4.4 Taken en bevoegdheden
De taken en bevoegdheden van het besturenoverleg zijn reeds vastgelegd in de verordening
Lokaal Onderwijs Overleg Leeuwarden.
Specifieke bevoegdheden en taken met betrekking tot het project Zorgmonitor zijn:
het nemen van besluiten die als concept-adviezen worden voorgelegd aan het college van
burgemeester en wethouders, ter finale besluitvorming;
het raadplegen van personen, geledingen of externe deskundigen als men van oordeel is
dat dit in het belang is van de projectwerkzaamheden;
het organiseren van hoorzittingen v oor geledingen van de scholen, raadsleden
en voor de betrokken sectoren van de gemeente;
verslaglegging van de vergaderingen van het besturenoverleg inzake de Zorgmonitor,
verspreiding van de verslagen naar de scholen, projectgroep, klankbordgroepen,
medezeggenschapsraden en de betrokken geledingen binnen de gemeente Leeuwarden.
Taken en bevoegdheden van de projectgroep (onder leiding van de projectleider:
in liet algemeen het ontwikkelen en invoeren van de Zorgmonitor;
doen) uitvoeren van de projectactiviteiten conform de planning (zie Tijdpad
besluitvorming);
inventariseren, ordenen, voorstellen maken en ontwikkelen van deelproducten,
informeren en raadplegen van de klankbordgroepen;
informeren van de klankbordgroepen omtrent actuele regelgeving en richtlijnen:
beuaken van de voortgang van het project 111 die zin dat producten conform planning
worden opgeleverd:
bewaken van de kwaliteit, het budget, de communicatie en het (samenwerkings-) proces,
verslaglegging van de vergaderingen van de projectgroep:
verspreiding van de verslagen naar de scholen, klankbordgroepen, het bestnren-overleg.
medezeggenschapsraden en de betrokken geledingen binnen de gemeente Leeuwarden.
De opdracht aan de projectgroep wordt jaarlijks bijgesteld. De projectleider coördineert en
integreert de voorstellen en producten, beoordeelt de kwaliteit en koppelt terug naar de
projectgroep. De projectleider maakt de voorstellen en producten rijp voor besluitvorming door
het besturenoverleg. De leden van de projectgroep roepen op eigen initiatief hun
klankbordgroep bijeen en zitten deze voor. De leden van de pilotgrocp voeren regelmatig
overleg met de direct verantwoordelijke (lid van de directie) van de deelnemende scholen en
zorginstellingen, die als bewaker vanuit de school het proces in de school/instelling zal
bewaken. De projectleider kan hierbij worden ingeschakeld indien dit wenselijk of
noodzakelijk wordt geacht. De projectleider initieert, coördineert, bewaakt de voortgang en
bereidt de besluiten voor die aan het besturenoverleg worden voorgelegd.
De projectgroep komt minimaal eenmaal per twee weken bijeen. Soms kan een hogere
frequentie tijdelijk noodzakelijk zijn. Tenslotte zijn er de contacten met de platforms (PO/VO
en VMBO/MBO) die regelmatig door de projectleider en/of door leden van de projectgroep
worden bezocht. Aansluiting bij de ontwikkelingen in de provinciale platforms is een
belangrijk aandachtspunt voor de projectleider.
22
4.5 Inzet mensen en middelen
Het project vergt in de beginfase een inzet van anderhalve dag per week voor een externe
projectleider, mits deze tenminste anderhalve dag wordt aangevuld met formatie van de Dienst
Welzijn (formatie ten behoeve van procesbegeleiding Zorgmonitor en coördinatie OK.P-
activiteiten). Als het project in de volle breedte aan de gang is. is een fulltime bezetting nodig.
In de afbouw fase is dat één dag per week.
Voor de leden van de projectgroep is de inzet een halve dag per week. voor de klank
bordgroepen is dat naar verwachting 20 uur op jaarbasis. Leden van de projectgroep voor wie
de werkzaamheden niet voortvloeien uit de aard van hun taak of functie, zoals bijv. bij de
zorgcoördinatoren wel het geval is. worden hierv oor gefaciliteerd. Deze facilitering bedraagt
10.000 voor 50 weken. Voor de pilotfase komt dit neer op 5.000per lid
Geraamde kosten op jaarbasis (gemiddeld):
Projectleider 135.000.-
Speciale expertise 60.000,-
Leden projectgroep 30.000,
PR en communicatie 10.000,-
Totaal 235.000,
voor zover niet voortvloeiend uit de functie.
23