Rampenplan van de gemeente Leeuwarden 2.3 De organisatie van de gemeentelijke rampenstaf De gemeentelijke rampenstaf is in beginsel gehuisvest in het Burmaniahuis in het gemeentelijk Stadskantoor. Hier bevindt zich het gemeentelijk coördinatiecentrum. De staf bestaat uit een beleidsteam, een gemeentelijk managementteam en het (regionaal) operationeel team. Het regionaal operationeel team, in beginsel samengesteld uit vertegenwoordigers van operationele hulpverleningsdiensten, is fysiek elders gehuisvest. De alarmering van de gemeentelijke rampenstaf vindt op plaats overeenkomstig de processen IA en 1B. (strategisch niveau) 2.3.1 Het beleidsteam Om aan de bevoegdheid van de burgemeester inhoud te geven heeft de burgemeester de ondersteuning van een beleidsteam. Het beleidsteam adviseert de burgemeester inzake bestuurlijke aangelegenheden. De burgemeester is voorzitter van het beleidsteam. Hij bepaalt, in overleg met de operationeel leider, de samenstelling van het beleidsteam aan de hand van de aard en omvang van de ramp of het zwaar ongeval, de behoefte aan inbreng van specifieke deskundigheid en/of de betrokkenheid van andere organisaties en diensten. Samenstelling Het beleidsteam bestaat tenminste uit: a. burgemeester, gemeentesecretaris, de woordvoerder van de burgemeester, de beleidsmedewerker openbare orde en veiligheid en een liaison vanuit het Regionaal Operationeel Team (ROT); b. al naar gelang de aard van de ramp of zwaar ongeval kan de beleidsstaf worden uitgebreid met bijv. de (hoofd)officier van justitie, dijkgraaf e.a.. Taken Het beleidsteam adviseert de burgemeester gevraagd en ongevraagd inzake alle organisatorische en juridische aspecten van het te voeren beleid. Het beleidsteam beoordeelt bij voortduring de zich ontwikkelende situatie en anticipeert daarop. De leden van het beleidsteam dragen, onverminderd de eigen verantwoordelijkheid, namens de burgemeester, de beleidsbeslissingen in concrete opdrachten aan de eigen organisatie of dienst uit. (taktisch niveau) 2.3.2 Het managementteam Het gemeentelijk managementteam is belast met de operationele coördinatie van gemeentelijke processen. Samenstelling De gemeentesecretaris is voorzitter van het managementteam. Hij bepaalt de samen stelling van het managementteam aan de hand van de aard en omvang van de ramp of het zwaar ongeval en de behoefte aan inbreng van specifieke deskundigheid. Het managementteam bestaat tenminste uit: gemeentesecretaris, directeuren van gemeentelijke diensten, voorlichtingsfunctionaris en een liaison vanuit het Regionaal Operationeel Team. Taken De leden van het managementteam adviseren, vanuit hun verantwoordelijkheid voor de aansturing van hun organisatieonderdeel, de gemeentesecretaris gevraagd en ongevraagd over alle relevante aspecten van de rampenbestrijding. De leden dragen 6 Rampenplan van de gemeente Leeuwarden zorg voor de uitvoering van de aan hun dienstonderdeel opgedragen processen, met inachtneming van de besluiten zoals die door of namens de burgemeester zijn genomen. 2.3.3 Actiecentra gemeentelijke diensten Ten tijde van een incident (of de dreiging daarvan) kan door de burgemeester besloten worden een actiecentrum in te richten. Onder een actiecentrum wordt verstaan; de plaats waaruit een dienst de eigen bijdrage aan de rampbestrijding levert. De betrokken directeuren van de gemeentelijke diensten bereiden maatregelen voor die leiden tot een goede coördinatie binnen de eigen dienst en tot harmonieuze inpassing van hun werkeenheid in de totale crisisbestrijding en hulpverlening. Bij een (dreigende) calamiteit of ramp richten zij in principe een actiecentrum in binnen de eigen dienst. 2.4 Rampen en zware ongevallen van meer dan plaatselijke betekenis' 2.4.1 De coördinerend burgemeester Ingeval van een (dreigende) ramp of zwaar ongeval, waarbij meerdere gemeenten zijn betrokken, treedt de burgemeester van de brongemeente op als coördinerend burgemeester. De coördinerend burgemeester draagt zorg voor de afstemming van het beleid van de betrokken burgemeesters en is intermediair voor de operationele leiding. Hij treedt daarbij niet in de bevoegdheden van andere burgemeesters of de Commissaris van de Koningin. 2.4.2 De Commissaris van de Koningin Wanneer er sprake is van een ramp of zwaar ongeval van meer dan plaatselijke betekenis in één of meer gemeenten, of ernstige vrees voor het ontstaan daarvan, kan de Commissaris van de Koningin coördineren. De Commissaris van de Koningin kan de burgemeester(s), zoveel mogelijk na overleg met hem respectievelijk hen, de nodige aanwijzingen geven over het door hen inzake de rampenbestrijding te voeren beleid, (art. 12 WRZO) Dat betekent in dat geval dat de burgemeester(s) hun beleid zodanig dienen in te richten dat daarin de aanwijzing van de Commissaris van de Koningin voldoende wordt verwerkt. Aan de burgemeesters wordt overgelaten hoe, op grond van een aanwijzing in concreto, moet worden gehandeld en hoe van de aan hen ter beschikking staande bevoegdheden gebruik wordt gemaakt. De Commissaris van de Koningin wordt ondersteund door een staf die is geconcentreerd rondom het Provinciaal coördinatiecentrum. De taken en bevoegdheden van de Commissaris van de Koningin en de organisatie en werkwijze van de staf in het Provinciaal coördinatiecentrum zijn uitgewerkt in het Provinciaal coördinatieplan. 2.4.3 De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties kan, ingeval van een (dreigende) ramp of zwaar ongeval, indien het algemeen belang dat dringend eist, de commissaris van de Koningin, zoveel mogelijk na overleg met hem, de nodige aanwijzingen geven over het door hem te voeren beleid, (art. 22 WRZO) De commissaris van de Koningin zal die aanwijzingen moeten vertalen naar het gemeentelijk niveau. 4 Nader uitgewerkt in het Bestuurlijk- en operationeel opschalingsprotocol.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 148