Lokaal Sociaal Beleid in uitvoering
I JAARVERSLAG
BHH
Door de ontwikkeling van een Moni
tor Zorginformatie 0-23 jarigen kun
nen leerlingen die buiten de boot
dreigen te vallen in een vroeg stadi
um worden geholpen.
2001 was het laatste jaar van het
project Buurtscholen, waarbij voor
kinderen buitenschoolse activiteiten
werden georganiseerd.
Inleiding
Terugblik
Economische pijler
Fysieke pijler
Bedrijf
5.1 Inleiding
Het jaar 2001 staat in het teken van de implementatie van het Lokaal Sociaal Beleid (LSB). In de afgelopen jaren heeft
de gemeente gewerkt aan het vernieuwen van het welzijnsbeleid in Leeuwarden door het ontwikkelen van een model
dat een andere basis legt onder de samenwerking tussen de gemeente en welzijns- en onderwijsinstellingen. Het is de
ambitie van onze gemeente om het welzijnswerk te centreren rond de vraag van klanten (deelnemers, cliënten, gebrui
kers) in plaats van de oriëntering op het aanbod die dit werkveld nu nog grotendeels bepaalt. De achterliggende gedach
te is dat klanten zeer wel in staat zijn om aan te geven wat er moet gaan gebeuren, en dat zij - op voorwaarde dat ze
daan/oor de middelen krijgen aangereikt enabling- waar nodig zélf hun problemen te lijf kunnen gaan. Vanuit dit
principe is een werkmodel ontwikkeld dat leidt tot een herinrichting van het werkveld in basisvoorzieningen en voor
zieningen voor achterstandbestrijding.
Deze heroriëntatie binnen de sociale infrastructuur in Leeuwarden leidt tot een werkwijze die uitwerking geeft aan het
enablingsprincipe én heeft tot resultaat dat een efficiëntere inzet van middelen kan plaatsvinden.
In het nieuwe model wijst de gemeente het in te zetten gemeenschapsgeld toe aan instellingen op grond van een
opdrachtgever-opdrachtnemerrelatie.
De invoering van het Lokaal Sociaal Beleid betekent heel wat voor de welzijnsinstellingen in Leeuwarden én voor de
ambtelijke organisatie. Instellingen worden aangesproken op hun vermogen om een adequaat antwoord te hebben op
de vragen van burgers. De gemeente voert de regie door de resultaten te definiëren en overeenkomsten aan te gaan
met partners die een dergelijke inzet - rechtstreeks of via hoofdaannemers - kunnen leveren. Dat heeft tot ander
soortige contracten geleid dan tot nu toe het geval was. Om de instellingen voor te bereiden op de gewijzigde werk
wijze is een taskforce ingesteld, die de instellingen ondersteunt in het ontwikkelen van een resultaatgerichte begroting.
5.2 Basisvoorzieningen
Op welke basisvoorzieningen de burgers in Leeuwarden kunnen rekenen, welke omvang deze hebben en welke kwali
teit wordt geboden is gevat in een aantal kaders. In het kader van de implementatie van het Lokaal Sociaal Beleid zijn
en worden hiervoor normen ontwikkeld en vastgelegd. Hieronder schetsen wij in het kort de basisvoorzieningen waar
voor in het kader van het Lokaal Sociaal Beleid inmiddels beleidskaders zijn gedefinieerd.
Daaruit wordt duidelijk hoe de doelstelling 'het onderhouden en versterken van kwalitatief hoogwaardige basis
voorzieningen die aansluiten op de wensen en behoeften van gebruikers en voor iedereen toegankelijk zijn' nader is
uitgewerkt. De gemeente werkt toe naar een duidelijke taakverdeling. Kwaliteit en toegankelijkheid zijn de verantwoor
delijkheid van de gemeente.
De gemeente gaat helder omschrijven wat de inhoud, kwaliteit en omvang van de basisvoorzieningen moeten zijn. Het
is aan de instellingen om de uitvoering hiervan vorm te geven. Zij zijn immers de experts op hun werkterrein.