eeuwarden
Nummer 21057
JK/DW
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van
1 november 2001 (bijlage nr. 136);
BESLUIT:
de volgende totaalkredieten ter beschikking te stellen voor
routine- en vervangingsinvesteringen:
Dienst
Algemene Zaken
605.000
Dienst
Welzijn
109.400
Dienst
Stadsontwikkeling
1256.500
Dienst
Brandweer
199.000
Totaal
2169.900
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
voorzitter
secretaris
Overeenkomst in verband met de ontslagaanvraag van
mevrouw L.B.M. van Maaren-van Balen als Burgemeester van de
gemeente Leeuwarden
Bijlage nr. 137
Aan de gemeenteraad.
Wij hadden de uitdrukkelijke wens, en hebben die nog
steeds, om op een integere wijze om te gaan met de
scheiding tussen de burgemeester en (het dagelijks bestuur
van) de gemeenteraad. Het door ons beoogde zorgvuldige en
waardige proces heeft echter contraproductief gewerkt. Er
is een beeld ontstaan van achterkamertjes- en
doofpotpolitiekLuisterend en kijkend naar de reacties in
de gemeente, de provincie en het land, en deze reacties nog
eens goed analyserend, moeten wij tot de conclusie komen
dat wij het proces verkeerd hebben ingeschat. Hoe moeilijk
het ook is als partij van enige afstand naar dat proces te
kijken, wij kunnen nu, vooral gezien de inhoud van de
reacties uit de samenleving, begrijpen dat wordt gedacht
dat er wel zeer ernstige zaken aan de hand moeten zijn als
er een geheime overeenkomst is die zelfs een
geheimhoudingsclausule met vergoedingsclausule bevat. Wij
zien het daarom als een plicht uit te leggen wat onze
bedoelingen waren en zijn, en hoe het proces verlopen is.
In deze raadsbrief over de overeenkomst duiden we het
proces globaal, tijdens de raadsvergadering zullen we
daarop nadere toelichting geven.
Zowel de burgemeester als de gekozen bestuurders hebben de
afgelopen jaar de nodige tijd en energie gestoken in het
zo passend mogelijk maken van de werkrelatie. Wij hebben
uiteindelijk moeten vaststellen dat er een onoverbrugbaar
verschil van inzicht bestaat over de werkwijze van het
dagelijks bestuur van Leeuwarden, de gemeentelijke
organisatie en de bestuurscultuur. Ook op dit punt zullen
wij tijdens het raadsdebat nader ingaan.
Er zijn verschillende scenario's mogelijk om met deze
constatering om te gaan. Een eerste optie is het volgen van
het conflictmodel. Daarmee bedoelen we een proces waarin in
het openbaar in een vaak escalerende nietes-wellesgoed-
slecht, zwart-wit discussie terecht wordt gekomen. Een
dergelijk, veelal langslepend proces richt veel
maatschappelijke schade aan, mede omdat
besluitvormingsprocessen daardoor worden vertraagd met een
reële kans op beschadiging van mensen. Wij hebben dan ook
nadrukkelijk niet het conflictmodel willen hanteren.
Sinds 1 augustus jl. is er een tweede mogelijkheid waarbij
de gemeenteraad in geval van een onherstelbare
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra