Blad 2
de directeur van de DSW opdracht te geven een
verbeteringsplan, met bijbehorende verbeteringsacties
op te stellen en uit te voeren, teneinde een eventueel
fusieproces sterk en gelijkwaardig te kunnen ingaan.
Wij hebben vervolgens in juli 1999 de besturen van de alle
vijf Friese SW-bedrijven afzonderlijk uitgenodigd om met
ons vrijblijvend van gedachten te wisselen over de
mogelijkheden tot samenwerking en wellicht fusie. In het
najaar van 1999 hebben hierover met de vijf besturen
gesprekken plaatsgevonden. Op basis van die gesprekken
hebben wij de conclusie getrokken dat alleen het bestuur
van Woudengroep bereid en in de positie was om de
meerwaarde van een eventuele fusie met de DSW te
onderzoeken. In overleg met de commissie Welzijn is in
november 1999 besloten om exclusief met SW Regio "De Friese
Wouden"(woudengroep) de vervolgstappen richting fusie te
zetten. Ter zake is met het bestuur van de SW Regio De
Friese Wouden een overeenkomst gesloten voor het uitvoeren
van een zgn. Quick Scan, waarin de voor- en nadelen van een
eventuele fusie Woudengroep/DSW in kaart moeten worden
gebracht. In de zomer van 2000 was dit onderzoek afgerond.
Uit het onderzoek bleek dat een eventuele fusie
aanzienlijke voordelen voor beide organisaties zou kunnen
betekenen. De uitkomsten van dit onderzoek waren voor ons
.college aanleiding om voor te stellen om de
fusiebesprekingen met De Fries Wouden te continueren
middels een vervolgonderzoek dat moet resulteren in een
concreet en definitief fusievoorstel dat aan de diverse
betrokken gemeenteraden zal worden voorgelegd. De Commissie
Welzijn heeft ons in haar vergadering van 23 november
overeenkomstig geadviseerd.
Op de inhoud en uitkomsten van de diverse onderzoeken komen
wij in het hierna volgende nog nader terug.
Het resultaat van het onderzoek en de naar aanleiding
daarvan gevoerde onderhandelingen komen tot uiting in de u
voorgelegde besluiten. In het vervolg van deze toelichting
willen we ingaan op de uitgangssituatie van Woudengroep en
die van DSW Leeuwarden. Vervolgens wordt de fasering van
het fusieonderzoek besproken en wordt ingegaan op het
resultaat van dit onderzoek. Zowel het juridische model als
de financiële consequenties en het algemeen onderhande
lingsresultaat komen hierbij aan de orde. Tenslotte zal
worden ingegaan op de gevolgen voor de gemeenten.
1. Uitgangssituatie
11 Woudengroep
De nieuwe wet Sociale werkvoorziening heeft nogal wat
consequenties voor SW—bedrijvenMet name de instroom van
SW werknemers zal in verhouding verminderen. Daarnaast
Blad 3
wordt door de strengere toelatingseisen ook de
arbeidsprestatie van de doelgroep door de zwaardere
handicap minder. Bedrijfseconomisch heeft dit tot gevolg
dat de toegevoegde waarde onder druk komt te staan, terwijl
sociaal gesproken er meer begeleiding nodig zal zijn. Dit
betekent dat wanneer geen maatregelen genomen worden de
kosten voor de gemeenten voor de SW zullen toenemen. Het
bestuur van de Woudengroep heeft zich over deze
ontwikkeling beraden en heeft daarbij de volgende
conclusies getrokken:
in de toekomst moet zowel voor de sociale kant als aan de
bedrijfseconomische kant voldoende aandacht zijn. Om dat
evenwichtig te kunnen garanderen, wordt een onderscheid
gemaakt tussen het "Mensbedrijf"en het Werkbedrijf"
Tussen de bedrijven is een goede afstemming waardoor
beide sterker staan in hun 'markten'
kern van Woudengroep is de uitvoering voor de deelnemende
gemeenten van de nWsw;
ook andere doelgroepen met (grote) afstand tot de
arbeidsmarkt zouden van de kwaliteiten van Woudengroep
moeten kunnen profiteren. Immers we kunnen mensen goed
begeleiden naar reïntegratie (mensbedrijf) en we kunnen
(tijdelijk en op de specifieke ontwikkelbehoefte van de
persoon aangepast) werk aanbieden werkbedrijf)
het profiel van Woudengroep moet dat van een
maatschappelijke onderneming zijn. Er moet afscheid
genomen worden van het imago van de SW in het algemeen;
de structuur van de gemeenschappelijke regeling dient
zodanig te zijn dat er sprake is van een vergaande
mandatering. Overwogen moet worden of een verdere
juridische verzelfstandiging gewenst is.
1.2 Dienst Stedelijke Werkvoorziening
Zoals in de inleiding is aangegeven heeft ook Leeuwarden
zich beraden over de taak, missie en doelstelling van de
DSW. Naast de ontwikkelingen met betrekking tot de nWSW,
zijn vooral gewijzigde inzichten met betrekking tot de
organisatorische inrichting van het werkveld gesubsidieerde
arbeid richtinggevend voor de uitgangspositie van de DSW:
de DSW streeft schaalvergroting na middels samenwerking
en/of fusie met een ander Fries SW-bedrijf;
ook de DSW heeft een visie waarin de dubbele
doelstelling van de nWSW is vertaald in te onder
scheiden "mensbedrijf"- en "werkbedrijf"-activiteiten;
de missie van de DSW kent eveneens, naast de uitvoering
van de nWSW, dienstverlening voor andere doelgroepen;
de gemeente Leeuwarden heeft als visie dat regie en
uitvoering gescheiden dienen te worden. De regie blijft
daarbij in handen van de gemeente en de uitvoering
dient op afstand te worden gezet (verzelfstandigd/
geprivatiseerd)