Lokaal Sociaal Beleid in uitvoering I JAARVERSLAG BHH Door de ontwikkeling van een Moni tor Zorginformatie 0-23 jarigen kun nen leerlingen die buiten de boot dreigen te vallen in een vroeg stadi um worden geholpen. 2001 was het laatste jaar van het project Buurtscholen, waarbij voor kinderen buitenschoolse activiteiten werden georganiseerd. Inleiding Terugblik Economische pijler Fysieke pijler Bedrijf 5.1 Inleiding Het jaar 2001 staat in het teken van de implementatie van het Lokaal Sociaal Beleid (LSB). In de afgelopen jaren heeft de gemeente gewerkt aan het vernieuwen van het welzijnsbeleid in Leeuwarden door het ontwikkelen van een model dat een andere basis legt onder de samenwerking tussen de gemeente en welzijns- en onderwijsinstellingen. Het is de ambitie van onze gemeente om het welzijnswerk te centreren rond de vraag van klanten (deelnemers, cliënten, gebrui kers) in plaats van de oriëntering op het aanbod die dit werkveld nu nog grotendeels bepaalt. De achterliggende gedach te is dat klanten zeer wel in staat zijn om aan te geven wat er moet gaan gebeuren, en dat zij - op voorwaarde dat ze daan/oor de middelen krijgen aangereikt enabling- waar nodig zélf hun problemen te lijf kunnen gaan. Vanuit dit principe is een werkmodel ontwikkeld dat leidt tot een herinrichting van het werkveld in basisvoorzieningen en voor zieningen voor achterstandbestrijding. Deze heroriëntatie binnen de sociale infrastructuur in Leeuwarden leidt tot een werkwijze die uitwerking geeft aan het enablingsprincipe én heeft tot resultaat dat een efficiëntere inzet van middelen kan plaatsvinden. In het nieuwe model wijst de gemeente het in te zetten gemeenschapsgeld toe aan instellingen op grond van een opdrachtgever-opdrachtnemerrelatie. De invoering van het Lokaal Sociaal Beleid betekent heel wat voor de welzijnsinstellingen in Leeuwarden én voor de ambtelijke organisatie. Instellingen worden aangesproken op hun vermogen om een adequaat antwoord te hebben op de vragen van burgers. De gemeente voert de regie door de resultaten te definiëren en overeenkomsten aan te gaan met partners die een dergelijke inzet - rechtstreeks of via hoofdaannemers - kunnen leveren. Dat heeft tot ander soortige contracten geleid dan tot nu toe het geval was. Om de instellingen voor te bereiden op de gewijzigde werk wijze is een taskforce ingesteld, die de instellingen ondersteunt in het ontwikkelen van een resultaatgerichte begroting. 5.2 Basisvoorzieningen Op welke basisvoorzieningen de burgers in Leeuwarden kunnen rekenen, welke omvang deze hebben en welke kwali teit wordt geboden is gevat in een aantal kaders. In het kader van de implementatie van het Lokaal Sociaal Beleid zijn en worden hiervoor normen ontwikkeld en vastgelegd. Hieronder schetsen wij in het kort de basisvoorzieningen waar voor in het kader van het Lokaal Sociaal Beleid inmiddels beleidskaders zijn gedefinieerd. Daaruit wordt duidelijk hoe de doelstelling 'het onderhouden en versterken van kwalitatief hoogwaardige basis voorzieningen die aansluiten op de wensen en behoeften van gebruikers en voor iedereen toegankelijk zijn' nader is uitgewerkt. De gemeente werkt toe naar een duidelijke taakverdeling. Kwaliteit en toegankelijkheid zijn de verantwoor delijkheid van de gemeente. De gemeente gaat helder omschrijven wat de inhoud, kwaliteit en omvang van de basisvoorzieningen moeten zijn. Het is aan de instellingen om de uitvoering hiervan vorm te geven. Zij zijn immers de experts op hun werkterrein.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 137