m Bi SAMENVATTING 1 Evaluatie van het Taakstellend Activeringsbeleid In 1998 is een vierjarig beleidskader van kracht geworden voor de aanpak van de werkloosheid en uitvoering van Sociale Zaken. Dit kader markeert de bewuste keuze van Leeuwarden om een sturende en coördinerende rol op zich te nemen op het terrein van reïntegratie van bijstandsgerechtigden. Het Taakstellend Activeringsbeleid is een eerste uitwerking van de regisseursrol door de geipeente op het brede terrein van Welzijn. Het heeft daarmee model gestaan voor het Lokaal Sociaal Beleid. Na 4 jaar constateren we dat de gestelde reïntegratiedoelen ruimschoots zijn gehaald of goed op schema zijn. Naast de reïntegratiedoelen bevat het Taakstellend Activeringsbeleid ook een opdracht tot organisatie-ontwikkeling voor Sociale Zaken en een bezuinigingstaakstelling. De gerealiseerde afname van het bijstandbestand heeft geleid tot een structurele bezuiniging van bijna 680.000,- (f. 1,5 miljoen). Tegelijkertijd is er gedurende het organisatie ontwikkeltraject geïnvesteerd in de bedrijfsvoering en de methodiekontwikkeling en uitvoering van het casemanagement. Inmiddels heeft de organisatie-ontwikkeling geleid tot een reorganisatievoorstel. Tijdens de organisatie-ontwikkeling is er voor gewaakt dat de dienstverlening op een aanvaardbaar peil is gebleven. 2 Toekomst van het Arbeidsmarktbeleid Het is nu of nooit. De werkgelegenheidssituatie in Nederland is aan het begin van de 21e eeuw zelden zo gunstig geweest om grote groepen werkzoekenden toe te leiden naar werk of voor wie dat niet haalbaar is, maatschappelijke participatie. Gemeenten en het Rijk zijn zich dit unieke moment bewust en slaan de handen in een om een extra inspanning te leveren om iedere werkzoekende die kans op werk of participatie te bieden. In de Agenda voor de Toekomst verbinden de G26 en SZW zich aan deze ambitie met concrete doelen en vergoedingen. Deze gemeenten zullen ten minste 84.000 reïntegratietrajecten realiseren met een verwachte uitstroomscore van gemiddeld 40%. Als tegenprestatie biedt de minister een vergoeding voor de uitvoeringskosten van het casemanagement. De landelijke afspraken in de Agenda voor de Toekomst zijn voor de Leeuwarder situatie verder uitgewerkt in dit rapport; de Lokale Agenda voor de Toekomst 2001-2004. Landelijk is het stelsel van sociale zekerheid sterk in ontwikkeling. Vanaf 2002 zal de nieuwe Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (SUWI) wettelijk verankerd zijn. Ook de gedachten over het arbeidsmarktbeleid en de rol van de overheid zijn sterk in beweging. Moet gesubsidieerd werk misschien ongesubsidieerd werk worden en willen we gemeenten een veel groter vrijheid geven in de besteding van de enorme reïntegratiebudgetten? De conclusie luidt dat de publieke taak van gemeenten binnen het arbeidsmarktbeleid zich de komende jaren sterk zal concentreren op het organiseren en aanbieden van werk voor personen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 265