelijk gemaakt dat op directieniveau een persoon volledig wordt vrijgespeeld teneinde de
aansturing van ambitie, strategie, projecten en samenhangend beleid gestalte te geven. De
controller zal samen met de afdeling planning en control worden gepositioneerd als staforgaan.
Daarmee wordt de functie uit de lijn gehaald en ingebracht ter ondersteuning van directie en
management.
Projecten organisatie
Door het grotere beslag aan lopende projecten en projecten in ontwikkeling, heeft de
organisatie in 2001 al werkenderweg een "kanteling" gemaakt, waarbij een projectenbureau de
spil vormt van de uitvoering van grote projecten. In 2002 zal deze organisatieverandering
verder uitgewerkt en bestendigd worden. De voortgang van de grote werken vereist een
geleidelijke aanpassing, zodat het uitvoeringsproces niet verstoord wordt door "verbouwingen
aan de zaak". Door de aanwezigheid van een "vrijgespeelde" directeur, kan het
opdrachtgeverschap eenduidig bij de directie worden gelegd en kan het projectenbureau zich
concentreren op de bezetting, bemensing, financiering en planning van de projecten. Hiermee
vervult het projectenbureau een belangrijke spilfunctie naar de dienst.
Staf
Naar verwachting zal eind 2001, begin 2002 ook de staf zijn beslag krijgen. Hier wordt
aanwezige beleid en strategische know how gebundeld Vorming zal plaats vinden vanuit de
aanwezige sectoren, waarmee tevens wat is gezegd over de verstrekkendheid van de eerder
genoemde kanteling. Bundeling van kennis is wenselijk en essentieel om op samenhangende
wijze, geintegreeerd en goed georganiseerd te kunnen komen tot een heldere lijn van de
gemeente.
Reorganisatie sectoren Economie en Ruimte, Ruimtelijke Inrichting en project Vastgoed
In 2001 vindt de besluitvorming plaats rond de reorganisatie van de sectoren Economie en
Ruimte (ECRU) en Ruimtelijke Inrichting (RI). De werkvelden grondzaken, economische
zaken, toerisme en detailhandelsbeleid uit de sector ECRU worden samen met vastgoed
ondergebracht in een nieuwe sector. Deze krijgt de naam Grondzaken, Economische Zaken en
Vastgoed.
De resterende werkvelden van de sector ECRU worden samengevoegd met die van de sector
RI. Door deze samenvoeging in de nieuwe sector Ruimtelijke Ordening en Inrichting worden
de beleidsterreinen verkeer en vervoer alsook stedenbouw en planologie geclusterd.
Naar verwachting komt dit de herkenbaarheid, de flexabiliteit en de efficiency van de
organisatie ten goede.
5