Blad 4
Het groen (gras, heesters etc.) in de bermen zal niet
werkelijk veranderen, alleen zal de middenberm in de
Overijsselseweg smaller worden en de berm op de Julianalaan
tussen de rijbaan en de noordelijke parallelweg zal enigs
zins in noordelijke richting opschuiven.
Beleids-/Bestemmingsplan
Het ontwerp past zowel binnen het verkeersbeleid als binnen
het vigerende bestemmingsplan. Op dit moment wordt gewerkt
aan een nieuwe Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan
(GVVP)De plannen die nu voor u liggen passen prima in het
concept GVVP, maar het GVVP is niet de aanleiding voor het
maken van deze plannen. De voorgestelde maatregel is
bedoeld om op de korte termijn de doorstromingsproblemen op
dit punt - voor zover mogelijk - op te lossen c.q. te
verminderen. In het -nieuwe- GVVP wordt het beleid op de
lange termijn vastgesteld.
Milieu, grond en geluid
Grond: het grond- en asfaltonderzoek zijn opgestart en
eventuele consequenties worden meegenomen met de
uitvoering
Geluid: Op dit moment wordt de definitieve geluids
berekening uitgevoerd betreffende de consequenties van de
aanpassingen voor de woningen ter plaatse, zoals
voorgeschreven in de eisen van de Wet geluidhinder.
Volgens de globale berekening zijn er alleen voor de
woningen aan de Julianalaan consequenties, in het kader van
de wet Geluidhinder. Op dit moment lijkt het alsof het
geluidsniveau voor deze woningen stijgt met 1,5 tot 2
dB(A). Door het toepassen van stiller asfalt is de
inschatting dat het geluidsniveau ten opzichte van normaal
asfalt met ruim 2 dB(A) gereduceerd kan worden. Dat
betekent in de huidige situatie een afname van geluid en in
2012 ongeveer hetzelfde geluidsniveau als in de huidige
situatie. De voorlopige conclusie is dat er geen aanpas
singen aan de woningen nodig zijn.
Communicatie
Op 29 januari 2002 is er een openbare informatieavond
gehouden. Het plan is op deze avond toegelicht en het
verslag van deze avond is bijgevoegd (zie bijlage). De
reactie heeft geen aanleiding gegeven tot een aanpassing
van het ontwerp.
Uitvoering
De openbare aanbesteding is gepland in juni 2002. De daad
werkelijke uitvoering start in de bouwvak, danwel zodra de
werkzaamheden aan het Drachtsterplein zijn uitgevoerd. Er
zal tijdens de bouwvak sprak zijn van stremming, daarna
hinder. Voorafgaand zullen zowel voorbereidende werkzaam
heden als werkzaamheden van NUTS-bedrijven plaatsvinden.
Blad 5
Wanneer de nieuwe situatie bijna gerealiseerd is, zal er
nog enige stremming plaatsvinden door asfalteringswerk-
zaamheden. Wanneer er sprake is van stremming zal gestreefd
worden altijd 1 strook per richting berijdbaar te laten
zijn. Het werk zal afgerond worden in december 2002.
Financien
De totale projectkosten van de voorgestelde maatregelen
bedragen 816.804,-. De dekking van deze kosten is als
volgt
Bijdrage in het kader het stadsconvenant 272.268,-
Bijdrage vanuit Fonds Stadsregio Leeuwarden 272.268,-
Bijdrage uit stelpost infrastructuur 2001 272.268,-.
Voor eerstgenoemde subsidiebijdrage in het kader van het
stadsconvenant (Convenant Leeuwarden) is door de provincie
Fryslan op 22 oktober 2001 een beschikking afgegeven.
De bijdrage vanuit FSL is bij brief van 14 december 2001
door de secretaris van het Bestuurlijk Overleg Stadsregio
Leeuwarden schriftelijk bevestigd. De definitieve
beschikking zal binnenkort worden verleend.
In het Programma Infrastructuur 2001, dat door de raad op
13 november 2000 is vastgesteld, is een reservering
opgenomen van 317.64 6,- voor de uitvoering van korte
termijn maatregelen ter oplossing van knelpunten in de
verkeersstructuurDekking vindt plaats vanuit de voor 2001
beschikbare stelpost infrastructuur. De gemeentelijke
bijdrage ad 272.268,- in de kosten van de maatregelen
Overijsselseweg komt ten laste van deze reservering.
Voor deze gemeentelijke bijdrage is reeds een krediet
verleend als onderdeel van het voor de uitvoering van het
Programma Infrastructuur 2001 beschikbaar gestelde
raamkrediet. Derhalve dient ten behoeve van de maatregelen
Overijsselseweg door de raad nog een aanvullend krediet
beschikbaar te worden gesteld van 544.536,-. Dekking van
dit krediet is de eerdergenoemde subsidiebijdrage uit het
stadsconvenant en de FSL-middelen