Blad 16 5.2 De belastingen en heffingen voor het jaar 2002 De tarieven voor de onroerendzaakbelasting 2002 zullen gecorrigeerd worden voor de gemaakte fouten in 2001. Daarnaast zullen ze alleen stijgen met de meerkosten voor de uitvoering van het rioolbeleidsplan. Voor het overige zal geen tariefstijging of inflatiecorrectie worden toegepast. Voor de afvalstoffenheffing blijven wij uitgaan van 100% kostendekkendheid, waarbij de concernoverhead vooralsnog niet in de tarieven wordt verdisconteerd. De in voorgaande jaren toegepaste aftrek wegens lasten-verlichting ad 681.000 (f 1.500.000) en de aftrek wegens de zalmsnip blijft gehandhaafd (zie paragraaf 3.3. raadsmoties) De hondenbelasting is formeel een algemeen dekkingsmiddel. Bij de behandeling van de perspectiefnota heeft u, overeenkomstig ons voorstel, besloten de hondenbelasting te behandelen als een doel belasting. De tarieven voor de hondenbelasting zullen zodanig worden vastgesteld dat uit de netto opbrengst van de hondenbelasting de totale uitgaven gemoeid met de bestrijding van hondenoverlast kunnen worden gedekt. Evenals bij de afvalstoffenheffing blijven de kosten van de concernoverhead hierbij buiten beschouwing. Bij de overige heffingen en leges wordt de kostenstijging in de tarieven doorberekend. Blad 17 6 ORGANISATIE EN BEDRIJFSVOERING 6.1 Ondersteuning bestuur In 2002 vindt een fundamentele wijziging binnen het staatsrechtelijk bestel plaats. Het monistisch bestuursstelsel in gemeenten wordt gewijzigd in een dualistisch. Onmiddellijk na de verkiezingen voor de raden op 6 maart 2002 treedt de Wet dualisering gemeentebestuur in werking. De wethouders zijn dan geen lid meer van de raad. De raad kan zich concentreren op zijn vertegenwoordigende, verordenende, kaderstellende en controlerende taken. De raad kan zijn eigen ondersteuning regelen. In de aanloop naar de nieuwe bestuursperiode zal in nauw overleg tussen de Raad en de ambtelijke organisatie de wijzigingen in de werkwijze en de ondersteuning van de Raad moeten worden voorbereid. In de begroting 2002 is met de financiële gevolgen van het wetsvoorstel dualisering gemeentebestuur nog geen rekening gehouden. Slechts de door het rijk beschikbaar gestelde middelen zijn gereserveerd. Dit bedrag groot 18.000 zal echter zeer zeker niet toereikend zijn. Voor het jaar 2002 zullen bij begrotingswijziging incidenteel de benodigde extra middelen voor de Raad ter beschikking moeten worden gesteld. Bij de beslissing over de perspectiefnota 2003 -2006 zal voor structurele dekking zorg moeten worden gedragen. De omvang van de benodigde middelen is sterk afhankelijk van de wijze waarop de Raad aan haar ondersteuning vorm wil geven, de onderzoeksbudgetten die de Raad ter beschikking wenst te hebben en de wijze waarop inhoud wordt gegeven aan de rekenkamerfunctie 6.2 Onderzoek risico gebieden De kwestie met de onroerendzaakbelasting heeft de vraag opgeroepen of dergelijke calamiteiten ook op andere terreinen kunnen voorkomen. Daarom is besloten dat er een brede inventarisatie naar risico gebieden in de gemeentelijke organisatie moet komen. Dit onderzoek wordt uitgevoerd in de tweede helft van 2001 met mogelijk enige uitloop in 2002. De implementatie van uit het onderzoek voortvloeiende verbeteringsvoorstellen zal in het begrotingsjaar ter hand worden genomen. De juridische bedrijfsdoorlichting, waartoe enkele jaren geleden is besloten, zal in dit onderzoek worden geïntegreerd De doelstelling van het onderzoek is het inzichtelijk krijgen van de majeure risico's in het apparaat alsmede goed te implementeren voorstellen tot verbetering van de kwaliteit van de ambtelijke organisatie in brede zin.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 57