Blad 14 grote investeringen voor de aanleg van de Slauerhoffweg van gemeentewege niet is voorzien in een behoorlijke afscherming en verzoekt de gemeente hierin alsnog te voorzien Reactie Het betreft hier twee particuliere bedrijfspercelenOok nu kan het groene karakter van het gebied verdwijnenlos van de eventuele vergroting van het bouwvlakOnbebouwd terrein hoeft niet per se groen te zijn. De wijzigingsbevoegdheid om het bouwvlak te vergroten is geenszins te ruim. Ten eerste is zij alleen van toepassing op de twee betreffende percelen. Voorts is in de Beschrijving in hoofdlijnen de toepassing van deze wij zigingsbevoegdheid gekoppeld aan de uiteindelijke (weg)bestemming van de vuurwerkbedrijvigheid. De wij zigingsbevoegdheid kan op zich zelf niet leiden tot andere bedrijfsvestigingen dan die welke nu reeds in het plan zijn toegestaanIn het algemeen betreft het bedrijvenmaximaal tot en met milieucategorie 3. Dit is relatief lichte bedrijvigheid en in de gegeven situatie planologisch aanvaardbaar Het ligt niet in de bedoeling dat het bouwvlak ten behoeve van het aanwezige overslagbedrijf wordt uitgebreid. Dit is evenwel niet met zoveel woorden vastgelegd in de Beschrijving in hoofdlijnenVoorgesteld wordt om dit alsnog te doen. In zoverre wordt aan deze zienswij ze dus tegemoetgekomen Ten aanzien van de afscherming van het overslagbedrijf met groen langs de Slauerhoffweg kan worden opgemerkt dat de in het ontwerp-bestemmingsplan geprojecteerde geluidwal inmid dels is aangelegd. Hierdoor wordt het zicht op bedoeld bedrijf vanaf de Slauerhoffweg onttrokkenOverigens zal de geluidwal ook nog worden beplant. De zienswijze van de wijkvereniging richt zich voorts op de vergroting van de bouwhoogte van de bestemming "Dienstverlenende bedrijven" ten westen van de ReviusstraatIngevolge het voorliggende bestemmingsplan mag de maximale bouwhoogte 25 meter bedragen. Dit is 10 meter hoger dan waarvan in het voorontwerp-plan was uitgegaan. De wijkvereniging is van mening dat een maximale bouwhoogte van 15 meter beter aansluit bij de kantoorbe bouwing van de KPN en minder massaal overkomt. Daarnaast ontstaat er wederom een grotere druk op de beschikbare parkeercapaciteitDe wijkvereniging verzoekt derhalve om de maximale bouwhoogte van 15 meter aan te houden. Tevens verzoekt de wijkvereniging - conform de gemeentelijke reactie op het advies van de Commissie van Overleg op pagina 70 van het ontwerp-plan - het gebied achter het benzineverkooppunt aan de Tesselschadestraat de bestemming "Parkeerdoeleinden" te geven. Blad 15 Reactie De bouwhoogte van circa 15 meter wordt in het voorliggende plan vooral aangehouden in het gebied direct rond het "Agro-plein"Verder van dit plein af is hogere bebouwing acceptabelHet betreffende perceel aan de Reviusstraat maakt deel uit van de kantoorzone tussen de Tesselschadestraat en de Harlingertrekweg. In deze zone is reeds hogere bebouwing aanwezigDe thans gekozen grotere maximale bouwhoogte voor dit perceel sluit hier goed bij aan. Er is verder ook geen woonbebouwing in de nabije omge ving, die hiervan hinder ondervindtDe grotere bouwhoogte is noodzakelijk voor een doelmatige invulling van het gebied. Nu er geen belangen zijn, die hierdoor onevenredig worden aangetastis ervoor gekozen om de bouwhoogte met 10 meter te verhogen ten opzichte van het voorontwerp-plan Op pagina 70 van de plantoelichting is geenszins gesteld dat het gebied achter het benzineverkooppunt de bestemming parkeerdoeleinden zou moeten krijgen. Aangegeven is dat deze vanwege het LPG-vulpunt open te laten ruimte kan worden ingevuld als parkeerruimteBinnen de gegeven bestemming "Dienstverlenende bedrijven" (zonder bouwvlak) is dit goed mogelijk. Het betreft hier dan het parkeren op eigen terrein. Hier is voldoende ruimte om te voorzien in de benodigde parkeercapaciteit De bestemming Parkeerdoeleinden in het plan is elders in het plan gegeven met name voor die gebieden waar sprake is van algemeen toegankelijk of gezamenlijk parkeren. Het betreft aan de Reviusstraat een particulier terrein. De bestemming "Parkeerdoeleinden" zou de gebruiksmogelijkheden hiervan onnodig beperkenHierbij is in aanmerking genomen dat het voorzien in de eigen parkeerbehoefte een logisch te verwachten private invulling van dit terrein is. Een expliciete parkeerbestemming is dan niet noodzakelijk Voorgesteld wordt om aan deze zienswij ze niet tegemoet te komen De wijkvereniging gaat verder in op de aansluiting van het nieuwe fietspad van het Businesspark op het Sylsterdykje Op het Businesspark is in noordwestelijke richting een nieuw fietspad aangelegd, dat op enkele meters voor de ventweg langs de Harlingerstraatweg is afgesloten met een hekwerk. Door de aanleg van het resterende gedeelte ontstaat een bijzonder aantrekkelijke fietsverbinding met het Sylsterdykje, zo stelt de wijkvereniging. Op figuur 4 (blz. 33) van het ontwerp-plan is deze aansluiting van het nieuwe fietspad met het Sylsterdykje wel weergegeven, zo constateert de wijkverenigingHet is de wijkvereniging derhalve niet duidelijk waarom het laatste gedeelte van het fietspad niet is aangelegd en verzoekt dit planologisch en feitelijk alsnog mogelijk te maken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 215