i
A
KX...
X"
A
i-
A
V
Rampenplan van de gemeente Leeuwarden
Het commando rampterrein bestaat tenminste uit:
een commandant rampterrein (een dienstdoende Regionaal Officier van Dienst van
de brandweer, tenzij de burgemeester een andere voorziening treft);
- een piket officier van de brandweer;
- een Officier van Dienst politie chef operaties SGBO;
- een Officier van Dienst Geneeskundig van het GHOR-bureau;
- een ondersteuningsgroep (bestaande uit personeel van brandweer, politie en GHOR).
2.6 De leiding over en de gecoördineerde inzet van diensten en organisaties bij de
bestrijding van rampen en zware ongevallen
De bestrijding van rampen en zware ongevallen kenmerkt zich onder meer door een
gecoördineerde inzet van personen en/of diensten en/of organisaties van verschillende
disciplines. Op pagina 11 is een schema opgenomen waarin de leiding over en de
gecoördineerde inzet van diensten en organisaties bij de bestrijding van rampen en
zware ongevallen is weergegeven.
Wanneer de eigen personele of materiële capaciteit ontoereikend is of wanneer inzet van
specifieke middelen dan wel potentieel nodig is waarover niet kan worden beschikt, kan
een burgemeester een beroep doen op bijstand. De WRZO regelt de bijstand van
provinciale en/of rijksdiensten en de militaire bijstand ingeval van rampen en zware
ongevallen. De WRZO en de Politiewet voorzien in regels voor politie- en militaire
bijstand (w.o. Koninklijke Marechaussee), ter handhaving de openbare orde, de strafrech
telijke handhaving van de rechtsorde en overige taken ten dienste van Justitie. De
Brandweerwet 1985 en de Wet geneeskundige hulpverlening bij rampen kennen
bijstandsregelingen voor hun respectieve taakvelden. De procedures voor het verkrijgen
van bijstand zijn schematisch uitgewerkt in bijlage 3 en zijn voorts opgenomen in het
Provinciaal coördinatieplan.
2.7 Buitengewone omstandigheden
Er kunnen zich bijzondere omstandigheden voordoen waarin de organisatie van de
rampenbestrijding en de daarmee samenhangende bevoegdheden, zoals hiervoor
beschreven, niet langer toereikend zijn. De WRZO gebruikt daarvoor de term
buitengewone omstandigheden". In de WRZO zijn enkele bepalingen opgenomen met
betrekking tot de rampenbestrijding in buitengewone omstandigheden alsmede de
voorbereiding daarop. Het begrip "buitengewone omstandigheden" dient ruim
geïnterpreteerd te worden. De inhoud wordt bepaald door het feitencomplex, wanneer de
gewoonlijk ter beschikking staande bevoegdheden naar het oordeel van de regering niet
meer toereikend zijn. Daarvan is in elk geval sprake in geval van oorlog of oorlogsgevaar,
maar ook in vredestijd kan de regering tot het oordeel komen dat het gebruikelijke
instrumentarium niet meer volstaat. In aanvulling op de bestaande structuur kunnen bij
Koninklijk Besluit in dat geval de artikelen 22 tot en met 24 WRZO inwerking worden
gesteld.
10
Rampenplan van de gemeente Leeuwarden
Nationaal Coördinatie
Centrum
Strategisch niveau
Provinciaal Coördinatie
Centrum
Minister van BZK
\k.
Commissaris der Koningin
A
AA
Burgemeester (Opperbevel)
Beleidsteam (BT)
-Burgemeester (voorzitter)
-Gemeente secretaris
-Ambtenaar AOV
-Gemeentelijke voorlichter
-Liaison Regionaal Operationeel Team
Gem.
rampenstaf
BT+ MT
+ROT (op
afstand)
A
V
i
->
Tactisch niveau
Regionaal
Coördinatie
Centrum (OT)
-A-
-Brandweer
-Politie
-GGD
-Liaison
Gemeente
-Overige
diensten
Management team (MT)
-Gemeente secretaris
(voorzitter)
-diensthoofden
-voorlichtingsfunctiona
ris
- liaison ROT
-A-
Commando rampterrein Coör
y
dinatie Team Plaats Incident
Brandweer
Politie
GGD
Andere
eenheden
I
Gemeentelijke
actiecentra
Ihtvneren/i niveau
Schema I: weergave van de gecoördineerde inzet van diensten en organisaties bij bestrijding van rampen en zware ongevallen
opperbevellijn.
communicatielijn.
eventueel bij de rampbestrijding betrokkenjafhankelijk van de omvang van de ramp of een zwaar ongeval).
11