Blad 6
Deze wijzigingen beperken de verstrekking van
persoonsgegevens aan derden. De tarieventabel is op dit
punt gewijzigd.
2.14 Historisch Centrum Leeuwarden
Dit onderdeel heette voorheen "gemeentearchief" en is
aanzienlijke uitgebreid. De aanpassingen betreffen met name
overeenstemming van prijzen met vergelijkbare
archiefinstellingen
De tariefsverhoging van circa 35%, naast de vastgestelde
5,85%, van met name de onderzoekskosten werken het
structurele tekort op de begrote legeskosten weg, zodat
deze tarieven kostendekkend zijn.
3.1 Vergunning/ontheffing op basis van de APV
3.2 Ligplaatsen op basis van de APV
De totale opbrengst ten aanzien van de leges stijgt met de
vastgestelde 5,85%. De tarieven stijgen niet allemaal met
5,85%. Er heeft een selectie plaats gevonden, zodat de
stijging op de meest voor de hand liggende tarieven rust.
4.2.3.b Drank- en Horecawet en muziekvergunning c.a.
Dit tarief stijgt van 1,30 naar 35,00 c.q. 15,85
(kwartiertarief). Jarenlang was dit tarief laag, omdat dit
tarief voor instellingen zonder winstoogmerk gold. Een
tarief van 1,30 is ook voor dergelijke instellingen wel
erg laag, zeker gelet op de te maken kosten voor het afgeven
van een vergunning voor het exploiteren van een
horecabedrij f
4.5.2.2 Bouwvergunningen
Dit betreft een nieuw tarief.
Meestal is voor dezelfde activiteit waarvoor een vergunning
op grond van de Monumentenwet 1988 moet worden aangevraagd
ook een bouw-, sloop- of reclamevergunning nodig. Voor al
deze aanvragen tezamen is één keer advies vragen van de
Commissie voor welstandsadvisering en monumentenzorg
voldoende. In het afgelopen jaar bleek echter dat in enkele
gevallen geen samenloop van aanvragen is, b.v. bij
restauratie-activiteiten van schilderingen binnen in een
gebouw. De commissie rekent hiervoor een uurtarief, dat
nu integraal is overgenomen in de tarieventabel
4.5 Verrekening en teruggaaf
Het onderdeel "Verrekening en teruggaaf" is wat betreft de
verrekening volledig omgewerkt met de volgende doelen:
- opheffen onduidelijkheid over wanneer een aanvraag "in
behandeling" is genomen. Is dit bij indiening of nadat de
aanvraag ontvankelijk is. Nu geldt de datum van
indiening
- dichten van het gat in de mogelijkheden tot teruggaaf.
Dit was niet mogelijk bij intrekking vanaf een maand
Blad 7
nadat een aanvraag in behandeling was genomen totdat op
de aanvraag was beschikt. Dit leidde ertoe dat aanvragers
om financiële redenen ons eerst lieten beschikken voordat
ze hun aanvraag introkken. Dit vele extra werk kan worden
bespaard door de aanvrager de mogelijkheid te bieden om
direct de aanvraag in te trekken als dat gewenst is,
zonder dat de aanvrager daardoor financieel gedupeerd
wordt
- in de meeste gevallen hoeft er niet meer speciaal te
worden verzocht om teruggaaf. Het is klantvriendelijker
om dit in voorkomende gevallen gewoon automatisch te
doen. Het automatisme is niet meegenomen in het artikel
dat ook van toepassing is indien een aanvraag van
gemeentewege wordt ingetrokken omdat de aanvrager de
gemeente heeft misleid.
Algemene opmerking ten aanzien van bouwvergunningen
Vermoedelijk zal per 1 april 2002 de nieuwe Woningwet in
werking treden. Naar aanleiding van deze wetswijziging zal
eind dit jaar en begin volgend jaar onderzoek worden gedaan
naar het verder verbeteren van de huidige tariefstructuur.
4.21 Kansspelen en behendigheidsautomaten
Tot op heden was er geen tarief voor een loterij vergunning
en een prijsvraagvergunning. Ook deze tarieven zijn gesteld
op een kwartiertarief van 15,85.
4.23 Gehandicaptenparkeerkaart (GPK)
Per 1 oktober 2001 is de invalidenparkeerkaart gewijzigd in
gehandicaptenparkeerkaart en zijn de regels omtrent de
kaart veranderd, evenals het uiterlijk van de kaart. Daarom
zijn volledig nieuwe bedragen voorgesteld die worden/zijn
besproken in de Commissie Stadsontwikkeling van 6 november
2001
4.25 Parkeerontheffing
Het grootste deel van de tarieven van dit onderdeel is
komen te vervallen en is vanaf 2002 opgenomen in de
Verordening parkeerbelastingen Leeuwarden 2002.
3.7 Marktqelden
Nadat een aantal jaren sprake is geweest van een afnemende
vraag naar standplaatsen, zal in 2001 en volgens verwachting
ook in 2002 sprake zijn van een situatie van stabilisering.
Om deze situatie niet te verstoren is een tariefsaanpassing
met de loon- en prijsstijgingspercentage van 5,85% het
maximaal haalbare.
38 Onroerende-zaakbelastingen(OZB)
Het tariefsvoorstel van de belasting is voor elke volle