Blad 6 Deze wijzigingen beperken de verstrekking van persoonsgegevens aan derden. De tarieventabel is op dit punt gewijzigd. 2.14 Historisch Centrum Leeuwarden Dit onderdeel heette voorheen "gemeentearchief" en is aanzienlijke uitgebreid. De aanpassingen betreffen met name overeenstemming van prijzen met vergelijkbare archiefinstellingen De tariefsverhoging van circa 35%, naast de vastgestelde 5,85%, van met name de onderzoekskosten werken het structurele tekort op de begrote legeskosten weg, zodat deze tarieven kostendekkend zijn. 3.1 Vergunning/ontheffing op basis van de APV 3.2 Ligplaatsen op basis van de APV De totale opbrengst ten aanzien van de leges stijgt met de vastgestelde 5,85%. De tarieven stijgen niet allemaal met 5,85%. Er heeft een selectie plaats gevonden, zodat de stijging op de meest voor de hand liggende tarieven rust. 4.2.3.b Drank- en Horecawet en muziekvergunning c.a. Dit tarief stijgt van 1,30 naar 35,00 c.q. 15,85 (kwartiertarief). Jarenlang was dit tarief laag, omdat dit tarief voor instellingen zonder winstoogmerk gold. Een tarief van 1,30 is ook voor dergelijke instellingen wel erg laag, zeker gelet op de te maken kosten voor het afgeven van een vergunning voor het exploiteren van een horecabedrij f 4.5.2.2 Bouwvergunningen Dit betreft een nieuw tarief. Meestal is voor dezelfde activiteit waarvoor een vergunning op grond van de Monumentenwet 1988 moet worden aangevraagd ook een bouw-, sloop- of reclamevergunning nodig. Voor al deze aanvragen tezamen is één keer advies vragen van de Commissie voor welstandsadvisering en monumentenzorg voldoende. In het afgelopen jaar bleek echter dat in enkele gevallen geen samenloop van aanvragen is, b.v. bij restauratie-activiteiten van schilderingen binnen in een gebouw. De commissie rekent hiervoor een uurtarief, dat nu integraal is overgenomen in de tarieventabel 4.5 Verrekening en teruggaaf Het onderdeel "Verrekening en teruggaaf" is wat betreft de verrekening volledig omgewerkt met de volgende doelen: - opheffen onduidelijkheid over wanneer een aanvraag "in behandeling" is genomen. Is dit bij indiening of nadat de aanvraag ontvankelijk is. Nu geldt de datum van indiening - dichten van het gat in de mogelijkheden tot teruggaaf. Dit was niet mogelijk bij intrekking vanaf een maand Blad 7 nadat een aanvraag in behandeling was genomen totdat op de aanvraag was beschikt. Dit leidde ertoe dat aanvragers om financiële redenen ons eerst lieten beschikken voordat ze hun aanvraag introkken. Dit vele extra werk kan worden bespaard door de aanvrager de mogelijkheid te bieden om direct de aanvraag in te trekken als dat gewenst is, zonder dat de aanvrager daardoor financieel gedupeerd wordt - in de meeste gevallen hoeft er niet meer speciaal te worden verzocht om teruggaaf. Het is klantvriendelijker om dit in voorkomende gevallen gewoon automatisch te doen. Het automatisme is niet meegenomen in het artikel dat ook van toepassing is indien een aanvraag van gemeentewege wordt ingetrokken omdat de aanvrager de gemeente heeft misleid. Algemene opmerking ten aanzien van bouwvergunningen Vermoedelijk zal per 1 april 2002 de nieuwe Woningwet in werking treden. Naar aanleiding van deze wetswijziging zal eind dit jaar en begin volgend jaar onderzoek worden gedaan naar het verder verbeteren van de huidige tariefstructuur. 4.21 Kansspelen en behendigheidsautomaten Tot op heden was er geen tarief voor een loterij vergunning en een prijsvraagvergunning. Ook deze tarieven zijn gesteld op een kwartiertarief van 15,85. 4.23 Gehandicaptenparkeerkaart (GPK) Per 1 oktober 2001 is de invalidenparkeerkaart gewijzigd in gehandicaptenparkeerkaart en zijn de regels omtrent de kaart veranderd, evenals het uiterlijk van de kaart. Daarom zijn volledig nieuwe bedragen voorgesteld die worden/zijn besproken in de Commissie Stadsontwikkeling van 6 november 2001 4.25 Parkeerontheffing Het grootste deel van de tarieven van dit onderdeel is komen te vervallen en is vanaf 2002 opgenomen in de Verordening parkeerbelastingen Leeuwarden 2002. 3.7 Marktqelden Nadat een aantal jaren sprake is geweest van een afnemende vraag naar standplaatsen, zal in 2001 en volgens verwachting ook in 2002 sprake zijn van een situatie van stabilisering. Om deze situatie niet te verstoren is een tariefsaanpassing met de loon- en prijsstijgingspercentage van 5,85% het maximaal haalbare. 38 Onroerende-zaakbelastingen(OZB) Het tariefsvoorstel van de belasting is voor elke volle

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 382