Blad 4 Het groen (gras, heesters etc.) in de bermen zal niet werkelijk veranderen, alleen zal de middenberm in de Overijsselseweg smaller worden en de berm op de Julianalaan tussen de rijbaan en de noordelijke parallelweg zal enigs zins in noordelijke richting opschuiven. Beleids-/Bestemmingsplan Het ontwerp past zowel binnen het verkeersbeleid als binnen het vigerende bestemmingsplan. Op dit moment wordt gewerkt aan een nieuwe Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan (GVVP)De plannen die nu voor u liggen passen prima in het concept GVVP, maar het GVVP is niet de aanleiding voor het maken van deze plannen. De voorgestelde maatregel is bedoeld om op de korte termijn de doorstromingsproblemen op dit punt - voor zover mogelijk - op te lossen c.q. te verminderen. In het -nieuwe- GVVP wordt het beleid op de lange termijn vastgesteld. Milieu, grond en geluid Grond: het grond- en asfaltonderzoek zijn opgestart en eventuele consequenties worden meegenomen met de uitvoering Geluid: Op dit moment wordt de definitieve geluids berekening uitgevoerd betreffende de consequenties van de aanpassingen voor de woningen ter plaatse, zoals voorgeschreven in de eisen van de Wet geluidhinder. Volgens de globale berekening zijn er alleen voor de woningen aan de Julianalaan consequenties, in het kader van de wet Geluidhinder. Op dit moment lijkt het alsof het geluidsniveau voor deze woningen stijgt met 1,5 tot 2 dB(A). Door het toepassen van stiller asfalt is de inschatting dat het geluidsniveau ten opzichte van normaal asfalt met ruim 2 dB(A) gereduceerd kan worden. Dat betekent in de huidige situatie een afname van geluid en in 2012 ongeveer hetzelfde geluidsniveau als in de huidige situatie. De voorlopige conclusie is dat er geen aanpas singen aan de woningen nodig zijn. Communicatie Op 29 januari 2002 is er een openbare informatieavond gehouden. Het plan is op deze avond toegelicht en het verslag van deze avond is bijgevoegd (zie bijlage). De reactie heeft geen aanleiding gegeven tot een aanpassing van het ontwerp. Uitvoering De openbare aanbesteding is gepland in juni 2002. De daad werkelijke uitvoering start in de bouwvak, danwel zodra de werkzaamheden aan het Drachtsterplein zijn uitgevoerd. Er zal tijdens de bouwvak sprak zijn van stremming, daarna hinder. Voorafgaand zullen zowel voorbereidende werkzaam heden als werkzaamheden van NUTS-bedrijven plaatsvinden. Blad 5 Wanneer de nieuwe situatie bijna gerealiseerd is, zal er nog enige stremming plaatsvinden door asfalteringswerk- zaamheden. Wanneer er sprake is van stremming zal gestreefd worden altijd 1 strook per richting berijdbaar te laten zijn. Het werk zal afgerond worden in december 2002. Financien De totale projectkosten van de voorgestelde maatregelen bedragen 816.804,-. De dekking van deze kosten is als volgt Bijdrage in het kader het stadsconvenant 272.268,- Bijdrage vanuit Fonds Stadsregio Leeuwarden 272.268,- Bijdrage uit stelpost infrastructuur 2001 272.268,-. Voor eerstgenoemde subsidiebijdrage in het kader van het stadsconvenant (Convenant Leeuwarden) is door de provincie Fryslan op 22 oktober 2001 een beschikking afgegeven. De bijdrage vanuit FSL is bij brief van 14 december 2001 door de secretaris van het Bestuurlijk Overleg Stadsregio Leeuwarden schriftelijk bevestigd. De definitieve beschikking zal binnenkort worden verleend. In het Programma Infrastructuur 2001, dat door de raad op 13 november 2000 is vastgesteld, is een reservering opgenomen van 317.64 6,- voor de uitvoering van korte termijn maatregelen ter oplossing van knelpunten in de verkeersstructuurDekking vindt plaats vanuit de voor 2001 beschikbare stelpost infrastructuur. De gemeentelijke bijdrage ad 272.268,- in de kosten van de maatregelen Overijsselseweg komt ten laste van deze reservering. Voor deze gemeentelijke bijdrage is reeds een krediet verleend als onderdeel van het voor de uitvoering van het Programma Infrastructuur 2001 beschikbaar gestelde raamkrediet. Derhalve dient ten behoeve van de maatregelen Overijsselseweg door de raad nog een aanvullend krediet beschikbaar te worden gesteld van 544.536,-. Dekking van dit krediet is de eerdergenoemde subsidiebijdrage uit het stadsconvenant en de FSL-middelen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 326