- verbetering van de aansluiting tussen het primair en
voortgezet onderwijs, met name op het terrein van de
leerstof en de didactische aanpak (vanaf 2000)
Het gaat om ontwikkelingen en thema's die, soms onder een
wat andere benaming, ook in de recente nota's over het OKP
terug zijn te vinden waar het gaat om de niet school
specifieke aanpak. De conclusie is dan ook dat aan het
merendeel van de thema's uit het Onderwijskansenplan in
Leeuwarden al aandacht wordt besteed. In aansluiting en ter
aanvulling op het in onze gemeente gevoerde beleid
verdienen twee thema's wel meer aandacht, te weten de
versterking van het vmbo, en de ontwikkeling van het
taalbeleid en het versterken van sociale competenties.
De inbedding van het OKP in het GOA-beleid voor de periode
2002 - 2006 zal wat dat betreft geen problemen op leveren.
5. De OKP-aanpak in Leeuwarden.
5.1. Vooraf.
In deze paragraaf wordt aangegeven op welke wijze het
OKP-beleid in Leeuwarden vormt krijgt. Allereerst wordt
ingegaan op de schoolspecifieke aanpak. Aan de orde komen
vragen als: hoe kunnen scholen hun ontwikkelingsplannen
opstellen, aan welke eisen moet zo'n plan voldoen, wie
moeten er bij het opstellen van zo'n plan betrokken worden
etc. Vervolgens wordt ingegaan op het algemene gedeelte.
Daarbij zal worden aangegeven aan welke thema's er de
komende jaren aandacht zal worden geschonken, op welke
wijze dat gaat gebeuren en welke resultaten er mee beoogd
worden
5.2. De schoolspecifieke aanpak.
Centraal in de schoolspecifieke aanpak staan de school
ontwikkelingsplannen. Hierin moet staan beschreven op basis
van welke overwegingen de school welke acties gaat
ondernemen om tot verbetering van het onderwijs en de
leerprestaties te komen.
Uitgangspunt voor het opstellen van het schoolontwik
kelingsplan is met name de rapportage van de onderwijs
inspectie. In de 1ST- of RST-rapportage (Integraal
SchoolToezicht of Regulier SchoolToezicht) geeft de
inspectie aan de hand van een aantal items een oordeel over
(de kwaliteit van) het onderwijs aan de desbetreffende
school. Naast de rapportage van de inspectie kan de school
ook gebruik maken van andere informatiebronnen om tot een
goede analyse van de situatie van de school te komen.
In de rapportages besteedt de inspectie in het algemeen
aandacht aan de volgende thema's:
a) het onderwijsleerproces, te weten:
het leerstofaanbod
de leertijd
het pedagogisch klimaat
het didactisch handelen
de leerlingenzorg
b) de opbrengsten van het onderwijs
de inspectie doet in de meeste rapportages van de
scholen in Leeuwarden overigens geen uitspraak over de
opbrengsten, omdat in een te geringe mate sprake ia van
het gebruik van methode-onafhankelijke toetsen; een en
ander heeft te maken met de keuze van de meeste scholen
voor het gebruik van toetsen van het GCOfryslan. Zie
hiervoor paragraaf (evaluatie en monitoring)