Blad 2 Om tot een goed inzicht te komen, hoe de definitieve plannen moeten worden ontwikkeld en in besteksgerede stukken worden vertaald, zijn er diverse onderzoeken gedaan, zoals: bouwhistorisch- bouwtechnisch-, milieutechnisch onderzoek, onderzoek naar de grondwaterstand, een bemalingsadvies, uitgebreid kleurenonderzoek en onderzoek naar de staat van de schilderijen, haardstukken, wandbespanningen (gobelins) vloerkleden en monumentale/historische interieurstukken. De conclusies en adviezen hebben op diverse onderdelen van eerdere ontwerpen en kostenramingen tot behoorlijke bijstel ling geleid, maar daardoor zijn "verrassingen tijdens de uitvoering" tot een minimum beperkt Voor de realisatie van het grote trappenhuis met lift en bijruimten, behorende tot het uitgewerkte Model 2, is het noodzakelijk dat er overeenstemming met de politie wordt bereikt over de overdracht van een stukje grond behorende tot de binnenplaats van de Hoofdwacht. Ondanks een lange periode van overleg en onderhandelen is er op dit moment nog geen duidelijkheid. De politie wil alleen meewerken indien de gemeente de Hoofdwacht gaat aankopen. De politie wil verhuizen en daarom de Hoofdwacht verkopen. De gemeente is de eerste gegadigde. In het geval dat de gemeente niet tot aankoop overgaat en de politie het complex aan een andere marktpartij verkoopt, kan de gemeente het gewenste trappen huis model, als gepland, niet realiseren, waarmee één van de peilers onder het project vandaan wordt gehaald. In het kader van de bijstelling van het Programma van Eisen en tengevolge van een aantal uit de dualisering voortkomende taken, blijkt dat het gekozen Model 2 niet voldoende ruimte biedt om al deze nadere wensen goed te kunnen invullen. We spreken hier o.a. over de ruimtebehoefte voor secretariaten, raadsgriffie, fracties, bestuursondersteuning, ruimte voor de facilitaire dienst vergaderruimten enz. In de Hoofd wacht is voldoende ruimte aanwezig om aan deze wensen een goede invulling te geven. Na invulling van deze extra ruimte blij ft er in de Hoofdwacht nog ca. 600 m2 BVO over voor de invulling van ca. 30 werkplekken of een combinatie van werkplekken en vergaderruimten. Daardoor ontstaat er minder behoefte aan externe kantoorruimten, wat een besparing van de huurkosten op termijn betekend. In de b&w-nota wordt uitgebreid op deze problematiek ingegaan. De totale kosten voor de restauratie en verbouw van het Stadhuis en Raadzaal, met vergroot trappenhuis, lift en bijruimten, nieuwe inrichting van de Raadzaal en overige inrichtingen, worden begroot op 11.225.551,91. Voor dit project is bij Perspectief 2002-2005 reeds 6.534.435,11 gereserveerd. Het benodigd aanvullend krediet bedraagt: 4.691.116,80. Blad 3 Met de mededeling dat de Commissie Bestuur en Middelen in haar vergadering van 20 maart 2002 heeft geadviseerd in te stemmen met het voorstel, stellen wij u voor te besluiten conform het concept-besluit. Leeuwarden, 28 maart 2002. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, M. de Boer, burgemeester, dr. A.J. Hofman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 395