Blad 4
herintreedsters van belang worden geacht om weer aan het
werk te gaan.
3. De beleidsuitgangspunten in relatie tot de nieuwe taak
Voor de reïntegratie van de nieuwe doelgroepen krijgen
gemeenten een bedrag toegevoegd aan het scholings- en
activeringsbudget binnen het Fonds Werk en Inkomen. Alle
voorzieningen die de WIW biedt kunnen voor niet-
uitkeringsgerechtigden en Anw-gerechtigden in beginsel
worden ingezet. Bedacht moet wel worden dat de nieuwe
doelgroepen niet te maken hebben met de verplichtingen die
verbonden zijn aan een bijstandsuitkering. Dit mag niet
betekenen, dat het volgen van een reïntegratietraject voor
hen vrijblijvend is. Onder 5. wordt hierop nog nader
ingegaan
Overeenkomstig de uitgangspunten van rijksbeleid spant de
gemeente Leeuwarden zich in om in 2002 de sluitende aanpak
voor de nieuwe doelgroepen woonachtig in Leeuwarden te
realiseren door maximale inzet van het daarvoor beschikbaar
gestelde geoormerkte rijksbudget. De uitvoering van
reïntegratietrajecten wordt in aansluiting op het geldende
gemeentelijke reïntegratiebeleid uitbesteed aan private
reïntegratiebedrijven (RIB's). Als hoofdaannemers kunnen
zij alle noodzakelijke instrumenten (doen) inzetten en zij
worden afgerekend op gerealiseerde trajecten en plaatsings
resultaten
4De organisatie van de uitvoering
In de situatie tot 2002 schreven nugers en Anw-ers die dat
wilden zich in bij het arbeidsbureau als werkloos
werkzoekende. Voor personen, geïndiceerd in fase 2,3 of 4
werd een reïntegratieplan opgesteld en uitgevoerd door
KLIQ. Inmiddels is de afspraak gemaakt dat de trajecten,
die in 2001 zijn gestart, maar doorlopen in 2002, onder
verantwoordelijkheid van de CWI-organisatie worden
afgerond.
In de nieuwe situatie vanaf 2002 werkt de gemeente samen
met de CWI-organisatie en met de Sociale verzekeringsbank
(Svb, uitvoeringsorganisatie voor de Anw)
Operationeel houdt de samenwerking met het CWI in, dat de
ingeschreven klant met een reïntegratieadvies wordt
overgedragen aan de gemeente. Deze moet hem/haar een
traject aanbieden en daartoe voordragen aan het RIB. De
casemanager van de gemeente keurt het door het RIB
opgestelde reïntegratieplan goed en volgt de uitvoering van
het traject. De contacten beperken zich tot de
reïntegratie
Nu de gemeente (formeel) moet beslissen over de inzet van
reïntegratiemiddelen en -instrumenten is het onvermijdelijk
dat de klant én met het CWI én met de gemeente te maken
krijgt. Uit oogpunt van klantvriendelijkheid respec
Blad 5
tievelijk ter vermijding van soms ongewenst geachte
identificatie met de uitkeringsverstrekking wordt de
uitvoering gepositioneerd in de voorloper van het
bedrijfsverzamelgebouw. Daar is ook het CWI gehuisvest en
vindt het contact plaats aan een "ander loket" dan dat van
sociale zaken.
De Svb heeft een algemene voorlichtingstaak gericht op
activering van Anw-gerechtigden. In verband met die taak
kan de gemeente afstemming plegen met de Svb.
De gemeente krijgt een Anw-gerechtigde overgedragen via het
CWI en hoeft de Svb niet te informeren over de voortgang en
resultaten van trajecten.
Over de reïntegratie-inspanningen worden door de gemeente
met behulp van de zgn. monitor scholing en activering
(MOSA) gegevens vastgelegd over persoonskenmerken, het
soort traject en de resultaten van het traject. Deze
gegevens zijn nodig om vast te stellen in hoeverre de
aanpak sluitend is en om het aantal en de effectiviteit van
reïntegratietrajecten te kunnen volgen.
Het ministerie heeft de informatie nodig om de resultaten
van het beleid op het gebied van de sluitende aanpak en van
de uitvoering van de WIW te kunnen volgen. Aan de hand van
de monitor kan verantwoording worden afgelegd aan de Kamer
en aan Europa.
Op de kosten van de uitvoering wordt onder 6. nader
ingegaan
5. De klant en het reïntegratietraject
Een klant die behoort tot de nieuwe doelgroep wordt na
overdracht door het CWI aan de gemeente via de casemanager
desgewenst voorgedragen aan het reïntegratiebedrijf
Met de inwerkingtreding van SUWI zijn de rechten en
plichten van de klant met betrekking tot reïntegratie nader
ingevuld en aangescherpt.
Dit geldt niet alleen voor bijstandsgerechtigden, maar ook
voor de nieuwe doelgroepen, zij het, dat er voor de niet-
uitkeringsgerechtigden en Anw-gerechtigden geen plichten
zijn die voortvloeien uit het ontvangen van een uitkering.
Volgens een nieuwe bepaling in de WIW dient de klant ten
aanzien van wie de gemeente een reïntegratieplan heeft
laten opstellen een exemplaar van dit plan voor gezien te
ondertekenen en aan het gemeentebestuur te verstrekken.
Het gemeentebestuur dient het plan eveneens te ondertekenen
(goedkeuren)
Ondertekening door de klant bevestigt, dat deze op de
hoogte is van zijn rechten en plichten. Als voor de
reïntegratie middelen worden ingezet, ontstaat voor
betrokkene wel de plicht dat alle inspanning wordt verricht
die nodig is om reïntegratie te bevorderen.