Zelfanalyse risico's Gelet op de beschikbare capaciteit kunnen in 2010 circa 850 van de 1350 gebruiksvergunningplichtigen vergund en gecontroleerd zijn. Als dit tempo opgevoerd moet worden - hetgeen vanuit risico-reductie wenselijk is - zullen meer fte's moeten worden ingezet Mandaten Bij een veranderende organisatie wordt soms op mandaten vooruitgelopen of worden deze niet of pas achteraf geregeld. Verantwoordelijkheden zijn niet altijd eenduidig formeel vastgelegd. Hieruit kunnen grote risico's voortvloeien. Subsidies Door niet tijdige besteding b.v. als gevolg van vertraging in planvorming kunnen beschikbaar gestelde subsidies onder voorwaarden worden teruggevorderd. Ook bij subsidies die de gemeente zelf verstrekt, kan het niet voldoen aan formele vereisten zoals gesteld in de algemene subsidieverordening (o.a. termijnen) leiden tot procedures en materiële gevolgen. Daarom is het van groot belang dat de procesmatige beheersing van het ontvangen en verstrekken van subsidies een goede aanhaking heeft binnen de gemeentelijke organisatie. Dit kan onder meer worden gevonden in de toepassing van ICT (systeem voor (subsidieafhandeling bij de dienst Welzijn). Aanbestedingen Het inkoopbureau heeft een goede procedure ontwikkeld voor aanbestedingen. Desondanks komt het nog voor dat inkopen worden gedaan waarbij wettelijke voorschriften en richtlijnen (met name Europese) niet worden gevolgd. Dat kan financiële gevolgen hebben. Overigens blijkt dit bij alle gemeenten in 40% van de gevallen nog niet op orde te zijn. Juridische risico's Een adequate uitoefening van de juridische functie van het openbaar bestuur wordt steeds belangrijker. Nieuwe wetgeving heeft de verhouding tussen burger en overheid deels veranderd. De gemeente is als marktpartij naast de bepalingen van het burgerlijk wetboek ook gebonden aan bestuursrechtelijke normen. Daarbij is het voor de burger eenvoudiger geworden de overheid aan te spreken op haar handelen. Deze ontwikkelingen maken een stevig verankerde juridische kennis binnen de organisatie onontbeerlijk De gemeente loopt op juridisch gebied immers steeds meer risico's als haar producten niet voldoen aan de wettelijke vereisten. Deze risico's hebben onder meer betrekking op te voeren procedures, toegewezen schadeclaims, extra (ambtelijke) inzet, termijnen of financiële taakstellingen, verlies van overheidsgezag en politiek-bestuurlijke gevolgen. Uit de inventarisaties blijkt in algemene zin een kwetsbare aanwezigheid van juridische kennis in het apparaat Binnen een aantal sectoren ontbreekt deze kennis vrijwel volledig. Bij andere sectoren is de juridische kennis veelal 15 Zelfanalyse risico's geconcentreerd in één persoon, hetgeen eveneens kwetsbaarheid met zich mee brengt. De volgende aandachtsgebieden zijn gesignaleerd: juridische kennis omtrent belastingen bij de dienst Algemene Zaken, maar ook bij belastingmedewerkers bij de andere diensten4, afdoening van bezwaarschriften binnen de geldende termijnen. Het gevaar dat hierin schuilt is dat de rechter kan besluiten tot fictieve weigering met alle risico's van dien. Het aantal bezwaarschriften is dusdanig hoog dat uitbreiding van de onafhankelijke commissie wordt overwogen, het Historisch Centrum Leeuwarden (HCL) heeft te maken met diverse wetten, zoals de Archiefwet en de Auteurswet. Kwetsbare concentratie van specialistische kennis kan leiden tot stagnatie in werkprocessen en het onvoldoende waarborgen van rechten (inbreuk Auteurswet) kan claims van derden tot gevolg hebben. wij hebben ons ontwikkeld in de richting van de ondernemende overheid. Er is nog geen beleid of richtlijn over de vraag hoe we in deze nieuwe positie omgaan met openbaarheid van stukken. Gelet op de maatschappelijke ontwikkelingen en recente ervaringen is het belangrijk dat juridische kennis wordt uitgebreid en dat er een beleidslijn wordt ontwikkeld over actieve openbaarheid. Planning en control-cyclus Het doel van de planning en controlcyclus is het aanreiken van een instrument voor politieke sturing door de gemeenteraad. Die sturing is gebaseerd op onze lange termijnvisie LEVI 2030 en het meerjaren ontwikkelingsprogramma. De Perspectiefnota en de productbegroting zijn de jaarlijkse sturingsinstrumenten die tot uitdrukking brengen dat de raad zich richt op de 'wat'-vraag Het tweede doel van de P&C-cyclus is de ondersteuning van de uitvoering. De productbegroting is het contract op basis waarvan de uitvoering wordt gerealiseerd. De ambtelijke organisatie is verantwoordelijk voor de uitvoering, de 'hoe'-vraag. In zijn uitwerking is het gekozen besturingsmodel nog onvoldoende effectief. Het planning en controlsysteem heeft de laatste jaren een ingrijpende professionalisering doorgemaakt. De P&C-instrumenten zoals die hierboven zijn genoemd zijn uitgebreid en verbeterd. De jaarrekening is tijdig gereed en de diensten leggen jaarlijks rekenschap af van hun verantwoordelijkheden. Niettemin moet op onderdelen worden geconstateerd dat verdere kwaliteits verhoging noodzakelijk is. Er is sprake van een te lange en moeizame productietijd per onderdeel en een te geringe plaats voor doelmatigheids-, resultaats-, en effectmetingen. Ook de voortgangsbewaking van grote projecten is voor verdere verbetering vatbaar. In meer algemene zin verdient een tijdige en voldoende aanlevering van informatie de aandacht voor politiek, bestuur, ambtelijk management en de werkvloer over de voortgang van beleid, de bereikte resultaten daarvan en de eventuele noodzaak tot bijsturing. 4 Inmiddels wordt de capaciteit uitgebreid met 1 fte. 16

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 102