3.3.2 Externe risico's Zelfanalyse risico's Financiële positie De gemeente Leeuwarden heeft vooral tengevolge van haar ligging in een sociaal economisch zwakke regio vele jaren van een uiterst moeilijke budgettaire situatie gekend. Dit heeft zijn invloed gehad op de omvang van het weerstandsvermogen en de voorzieningen. Om de investeringen ten behoeve van de stad te laten doorgaan en de noodzakelijke maatregelen te kunnen blijven nemen, is veelal rekening gehouden met een langdurig in stand blijven van de activa ofwel is uitgegaan van lange afschrijvings termijnen. Dit kan bij afstoten van dergelijke activa tot tegenvallers leiden. Wanneer wordt overgegaan tot het treffen van voorzieningen voor alle substantiële risico's die kwantificeerbaar zijn, dan leidt dat tot een aanzienlijke verkleining van de omvang van het weerstandsvermogen. De externe risico's zijn de risico's die van buiten de gemeente komen en daardoor niet of nauwelijks beïnvloedbaar zijn en derhalve ook niet kunnen worden voorkomen. Door hierop gestructureerd te monitoren en te anticiperen kunnen de risico's wel worden beperkt. Economische ontwikkelingen Werkgelegenheid De ontwikkelingen op de arbeidsmarkt zijn voor de gemeente maar in zeer beperkte mate te beïnvloeden. De werkgelegenheidsontwikkelingen hebben een directe relatie met het aantal uitkeringsgerechtigden. Markt De marktontwikkelingen, met name op de onroerend goedmarkt, zijn van grote invloed op de financiële positie van de gemeente. Ontwikkelingen in de markt hebben directe gevolgen voor de resultaten van de grondexploitatie. Door de meer proactieve opstelling van de gemeente bij het verwerven van gronden is deze factor des te meer van betekenis. Versnelde gronduitgifte kan leiden tot aanzienlijke voordelen, direct en indirect; vertraging leidt tot grote verliezen. Rente De rente is, na de loonkosten, de grootste kostenpost in de gemeentelijke exploitatie. Rentefluctuaties kunnen dan ook tot grote verstoringen leiden. Inflatie Het rijk raamt inflatie in zijn begroting altijd aan de lage kant. Aangezien de Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds aan gemeenten gekoppeld is aan de omvang van de rijksbegroting werkt de raming van het niveau van inflatie in de rijksbegroting door in de uitkering aan de gemeente. Valt de werkelijke inflatie ontwikkeling hoger uit dan heeft de gemeente een financieel probleem. 19 Zelfanalyse risico's Rijksbeleid Nieuwe of veranderende rijksregelgeving en decentralisatie van rijkstaken hebben over het algemeen een directe invloed op de bedrijfsprocessen van de gemeente. Formeel geldt dat nieuwe taken geld met zich meebrengen voor de uitvoering. Materieel gezien is dit lang niet altijd het geval en kost het de organisatie in veel gevallen extra middelen. Voorbeelden zijn de ARBO-normen voor theaters en maatregelen ter bestrijding van legionella. Daarnaast zijn nieuwe regelingen vaak macro budgettair neutraal, terwijl dit voor individuele gemeenten veelal grote gevolgen heeft (bijvoorbeeld het BTW-compensatiefonds). De algemene beleidslijn ten aanzien van de invoering van nieuwe of veranderende rijksregelgeving is dat de functionele afdeling waarvoor de betreffende regelgeving van toepassing is hiermee zelf is belast. De invoering van dienstoverstijgend rijksbeleid behoort tot de taken van de Concernstaf Met het monitoren van ontwikkelingen in rijksregelgeving en -beleid is met bij elke sector of dienst een functionaris specifiek belast. Door de vele decentralisaties van rijkstaken, zoals de autonomievergroting binnen het onderwijs, heeft de gemeente zich veel nieuwe kennis eigen moeten maken. Door gebrek aan juridische kennis is het risico van hiaten groot Een ander voorbeeld is de overdracht van taken van de Wet bodembescherming van de provincie naar de gemeente, die voor 1 januari 2003 gerealiseerd moet zijn. Deze overdracht leidt tot een grotere aansprakelijkheid voor de gemeente, waarbij zij adequaat en dynamisch moet inspelen op maatschappelijke risico's. Organisatorische en financiële consequenties van nieuwe wetgeving die op korte dan wel langere termijn van kracht wordt, zoals de 'Wet toezicht Europese subsidies', zijn nog niet in kaart gebracht Met deze wet wordt beoogd de rechtmatigheid en doelmatigheid van de aanwending van EU-subsidies vast te stellen. Voor zover de staat aansprakelijk wordt gesteld voor het niet of onjuist naleven van communautaire verplichtingen door een bestuursorgaan, kan dit op het bestuursorgaan worden verhaald. Maatschappelijke ontwikkelingen Veranderingen in de samenleving en trends in maatschappelijke opvattingen bepalen voor een deel het beleid van de gemeente en hebben daarmee invloed op de financiële positie van de gemeente. Als gevolg van de individualisering in de samenleving is er een stijging te zien in de omvang van voorzieningen en het beroep dat daarop door burgers wordt gedaan (volkshuisvesting, van teamsport naar meer individuele sporten). Juridisering, toegenomen mondigheid van de burger en de toegankelijkheid van de rechtshulp leiden bijvoorbeeld tot meer (toegewezen) claims. 20

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 104