onderwijs, waarvoor andere criteria gelden. Andere lokaties
in het vo in Leeuwarden bleken, zelfs bij een ruime
interpretatie van het criterium, niet voldoende
doelgroepleerlingen te hebben.
Een en ander houdt in dat in Leeuwarden geen lokatie voor
vo op directe wijze aan het OKP zal deelnemen. Nog nagegaan
zal worden of de scholen/lokaties voor vo op een indirecte
wijze bij de ontwikkelingen rond het OKP betrokken kunnen
worden. De inbedding van het OKP in het GOA-beleid en de
uitbouw van dit beleid, en het Platform aansluiting PO - VO
bieden daarvoor wellicht mogelijkheden.
4. Het onderwijsachterstandenbeleid in Leeuwarden.
Zoals hierboven al is aangegeven gaat het bij het OKP niet
om een compleet nieuwe ontwikkeling, maar is er sprake van
nieuwe accenten in een beleid, dat al in de zestiger en
zeventiger jaren vorm kreeg. Ook in Leeuwarden heeft het
voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden een
lange traditie. Al in 1976 werd door de gemeente het
initiatief genomen tot het instellen van een werkverband
"Onderwijs en Samenleving". Dit werkverband richtte zich
het werken aan samenhangende probleemvelden rond school-
buurt-gezin. Een thematiek die de afgelopen jaren in een
wat andere vorm o.a. binnen de ontwikkeling van de
buurtschool de nodige aandacht heeft gekregen.
Door de jaren is de gemeente op verschillende manieren bij
opzet en uitvoering van het onderwijsachterstandenbeleid
betrokken geweest. Sinds 1998 heeft de gemeente op dit
terrein een wettelijke taak. Aan die verantwoordelijkheid
wordt in nauwe samenwerking met besturen, scholen en
organisaties op het brede terrein van het welzijnsbeleid
vorm gegeven. Dat heeft geleid tot enerzijds versterking
van bestaande (en succesvol gebleken) ontwikkelingen, en
anderzijds tot een groot aantal nieuwe ontwikkelingen. Met
name het onderwijsveld heeft bij het initiëren van nieuwe
ontwikkelingen een actieve rol gespeeld. In de nota "GOAL
1998 - 2002" is door de Raad vastgelegd welke activiteiten
er in de periode 1998 - 2002 ontwikkeld moeten worden en
welke doelen er daarbij worden nagestreefd. De evaluatie
nota "Het GOA-beleid in Leeuwarden in de periode 1998 -
2000" geeft een tussenstand van het beleid aan.
De afgelopen jaren zijn in Leeuwarden op deze terreinen tal
activiteiten en projecten gestart. Met name kunnen genoemd
worden
de ontwikkeling van (een aantal) buurtscholen in het
primair onderwijs; vanaf 1998;
de introductie van we-programma's in het primair
onderwijs (o.a. het Kaleidoscoopprogramma) vanaf 2000, mede
in relatie tot de landelijke regelingen op dit terrein;
de versterking van de RMC-functie en de intensivering
van het beleid ten aanzien van het voor- en vroegtijdig
schoolverlaten, waaronder allerlei onderliggende
voorzieningen als b.v. de sluisgroep; vanaf 1996/1997;
- de verbetering van het onderwijs aan zorg- en
risicoleerlingen (uitvoering aanbevelingen werkgroepen
'Sturen op Kwaliteit'); vanaf 2000;
- de ontwikkeling van een sluitende aanpak voor kinderen en
jongeren van 0-23 jaar en met name in het onderwijs);
vanaf 1997/1998;
- het ontwikkelen van een zorgmonitor (ten behoeve van de
optimalisering van het onderwijs aan zorg- en risico
leerlingen) vanaf 2000;