Blad 4
eventueel om concretisering van de richting die bij
de perspectiefnota is vastgesteld. De waarde als
politiek afwegingsinstrument is in vergelijking met
de perspectiefnota dus een beperkte. De begroting is
vooral het sturingsinstrument voor de uitvoering.
2 Wijziging Planning en Controlcyclus
De perspectiefnota verschijnt tot dusver in het
voorjaar. De gedachtegang daarbij was dat de Raad in
hoofdlijnen bij de perspectiefnota de richting van
het beleid aangeeft en dat daarna in de begroting dit
beleid meer gedetailleerd wordt uitgewerkt. Een
nadeel daarvan is dat de perspectiefnota met het
beleid voor de komende jaren in dezelfde periode tot
stand komt als de jaarrekening over het afgesloten
jaar. De onderzoeker naar de mogelijkheden tot
kwaliteitsverbetering van de planning en
controlcyclus (zie ook volgende paragraaf) was van
mening dat daardoor de jaarrekening te weinig
aandacht krijgt en de resultaten daaruit onvoldoende
worden meegenomen bij de samenstelling van de
perspectiefnotaHij adviseert daarom het uitbrengen
van de perspectiefnota te laten samenvallen met de
begroting in het najaar en in het voorjaar extra
aandacht te geven aan de behandeling van de
jaarrekening. De aanbiedingsbrief van de jaarrekening
zou daarbij conclusies kunnen bevatten voor de
opstelling van het financieel perspectief in
perspectiefnota en begroting.
Wij zijn van mening dat de perspectiefnota 2003, die
moet worden opgesteld in 2002 een goed moment is om
met een dergelijke werkwijze een proef te nemen. In
2002 heeft een, na de verkiezingen nieuw aangetreden,
college dan iets meer tijd voor de uitwerking van het
nieuwe College programma/Bestuursprogramma in een
geactualiseerde perspectiefnotaWij stellen u voor
de perspectiefnota 2003 - 2006 gelijktijdig te
behandelen met de begroting 2003 in het najaar 2002
en op basis van de dan opgedane ervaringen te
beslissen over de werkwijze voor de volgende jaren.
Ook de gevolgen van de wet dualisering van het
gemeentebestuur zullen bij het bepalen van een
toekomstige werkwijze worden betrokken.
3 Productenbegroting
De begroting wordt sinds 1998 opgesteld in de vorm
van een productenbegroting. Bij een aantal producten
kunnen doelomschrijving, omschrijving
prestatiecriteria, kengetallen e.d. nog verbeterd
worden
Dat geldt niet alleen voor de begroting, dat geldt
voor alle instrumenten van de planning en
Blad 5
controlcyclus
Daarom is er besloten tot een onderzoek naar de
mogelijkheden tot verbetering van de kwaliteit van de
planning en controlinstrumenten Dit onderzoek is
uitgevoerd in het najaar 2000 en daarover is
gerapporteerd in begin 2001. De uitkomsten van het
onderzoek zullen mee de basis vormen voor de verdere
verbetering van de planning en controlinstrumenten.
Eveneens zullen daarbij meegenomen worden de
uitkomsten van een onderzoek door de Erasmus
universiteit naar het gebruik van kengetallen bij een
aantal grotere gemeenten met als hoofdconclusie "De
gedachte aan outputsturing wordt nergens echt
gerealiseerd"Dit onderzoek relativeert de
mogelijkheden van sturing op beoogde maatschappelijke
effecten en/of output.
Dit noopt tot een herbezinning op de wijze van
gebruik van de productenbegroting. Een
gedifferentieerde benadering lijkt aan te bevelen,
waarbij voor sommige producten wordt gestuurd op
beoogde maatschappelijke effecten, voor andere
producten gestuurd wordt op de output en voor weer
andere producten op de input. Wij zullen daarover met
de Raad in discussie treden.
14 Autorisatie
Volgens de gedragslijn zoals wij die bij de invoering
van de productenbegroting hebben ingesteld
autoriseert de raad de begroting op het niveau van
het beleidsproductOm ook te voldoen aan de
comptabiliteitsvoorschriften wordt in een bijlage de
verdeling van beleidsproducten over de
comptabiliteitsfuncties aangegeven voor zover de
comptabiliteitsfunctie op een gedetailleerder niveau
is vastgesteld dan de beleidsproducten.
De productenbegroting is voor een aantal producten op
een gedetailleerder niveau vastgesteld dan op grond
van de comptabiliteitsfuncties is voorgeschreven.
Voor andere producten zijn de comptabiliteitsfuncties
gedetailleerder dan de beleidsproducten. Uitgaande
van de gedachte dat de raad stuurt op hoofdlijnen en
ter wille van de flexibiliteit en snelheid van
handelen stellen wij voor dat de raad, evenals vorig
jaar, het college machtigt tot overschrijvingen
tussen beleidsproducten die behoren tot een zelfde
comptabiliteitsfunctie en tot overschrijvingen tussen
comptabiliteitsfuncties voor zover die behoren tot
een zelfde beleidsproduct. Dit heeft tot gevolg dat
de Raad materieel de begroting autoriseert op het
meest globale niveau of dit nu het beleidsproduct of
de comptabiliteitsfunctie is.
Dit voorstel is in het concept raadsbesluit verwerkt.