m
Bi
SAMENVATTING
1 Evaluatie van het Taakstellend Activeringsbeleid
In 1998 is een vierjarig beleidskader van kracht geworden voor de aanpak van de
werkloosheid en uitvoering van Sociale Zaken. Dit kader markeert de bewuste keuze
van Leeuwarden om een sturende en coördinerende rol op zich te nemen op het terrein
van reïntegratie van bijstandsgerechtigden. Het Taakstellend Activeringsbeleid is een
eerste uitwerking van de regisseursrol door de geipeente op het brede terrein van
Welzijn. Het heeft daarmee model gestaan voor het Lokaal Sociaal Beleid.
Na 4 jaar constateren we dat de gestelde reïntegratiedoelen ruimschoots zijn gehaald of
goed op schema zijn.
Naast de reïntegratiedoelen bevat het Taakstellend Activeringsbeleid ook een opdracht
tot organisatie-ontwikkeling voor Sociale Zaken en een bezuinigingstaakstelling. De
gerealiseerde afname van het bijstandbestand heeft geleid tot een structurele bezuiniging
van bijna 680.000,- (f. 1,5 miljoen). Tegelijkertijd is er gedurende het organisatie
ontwikkeltraject geïnvesteerd in de bedrijfsvoering en de methodiekontwikkeling en
uitvoering van het casemanagement. Inmiddels heeft de organisatie-ontwikkeling geleid
tot een reorganisatievoorstel. Tijdens de organisatie-ontwikkeling is er voor gewaakt dat
de dienstverlening op een aanvaardbaar peil is gebleven.
2 Toekomst van het Arbeidsmarktbeleid
Het is nu of nooit. De werkgelegenheidssituatie in Nederland is aan het begin van de 21e
eeuw zelden zo gunstig geweest om grote groepen werkzoekenden toe te leiden naar
werk of voor wie dat niet haalbaar is, maatschappelijke participatie. Gemeenten en het
Rijk zijn zich dit unieke moment bewust en slaan de handen in een om een extra
inspanning te leveren om iedere werkzoekende die kans op werk of participatie te
bieden. In de Agenda voor de Toekomst verbinden de G26 en SZW zich aan deze
ambitie met concrete doelen en vergoedingen. Deze gemeenten zullen ten minste 84.000
reïntegratietrajecten realiseren met een verwachte uitstroomscore van gemiddeld 40%.
Als tegenprestatie biedt de minister een vergoeding voor de uitvoeringskosten van het
casemanagement. De landelijke afspraken in de Agenda voor de Toekomst zijn voor de
Leeuwarder situatie verder uitgewerkt in dit rapport; de Lokale Agenda voor de
Toekomst 2001-2004.
Landelijk is het stelsel van sociale zekerheid sterk in ontwikkeling. Vanaf 2002 zal de
nieuwe Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (SUWI) wettelijk verankerd zijn. Ook
de gedachten over het arbeidsmarktbeleid en de rol van de overheid zijn sterk in
beweging. Moet gesubsidieerd werk misschien ongesubsidieerd werk worden en willen
we gemeenten een veel groter vrijheid geven in de besteding van de enorme
reïntegratiebudgetten? De conclusie luidt dat de publieke taak van gemeenten binnen
het arbeidsmarktbeleid zich de komende jaren sterk zal concentreren op het organiseren
en aanbieden van werk voor personen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.