Blad 2
Prins Mauritsschool, de Potmarge en de locatie Bilgaard van
de Vrijheid.
Wat betreft het v.o. is een van de locaties van Piter
Jelles aangemeld, maar deze locatie voldeed niet aan de
voorwaarden van het ministerie.
Eind juli jl. werd de subsidiebeschikking voor het OKBeleid
ontvangen. In deze beschikking, die ter inzage is gelegd,
is aangegeven onder welke voorwaarden de subsidie
beschikbaar is gesteld. Gelet op het tijdstip waarop de
beschikking is ontvangen heeft het overleg met de
schoolbesturen en directies over de diverse voorwaarden pas
na de zomervakantie kunnen plaatsvinden. Ook de procedure
voor het aantrekken van een coördinator voor het school
specifieke gedeelte is pas na de zomervakantie afgerond.
In de subsidiebeschikking zijn twee belangrijke data
opgenomen, te weten 15 september 2001 (indienen bij het
ministerie van het plan van aanpak) en 15 november 2001
(indienen van de schoolontwikkelingsplannen). Wij hebben,
gelet op deze data, in onze vergadering van 17 september
een concept-versie van het thans voorliggende Plan van
Aanpak voorlopig vastgesteld en ter informatie naar het
ministerie gezonden. Daarbij is aangegeven dat noch de
schoolbesturen, noch uw raad, zich over het plan van aanpak
hebben kunnen uitspreken en dat er in dat opzicht het
nodige voorbehoud moet worden gemaakt. Overigens gaat het
om een plan op hoofdlijnen, waarin met name wordt ingegaan
op de procedurele en organisatorische aspecten van het
OKBeleid. De inhoudelijke aspecten zullen moeten worden
opgenomen in de schoolontwikkelingsplannen en in het nieuwe
GAO-beleidsplan 2002 - 2006.
4Samenhang van het OKBeleid en het GOA-beleid
Het GOA-beleid berust op twee pijlers, de schoolspecifieke
aanpak (overigens ook landelijke voorlopig voor een beperkt
aantal scholen) en de algemene aanpak. Deze algemene aanpak
richt zich op het treffen van maatregelen op terreinen, die
in ieder geval in onze gemeente voor het merendeel al
geruime tijd in uitvoering zijn genomen. In die zin is het
OKBeleid, zoals al eerder is vastgesteld, een versterking
van het bestaande GOA-beleid. Het gaat vooral om het
taalbeleid, de introductie van programma's op het terrein
van de voor- en vroegschoolse educatie, de overgang van het
primair naar het voortgezet onderwijs en de bestrijding van
het voortijdig schoolverlaten. Daarnaast moet gewezen
worden op recente ontwikkelingen rond de zorg- en
risicoleerlingen, de sluitende aanpak - 23-jarigen en de
zorgmonitor
De huidige GOA periode loopt in juli 2002 af. Een en ander
houdt in dat in het schooljaar 2001 - 2002 een beleidskader
Blad 3
voor de periode 2002 - 2006 moet worden opgesteld. Boven
staande thema's zullen onderdeel uit gaan maken van dat
nieuwe kader. Daarnaast zal uiteraard rekening gehouden
worden met de landelijke kaders, zoals het nieuwe Landelijk
Beleidskader 2002 - 2006 en met de ervaringen die de
afgelopen jaren zowel landelijk als lokaal zijn opgedaan.
Ook het OKbeleid zal dan geïntegreerd moeten worden met het
GOA-beleid. Het nieuwe gemeentelijke kader, dat in overleg
en samenwerking met het (onderwijs-) veld zal worden
opgesteld, zal in het voorjaar van 2002 aan uw raad ter
besluitvorming worden voorgelegd.
5Coördinatie en evaluatie van het OKBeleid
Het OKBeleid kent een uitvoeringsperiode van mei 2001 tot
augustus 2005, dus een periode van ruim vier schooljaren.
Verwezen wordt in dit verband naar het ter inzage gelegde
convenant van 16 mei 2001 en de subsidiebeschikking van
juli jl. Binnen het door het Rijk beschikbaar gestelde
bedrag is in het eerste schooljaar een bedrag van
f 84.807,00 38.483,75) beschikbaar voor de coördinatie.
Er dient coördinatie op twee niveaus plaats te vinden, te
weten op het niveau van de drie deelnemende scholen en op
het niveau van het algemene gemeentelijke beleid (waaronder
de afstemming met het GOA-beleid en aanpalende beleids
terreinen) Wat het schoolniveau betreft gaat het vooral om
het stimuleren, ondersteunen en begeleiden van de scholen,
en om het afstemmen van de ontwikkelingen bij de scholen
onderling (de uitvoering van de schoolontwikkelingsplan
nen) We hebben hiervoor via het GCOFryslan tijdelijk twee
functionarissen aangetrokken, die worden gefinancierd uit
de rijksmiddelen voor het OKBeleid. Deze functionarissen
zijn belast met het (mede) opstellen van de schoolontwik
kelingsplannen, het ondersteunen van de scholen en voor de
procesmatige coördinatie en procesbewaking. De coördinatie
van de algemene aspecten van het OKP-beleid zal bij de
sector Onderwijs berusten. Bij deze sector berust thans ook
de coördinatie voor het GOA-beleid.
6Financiële aspecten
Voor de uitvoering en coördinatie van het schoolspecifieke
deel van het OKBeleid ontvangt de gemeente in de periode
mei 2001 - augustus 2002 een bedrag van f 634.482,00
287.915,38). Wat de voorwaarden betreft waaronder het
bedrag beschikbaar is gesteld, verwijzen wij u naar de ter
inzage gelegde subsidiebeschikking.
Met ingang van augustus 2002 zal dit OKB-budget, samen met
het VVE-budget, worden geïntegreerd met het grootste deel
van het huidige GOA-budget in een (nieuw) GOA-budgetVoor
het GOA-budget zal daarnaast een nieuwe bekostigings
systematiek gaan gelden. Het ministerie heeft, zowel
mondeling als schriftelijk, toegezegd dat het totaalbedrag