Blad 4 eventueel om concretisering van de richting die bij de perspectiefnota is vastgesteld. De waarde als politiek afwegingsinstrument is in vergelijking met de perspectiefnota dus een beperkte. De begroting is vooral het sturingsinstrument voor de uitvoering. 2 Wijziging Planning en Controlcyclus De perspectiefnota verschijnt tot dusver in het voorjaar. De gedachtegang daarbij was dat de Raad in hoofdlijnen bij de perspectiefnota de richting van het beleid aangeeft en dat daarna in de begroting dit beleid meer gedetailleerd wordt uitgewerkt. Een nadeel daarvan is dat de perspectiefnota met het beleid voor de komende jaren in dezelfde periode tot stand komt als de jaarrekening over het afgesloten jaar. De onderzoeker naar de mogelijkheden tot kwaliteitsverbetering van de planning en controlcyclus (zie ook volgende paragraaf) was van mening dat daardoor de jaarrekening te weinig aandacht krijgt en de resultaten daaruit onvoldoende worden meegenomen bij de samenstelling van de perspectiefnotaHij adviseert daarom het uitbrengen van de perspectiefnota te laten samenvallen met de begroting in het najaar en in het voorjaar extra aandacht te geven aan de behandeling van de jaarrekening. De aanbiedingsbrief van de jaarrekening zou daarbij conclusies kunnen bevatten voor de opstelling van het financieel perspectief in perspectiefnota en begroting. Wij zijn van mening dat de perspectiefnota 2003, die moet worden opgesteld in 2002 een goed moment is om met een dergelijke werkwijze een proef te nemen. In 2002 heeft een, na de verkiezingen nieuw aangetreden, college dan iets meer tijd voor de uitwerking van het nieuwe College programma/Bestuursprogramma in een geactualiseerde perspectiefnotaWij stellen u voor de perspectiefnota 2003 - 2006 gelijktijdig te behandelen met de begroting 2003 in het najaar 2002 en op basis van de dan opgedane ervaringen te beslissen over de werkwijze voor de volgende jaren. Ook de gevolgen van de wet dualisering van het gemeentebestuur zullen bij het bepalen van een toekomstige werkwijze worden betrokken. 3 Productenbegroting De begroting wordt sinds 1998 opgesteld in de vorm van een productenbegroting. Bij een aantal producten kunnen doelomschrijving, omschrijving prestatiecriteria, kengetallen e.d. nog verbeterd worden Dat geldt niet alleen voor de begroting, dat geldt voor alle instrumenten van de planning en Blad 5 controlcyclus Daarom is er besloten tot een onderzoek naar de mogelijkheden tot verbetering van de kwaliteit van de planning en controlinstrumenten Dit onderzoek is uitgevoerd in het najaar 2000 en daarover is gerapporteerd in begin 2001. De uitkomsten van het onderzoek zullen mee de basis vormen voor de verdere verbetering van de planning en controlinstrumenten. Eveneens zullen daarbij meegenomen worden de uitkomsten van een onderzoek door de Erasmus universiteit naar het gebruik van kengetallen bij een aantal grotere gemeenten met als hoofdconclusie "De gedachte aan outputsturing wordt nergens echt gerealiseerd"Dit onderzoek relativeert de mogelijkheden van sturing op beoogde maatschappelijke effecten en/of output. Dit noopt tot een herbezinning op de wijze van gebruik van de productenbegroting. Een gedifferentieerde benadering lijkt aan te bevelen, waarbij voor sommige producten wordt gestuurd op beoogde maatschappelijke effecten, voor andere producten gestuurd wordt op de output en voor weer andere producten op de input. Wij zullen daarover met de Raad in discussie treden. 14 Autorisatie Volgens de gedragslijn zoals wij die bij de invoering van de productenbegroting hebben ingesteld autoriseert de raad de begroting op het niveau van het beleidsproductOm ook te voldoen aan de comptabiliteitsvoorschriften wordt in een bijlage de verdeling van beleidsproducten over de comptabiliteitsfuncties aangegeven voor zover de comptabiliteitsfunctie op een gedetailleerder niveau is vastgesteld dan de beleidsproducten. De productenbegroting is voor een aantal producten op een gedetailleerder niveau vastgesteld dan op grond van de comptabiliteitsfuncties is voorgeschreven. Voor andere producten zijn de comptabiliteitsfuncties gedetailleerder dan de beleidsproducten. Uitgaande van de gedachte dat de raad stuurt op hoofdlijnen en ter wille van de flexibiliteit en snelheid van handelen stellen wij voor dat de raad, evenals vorig jaar, het college machtigt tot overschrijvingen tussen beleidsproducten die behoren tot een zelfde comptabiliteitsfunctie en tot overschrijvingen tussen comptabiliteitsfuncties voor zover die behoren tot een zelfde beleidsproduct. Dit heeft tot gevolg dat de Raad materieel de begroting autoriseert op het meest globale niveau of dit nu het beleidsproduct of de comptabiliteitsfunctie is. Dit voorstel is in het concept raadsbesluit verwerkt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 51