Blad 10 Op grond van de zogenaamde meicirculaire van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties dient de raming van de gemeentefondsuitkering te worden bijgesteld met structureel 1 miljoen voor de beleidsperiode tot en met 2005. Dit bedrag is globaal als volgt samengesteld a. Accres/inflatie 187.000 b. Aanpassing lokale prognoses €-119.000 c. Herziene belastingcapaciteit 715.000 d. Diversen 2 4 3.000 Totaal €1026.000 a. Accres/inflatie De uitkering uit het gemeentefonds is gekoppeld aan de ontwikkeling van de netto rijksuitgaven. Uit de toename van de uitkering (het accres) dienen ook de loon- en prijsstijgingen te worden bekostigd. Als gevolg van de beleidsintensiveringen lopen de rijksuitgaven en daarmee de uitkering uit het gemeentefonds sterker op dan in de september circulaire 2000 was aangekondigd. Een deel van de stijging van de gemeentefonds uitkering is nodig om de gevolgen van de sterkere stijging van de inflatie over 2001, dan tot dusver is verondersteld, op te vangen Voor de jaren 2002 tot en met 2005 is rekening gehouden met een loonstijging van 3% en een prijsstijging van 2,5%. Het geraamde accres voor de jaren 2003 tot en met 2005 heeft een zeer voorlopig karakter. De ontwikkeling van het accres zal sterk afhankelijk zijn van het nieuwe regeerakkoord. s b. Aanpassing lokale prognoses Actualisering van lokale prognoses met betrekking tot inwoners, bijstandsgerechtigden, woningbouw en dergelijke leiden per saldo tot een nadeel van €119.000. c. Herziene belastingcapaciteit De belastingcapaciteit is lager dan waarmee bij het opstellen van de perspectiefnota rekening is gehouden. Hierdoor ontstaat een voordeel van 0,715 miljoen in de algemene uitkering. Dit voordeel is voor de jaren 2002, 2003 en 2004 aangewend ter dekking van de storting in de bestemmingsreserve OZB. d. Diversen Er zijn diverse taakmutaties welke vrijvallen ten gunste van de algemene middelen. Voorts zijn een aantal bijstellingen (kortingen) op eerder door het rijk aangekondigde taakmutaties doorgevoerd. Blad 11 Daarnaast zijn er specifieke taakmutaties welke na formele besluitvorming uwerzijds ter uitvoering aan de diensten beschikbaar worden gesteld. Deze structurele middelen zijn vooralsnog gereserveerd te weten Vangnet huursubsidie 20.000 Nieuwe vreemdelingenwet 36.000 Leerlingenvervoer SBO 8.000 Onderwijshuisvesting 67.000 Dualisering lokaal bestuur 18.000 De invloed van de ontwikkelingen in de algemene uitkering van het gemeentefonds kan als volgt worden samengevat Meerjarenbegroting in xl.OOO 2002 2003 2004 2005 Mutaties gemeentefonds 887 -949 -263 1.351 3.5 Structurele uitzettingen en inkrimpingen De structurele uitzettingen en inkrimpingen zijn nader gespecificeerd in bijlage III Tengevolge van de structurele uitzettingen en inkrimpingen wijzigt het meerjarenperspectief als volgt Meerjarenbegroting in xl.OOO 2002 2003 2004 2005 Structurele uitzettingen en inkrimpingen -372 113 20 74 3.6 Financieelresultaat meerjarenraming Wanneer de onder de paragrafen 3.2 tot en met 3.5 worden verwerkt in de financiële positie zoals die was vermeld in de perspectiefnota (zie 3.1), dan ontstaat het volgende beeld: Meerjarenbegroting in x1.000 2002 2003 2004 2005 Startpositie 1-1 1.057 31 -1.243 -1.179 Mutaties Perspectiefnota 2002-2005 -1.450 243 307 -157 Moties Perspectiefnota 2-7-2001 Nr 10: Afvalstoffenheffing -681 Nr 38: Jongerenwerk -91 Mutaties gemeentefonds 887 -949 -263 1.351 Structurele uitzettingen en inkrimpingen -372 113 20 74 Eindstand 31.12 31 -1.243 -1.179 89

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 54