Blad 2
Om tot een goed inzicht te komen, hoe de definitieve plannen
moeten worden ontwikkeld en in besteksgerede stukken worden
vertaald, zijn er diverse onderzoeken gedaan, zoals:
bouwhistorisch- bouwtechnisch-, milieutechnisch onderzoek,
onderzoek naar de grondwaterstand, een bemalingsadvies,
uitgebreid kleurenonderzoek en onderzoek naar de staat van
de schilderijen, haardstukken, wandbespanningen (gobelins)
vloerkleden en monumentale/historische interieurstukken. De
conclusies en adviezen hebben op diverse onderdelen van
eerdere ontwerpen en kostenramingen tot behoorlijke bijstel
ling geleid, maar daardoor zijn "verrassingen tijdens de
uitvoering" tot een minimum beperkt
Voor de realisatie van het grote trappenhuis met lift en
bijruimten, behorende tot het uitgewerkte Model 2, is het
noodzakelijk dat er overeenstemming met de politie wordt
bereikt over de overdracht van een stukje grond behorende
tot de binnenplaats van de Hoofdwacht. Ondanks een lange
periode van overleg en onderhandelen is er op dit moment nog
geen duidelijkheid. De politie wil alleen meewerken indien
de gemeente de Hoofdwacht gaat aankopen. De politie wil
verhuizen en daarom de Hoofdwacht verkopen. De gemeente is
de eerste gegadigde. In het geval dat de gemeente niet tot
aankoop overgaat en de politie het complex aan een andere
marktpartij verkoopt, kan de gemeente het gewenste trappen
huis model, als gepland, niet realiseren, waarmee één van de
peilers onder het project vandaan wordt gehaald.
In het kader van de bijstelling van het Programma van Eisen
en tengevolge van een aantal uit de dualisering voortkomende
taken, blijkt dat het gekozen Model 2 niet voldoende ruimte
biedt om al deze nadere wensen goed te kunnen invullen. We
spreken hier o.a. over de ruimtebehoefte voor secretariaten,
raadsgriffie, fracties, bestuursondersteuning, ruimte voor
de facilitaire dienst vergaderruimten enz. In de Hoofd
wacht is voldoende ruimte aanwezig om aan deze wensen een
goede invulling te geven. Na invulling van deze extra ruimte
blij ft er in de Hoofdwacht nog ca. 600 m2 BVO over voor de
invulling van ca. 30 werkplekken of een combinatie van
werkplekken en vergaderruimten. Daardoor ontstaat er minder
behoefte aan externe kantoorruimten, wat een besparing van
de huurkosten op termijn betekend. In de b&w-nota wordt
uitgebreid op deze problematiek ingegaan.
De totale kosten voor de restauratie en verbouw van het
Stadhuis en Raadzaal, met vergroot trappenhuis, lift en
bijruimten, nieuwe inrichting van de Raadzaal en overige
inrichtingen, worden begroot op 11.225.551,91. Voor dit
project is bij Perspectief 2002-2005 reeds 6.534.435,11
gereserveerd. Het benodigd aanvullend krediet bedraagt:
4.691.116,80.
Blad 3
Met de mededeling dat de Commissie Bestuur en Middelen in
haar vergadering van 20 maart 2002 heeft geadviseerd in te
stemmen met het voorstel, stellen wij u voor te besluiten
conform het concept-besluit.
Leeuwarden, 28 maart 2002.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
M. de Boer, burgemeester,
dr. A.J. Hofman, secretaris.