i A KX... X" A i- A V Rampenplan van de gemeente Leeuwarden Het commando rampterrein bestaat tenminste uit: een commandant rampterrein (een dienstdoende Regionaal Officier van Dienst van de brandweer, tenzij de burgemeester een andere voorziening treft); - een piket officier van de brandweer; - een Officier van Dienst politie chef operaties SGBO; - een Officier van Dienst Geneeskundig van het GHOR-bureau; - een ondersteuningsgroep (bestaande uit personeel van brandweer, politie en GHOR). 2.6 De leiding over en de gecoördineerde inzet van diensten en organisaties bij de bestrijding van rampen en zware ongevallen De bestrijding van rampen en zware ongevallen kenmerkt zich onder meer door een gecoördineerde inzet van personen en/of diensten en/of organisaties van verschillende disciplines. Op pagina 11 is een schema opgenomen waarin de leiding over en de gecoördineerde inzet van diensten en organisaties bij de bestrijding van rampen en zware ongevallen is weergegeven. Wanneer de eigen personele of materiële capaciteit ontoereikend is of wanneer inzet van specifieke middelen dan wel potentieel nodig is waarover niet kan worden beschikt, kan een burgemeester een beroep doen op bijstand. De WRZO regelt de bijstand van provinciale en/of rijksdiensten en de militaire bijstand ingeval van rampen en zware ongevallen. De WRZO en de Politiewet voorzien in regels voor politie- en militaire bijstand (w.o. Koninklijke Marechaussee), ter handhaving de openbare orde, de strafrech telijke handhaving van de rechtsorde en overige taken ten dienste van Justitie. De Brandweerwet 1985 en de Wet geneeskundige hulpverlening bij rampen kennen bijstandsregelingen voor hun respectieve taakvelden. De procedures voor het verkrijgen van bijstand zijn schematisch uitgewerkt in bijlage 3 en zijn voorts opgenomen in het Provinciaal coördinatieplan. 2.7 Buitengewone omstandigheden Er kunnen zich bijzondere omstandigheden voordoen waarin de organisatie van de rampenbestrijding en de daarmee samenhangende bevoegdheden, zoals hiervoor beschreven, niet langer toereikend zijn. De WRZO gebruikt daarvoor de term buitengewone omstandigheden". In de WRZO zijn enkele bepalingen opgenomen met betrekking tot de rampenbestrijding in buitengewone omstandigheden alsmede de voorbereiding daarop. Het begrip "buitengewone omstandigheden" dient ruim geïnterpreteerd te worden. De inhoud wordt bepaald door het feitencomplex, wanneer de gewoonlijk ter beschikking staande bevoegdheden naar het oordeel van de regering niet meer toereikend zijn. Daarvan is in elk geval sprake in geval van oorlog of oorlogsgevaar, maar ook in vredestijd kan de regering tot het oordeel komen dat het gebruikelijke instrumentarium niet meer volstaat. In aanvulling op de bestaande structuur kunnen bij Koninklijk Besluit in dat geval de artikelen 22 tot en met 24 WRZO inwerking worden gesteld. 10 Rampenplan van de gemeente Leeuwarden Nationaal Coördinatie Centrum Strategisch niveau Provinciaal Coördinatie Centrum Minister van BZK \k. Commissaris der Koningin A AA Burgemeester (Opperbevel) Beleidsteam (BT) -Burgemeester (voorzitter) -Gemeente secretaris -Ambtenaar AOV -Gemeentelijke voorlichter -Liaison Regionaal Operationeel Team Gem. rampenstaf BT+ MT +ROT (op afstand) A V i -> Tactisch niveau Regionaal Coördinatie Centrum (OT) -A- -Brandweer -Politie -GGD -Liaison Gemeente -Overige diensten Management team (MT) -Gemeente secretaris (voorzitter) -diensthoofden -voorlichtingsfunctiona ris - liaison ROT -A- Commando rampterrein Coör y dinatie Team Plaats Incident Brandweer Politie GGD Andere eenheden I Gemeentelijke actiecentra Ihtvneren/i niveau Schema I: weergave van de gecoördineerde inzet van diensten en organisaties bij bestrijding van rampen en zware ongevallen opperbevellijn. communicatielijn. eventueel bij de rampbestrijding betrokkenjafhankelijk van de omvang van de ramp of een zwaar ongeval). 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 150