Blad 16
5.2 De belastingen en heffingen voor het jaar 2002
De tarieven voor de onroerendzaakbelasting 2002
zullen gecorrigeerd worden voor de gemaakte fouten in
2001. Daarnaast zullen ze alleen stijgen met de
meerkosten voor de uitvoering van het
rioolbeleidsplan. Voor het overige zal geen
tariefstijging of inflatiecorrectie worden toegepast.
Voor de afvalstoffenheffing blijven wij uitgaan van
100% kostendekkendheid, waarbij de concernoverhead
vooralsnog niet in de tarieven wordt verdisconteerd.
De in voorgaande jaren toegepaste aftrek wegens
lasten-verlichting ad 681.000 (f 1.500.000) en de
aftrek wegens de zalmsnip blijft gehandhaafd (zie
paragraaf 3.3. raadsmoties)
De hondenbelasting is formeel een algemeen
dekkingsmiddel. Bij de behandeling van de
perspectiefnota heeft u, overeenkomstig ons voorstel,
besloten de hondenbelasting te behandelen als een
doel belasting. De tarieven voor de hondenbelasting
zullen zodanig worden vastgesteld dat uit de netto
opbrengst van de hondenbelasting de totale uitgaven
gemoeid met de bestrijding van hondenoverlast kunnen
worden gedekt.
Evenals bij de afvalstoffenheffing blijven de kosten
van de concernoverhead hierbij buiten beschouwing.
Bij de overige heffingen en leges wordt de
kostenstijging in de tarieven doorberekend.
Blad 17
6 ORGANISATIE EN BEDRIJFSVOERING
6.1 Ondersteuning bestuur
In 2002 vindt een fundamentele wijziging binnen het
staatsrechtelijk bestel plaats. Het monistisch
bestuursstelsel in gemeenten wordt gewijzigd in een
dualistisch. Onmiddellijk na de verkiezingen voor de
raden op 6 maart 2002 treedt de Wet dualisering
gemeentebestuur in werking. De wethouders zijn dan
geen lid meer van de raad. De raad kan zich
concentreren op zijn vertegenwoordigende,
verordenende, kaderstellende en controlerende taken.
De raad kan zijn eigen ondersteuning regelen. In de
aanloop naar de nieuwe bestuursperiode zal in nauw
overleg tussen de Raad en de ambtelijke organisatie
de wijzigingen in de werkwijze en de ondersteuning
van de Raad moeten worden voorbereid.
In de begroting 2002 is met de financiële gevolgen
van het wetsvoorstel dualisering gemeentebestuur nog
geen rekening gehouden. Slechts de door het rijk
beschikbaar gestelde middelen zijn gereserveerd. Dit
bedrag groot 18.000 zal echter zeer zeker niet
toereikend zijn. Voor het jaar 2002 zullen bij
begrotingswijziging incidenteel de benodigde extra
middelen voor de Raad ter beschikking moeten worden
gesteld. Bij de beslissing over de perspectiefnota
2003 -2006 zal voor structurele dekking zorg moeten
worden gedragen.
De omvang van de benodigde middelen is sterk
afhankelijk van de wijze waarop de Raad aan haar
ondersteuning vorm wil geven, de onderzoeksbudgetten
die de Raad ter beschikking wenst te hebben en de
wijze waarop inhoud wordt gegeven aan de
rekenkamerfunctie
6.2 Onderzoek risico gebieden
De kwestie met de onroerendzaakbelasting heeft de
vraag opgeroepen of dergelijke calamiteiten ook op
andere terreinen kunnen voorkomen. Daarom is besloten
dat er een brede inventarisatie naar risico gebieden
in de gemeentelijke organisatie moet komen. Dit
onderzoek wordt uitgevoerd in de tweede helft van
2001 met mogelijk enige uitloop in 2002. De
implementatie van uit het onderzoek voortvloeiende
verbeteringsvoorstellen zal in het begrotingsjaar ter
hand worden genomen.
De juridische bedrijfsdoorlichting, waartoe enkele
jaren geleden is besloten, zal in dit onderzoek
worden geïntegreerd
De doelstelling van het onderzoek is het inzichtelijk
krijgen van de majeure risico's in het apparaat
alsmede goed te implementeren voorstellen tot
verbetering van de kwaliteit van de ambtelijke
organisatie in brede zin.