Blad 10
Op grond van de zogenaamde meicirculaire van het
Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties dient de raming van de
gemeentefondsuitkering te worden bijgesteld met
structureel 1 miljoen voor de beleidsperiode tot en
met 2005. Dit bedrag is globaal als volgt
samengesteld
a. Accres/inflatie 187.000
b. Aanpassing lokale prognoses €-119.000
c. Herziene belastingcapaciteit 715.000
d. Diversen 2 4 3.000
Totaal €1026.000
a. Accres/inflatie
De uitkering uit het gemeentefonds is gekoppeld aan
de ontwikkeling van de netto rijksuitgaven. Uit de
toename van de uitkering (het accres) dienen ook de
loon- en prijsstijgingen te worden bekostigd.
Als gevolg van de beleidsintensiveringen lopen de
rijksuitgaven en daarmee de uitkering uit het
gemeentefonds sterker op dan in de september
circulaire 2000 was aangekondigd. Een deel van de
stijging van de gemeentefonds uitkering is nodig om
de gevolgen van de sterkere stijging van de inflatie
over 2001, dan tot dusver is verondersteld, op te
vangen
Voor de jaren 2002 tot en met 2005 is rekening
gehouden met een loonstijging van 3% en een
prijsstijging van 2,5%.
Het geraamde accres voor de jaren 2003 tot en met
2005 heeft een zeer voorlopig karakter. De
ontwikkeling van het accres zal sterk afhankelijk
zijn van het nieuwe regeerakkoord.
s
b. Aanpassing lokale prognoses
Actualisering van lokale prognoses met betrekking tot
inwoners, bijstandsgerechtigden, woningbouw en
dergelijke leiden per saldo tot een nadeel van
€119.000.
c. Herziene belastingcapaciteit
De belastingcapaciteit is lager dan waarmee bij het
opstellen van de perspectiefnota rekening is
gehouden. Hierdoor ontstaat een voordeel van 0,715
miljoen in de algemene uitkering. Dit voordeel is
voor de jaren 2002, 2003 en 2004 aangewend ter
dekking van de storting in de bestemmingsreserve OZB.
d. Diversen
Er zijn diverse taakmutaties welke vrijvallen ten
gunste van de algemene middelen. Voorts zijn een
aantal bijstellingen (kortingen) op eerder door het
rijk aangekondigde taakmutaties doorgevoerd.
Blad 11
Daarnaast zijn er specifieke taakmutaties welke na
formele besluitvorming uwerzijds ter uitvoering aan
de diensten beschikbaar worden gesteld. Deze
structurele middelen zijn vooralsnog gereserveerd te
weten
Vangnet huursubsidie 20.000
Nieuwe vreemdelingenwet 36.000
Leerlingenvervoer SBO 8.000
Onderwijshuisvesting 67.000
Dualisering lokaal bestuur 18.000
De invloed van de ontwikkelingen in de algemene
uitkering van het gemeentefonds kan als volgt worden
samengevat
Meerjarenbegroting in xl.OOO
2002
2003
2004
2005
Mutaties gemeentefonds
887
-949
-263
1.351
3.5 Structurele uitzettingen en inkrimpingen
De structurele uitzettingen en inkrimpingen zijn
nader gespecificeerd in bijlage III
Tengevolge van de structurele uitzettingen en
inkrimpingen wijzigt het meerjarenperspectief als
volgt
Meerjarenbegroting in xl.OOO
2002
2003
2004
2005
Structurele uitzettingen en inkrimpingen
-372
113
20
74
3.6 Financieelresultaat meerjarenraming
Wanneer de onder de paragrafen 3.2 tot en met 3.5
worden verwerkt in de financiële positie zoals die
was vermeld in de perspectiefnota (zie 3.1), dan
ontstaat het volgende beeld:
Meerjarenbegroting in x1.000
2002
2003
2004
2005
Startpositie 1-1
1.057
31
-1.243
-1.179
Mutaties Perspectiefnota 2002-2005
-1.450
243
307
-157
Moties Perspectiefnota 2-7-2001
Nr 10: Afvalstoffenheffing
-681
Nr 38: Jongerenwerk
-91
Mutaties gemeentefonds
887
-949
-263
1.351
Structurele uitzettingen en inkrimpingen
-372
113
20
74
Eindstand 31.12
31
-1.243
-1.179
89