Rampenplan van de gemeente Leeuwarden
2.3 De organisatie van de gemeentelijke rampenstaf
De gemeentelijke rampenstaf is in beginsel gehuisvest in het Burmaniahuis in het
gemeentelijk Stadskantoor. Hier bevindt zich het gemeentelijk coördinatiecentrum. De
staf bestaat uit een beleidsteam, een gemeentelijk managementteam en het (regionaal)
operationeel team.
Het regionaal operationeel team, in beginsel samengesteld uit vertegenwoordigers van
operationele hulpverleningsdiensten, is fysiek elders gehuisvest. De alarmering van de
gemeentelijke rampenstaf vindt op plaats overeenkomstig de processen IA en 1B.
(strategisch niveau)
2.3.1 Het beleidsteam
Om aan de bevoegdheid van de burgemeester inhoud te geven heeft de burgemeester de
ondersteuning van een beleidsteam. Het beleidsteam adviseert de burgemeester inzake
bestuurlijke aangelegenheden.
De burgemeester is voorzitter van het beleidsteam. Hij bepaalt, in overleg met de
operationeel leider, de samenstelling van het beleidsteam aan de hand van de aard en
omvang van de ramp of het zwaar ongeval, de behoefte aan inbreng van specifieke
deskundigheid en/of de betrokkenheid van andere organisaties en diensten.
Samenstelling
Het beleidsteam bestaat tenminste uit:
a. burgemeester, gemeentesecretaris, de woordvoerder van de burgemeester, de
beleidsmedewerker openbare orde en veiligheid en een liaison vanuit het Regionaal
Operationeel Team (ROT);
b. al naar gelang de aard van de ramp of zwaar ongeval kan de beleidsstaf worden
uitgebreid met bijv. de (hoofd)officier van justitie, dijkgraaf e.a..
Taken
Het beleidsteam adviseert de burgemeester gevraagd en ongevraagd inzake alle
organisatorische en juridische aspecten van het te voeren beleid. Het beleidsteam
beoordeelt bij voortduring de zich ontwikkelende situatie en anticipeert daarop. De
leden van het beleidsteam dragen, onverminderd de eigen verantwoordelijkheid, namens
de burgemeester, de beleidsbeslissingen in concrete opdrachten aan de eigen organisatie
of dienst uit.
(taktisch niveau)
2.3.2 Het managementteam
Het gemeentelijk managementteam is belast met de operationele coördinatie van
gemeentelijke processen.
Samenstelling
De gemeentesecretaris is voorzitter van het managementteam. Hij bepaalt de samen
stelling van het managementteam aan de hand van de aard en omvang van de ramp of
het zwaar ongeval en de behoefte aan inbreng van specifieke deskundigheid.
Het managementteam bestaat tenminste uit: gemeentesecretaris, directeuren van
gemeentelijke diensten, voorlichtingsfunctionaris en een liaison vanuit het Regionaal
Operationeel Team.
Taken
De leden van het managementteam adviseren, vanuit hun verantwoordelijkheid voor de
aansturing van hun organisatieonderdeel, de gemeentesecretaris gevraagd en
ongevraagd over alle relevante aspecten van de rampenbestrijding. De leden dragen
6
Rampenplan van de gemeente Leeuwarden
zorg voor de uitvoering van de aan hun dienstonderdeel opgedragen processen, met
inachtneming van de besluiten zoals die door of namens de burgemeester zijn genomen.
2.3.3 Actiecentra gemeentelijke diensten
Ten tijde van een incident (of de dreiging daarvan) kan door de burgemeester besloten worden
een actiecentrum in te richten. Onder een actiecentrum wordt verstaan; de plaats waaruit een
dienst de eigen bijdrage aan de rampbestrijding levert.
De betrokken directeuren van de gemeentelijke diensten bereiden maatregelen voor die leiden
tot een goede coördinatie binnen de eigen dienst en tot harmonieuze inpassing van hun
werkeenheid in de totale crisisbestrijding en hulpverlening. Bij een (dreigende) calamiteit of
ramp richten zij in principe een actiecentrum in binnen de eigen dienst.
2.4 Rampen en zware ongevallen van meer dan plaatselijke betekenis'
2.4.1 De coördinerend burgemeester
Ingeval van een (dreigende) ramp of zwaar ongeval, waarbij meerdere gemeenten zijn
betrokken, treedt de burgemeester van de brongemeente op als coördinerend
burgemeester. De coördinerend burgemeester draagt zorg voor de afstemming van het
beleid van de betrokken burgemeesters en is intermediair voor de operationele leiding.
Hij treedt daarbij niet in de bevoegdheden van andere burgemeesters of de Commissaris
van de Koningin.
2.4.2 De Commissaris van de Koningin
Wanneer er sprake is van een ramp of zwaar ongeval van meer dan plaatselijke betekenis
in één of meer gemeenten, of ernstige vrees voor het ontstaan daarvan, kan de
Commissaris van de Koningin coördineren.
De Commissaris van de Koningin kan de burgemeester(s), zoveel mogelijk na overleg met
hem respectievelijk hen, de nodige aanwijzingen geven over het door hen inzake de
rampenbestrijding te voeren beleid, (art. 12 WRZO) Dat betekent in dat geval dat de
burgemeester(s) hun beleid zodanig dienen in te richten dat daarin de aanwijzing van de
Commissaris van de Koningin voldoende wordt verwerkt. Aan de burgemeesters wordt
overgelaten hoe, op grond van een aanwijzing in concreto, moet worden gehandeld en hoe
van de aan hen ter beschikking staande bevoegdheden gebruik wordt gemaakt.
De Commissaris van de Koningin wordt ondersteund door een staf die is geconcentreerd
rondom het Provinciaal coördinatiecentrum. De taken en bevoegdheden van de
Commissaris van de Koningin en de organisatie en werkwijze van de staf in het
Provinciaal coördinatiecentrum zijn uitgewerkt in het Provinciaal coördinatieplan.
2.4.3 De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties kan, ingeval van een
(dreigende) ramp of zwaar ongeval, indien het algemeen belang dat dringend eist, de
commissaris van de Koningin, zoveel mogelijk na overleg met hem, de nodige
aanwijzingen geven over het door hem te voeren beleid, (art. 22 WRZO) De commissaris
van de Koningin zal die aanwijzingen moeten vertalen naar het gemeentelijk niveau.
4 Nader uitgewerkt in het Bestuurlijk- en operationeel opschalingsprotocol.