geattendeerd op het Besluit Voorzieningen en Installaties
Milieubeheer. Op grond van dat besluit is 200 meter bij een
windturbine van 50 meter hoog voldoende. Bovendien ligt
rondom het bedrijventerrein een geluidszone. In het
ontwerp-bestemmingspian wordt gesteld, dat die afstand van
500 meter passend is in een stedelijke omgeving. Het gaat
volgens reclamant dan in de beleving van de gemeente om de
zogenaamde landschappelijke inpasbaarheid.
Die afstandseis in verband met de landschappelijke
inpasbaarheid is niet van hogerhand voorgeschreven, maar is
een tamelijk logisch gevolg van de recente raadsnotitie
betreffende windturbines, zo concludeert reclamant. Daarin
wordt gesteld, dat als richtlijn voor de visuele verstoring
tot woonbebouwing, een minimale zichthoek van 1:10 wordt
aangehouden. Bij een masthoogte van 50 meter betekent dat
een minimale afstand van 500 meter tot de woonbebouwing,
aldus de Raadsnotitie. Reclamant kan zich niet voorstellen
dat dit uitgangspunt gehandhaafd kan worden, omdat het hier
nota bene om een industrieterrein gaat en een toekomstige
windturbine, die op honderden meters vanaf de woonbebouwing
zal worden geplaatst. Omwonenden hebben zich zorgen gemaakt
over geluidsoverlast en slagschaduwhinderHet visuele
aspect valt alleszins mee, zeker omdat van een
industrieterrein toch op dit gebied het één en ander
verwacht mag worden.
Namens Tadema Beheer B.V. wordt dan ook gevraagd om het
ontwerp-bestemmingspian, voor wat betreft de mogelijkheid
van windturbines, in het kader van de vaststelling, te
wijzigen en windturbines met een masthoogte van maximaal 50
meter planologisch zonder meer toe te staan. De norm voor
de afstand tussen de windturbine en de dichtstbijzijnde
woonbebouwing buiten het industrieterrein dient te
vervallen, althans te worden beperkt tot bijvoorbeeld 200
meter, aldus reclamant.
Reactie: De conclusie dat er op het bedrijventerrein nog
ruimte is voor 1 a 2 windturbines is gebaseerd op de
akoestische berekeningen van de milieu-adviesdienst. Op een
afstand van meer dan 510 meter van de grens van de
geluidzone hebben deze windmolens geen invloed op de
geluidzone. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 3
bij de plantoelichting. Bij deze conclusie is ervan
uitgegaan dat door de windmolens niet de geluidruimte voor
andere bedrijven wordt opgesoupeerd. Wanneer dit wel zou
gebeuren, zouden er wel meer windmolens mogelijk zijn, maar
dit zou de verdere invulling van het terrein door andere
bedrijvigheid ernstig bemoeilijken. Dit is in strijd met de
bedoelingen van het bestemmingsplan en ook met het
streekplan Windstreek 2000, dat aangeeft dat het plaatsen
van windmolens niet ten koste mag gaan van
bedrij fsvestiging.
Ook wordt uitgegaan van een volledige benutting van de
windmolens, zonder beperkingen aan de bedrijfsduurHet
plaatsen van windmolens op kortere afstand is wel mogelijk,
maar dan zullen de molens gedurende bepaalde perioden (in
Blad 7
de nacht en/of bij lage windsnelheden) stilgezet moeten
worden. Dit is echter niet de bedoeling, zeker niet nu de
molens op circa 500 merer afstand tot de woongebieden goed
zouden kunnen functioneren.
Puur vanuit milieuaspecten geredeneerd zou een afstand van
200 meter tot woningen onder omstandigheden inderdaad
voldoende kunnen zijn. Dit gelet op het Besluit
Installaties en Voorzieningen Milieubeheer. Echter vanuit
een goede ruimtelijke ordening achten wij een dergelijke
minimale benadering niet aanvaardbaar. Andere
bedrijfsvestigingen moeten mogelijk blijven en een
volledige benutting van de capaciteit is gewenst. Daarbij
komt dat, zoals gezegd, de afstandseis van 500 meter
primair is ingegeven door overwegingen van landschappelijke
inpasbaarheid. Dit als uitwerking van de uitgangspunten van
het streekplan Windstreek, dat aandacht voor dit aspect
vraagt
Hieraan doet niet af dat het hier een industrieterrein
betreft. Het gaat bij plaatsing van windturbines wel om een
zeer specifieke activiteit. Bij een hoogte van 50 meter en
een rotordiameter van eveneens 50 meter is de tophoogte van
een windmolen hier ongeveer 75 meter. Voor de
bedrijfsgebouwen wordt in het bestemmingsplan een hoogte
van maximaal 15 meter voorgeschreven. Incidenteel mag deze
bij vrijstelling worden vergroot tot 25 meter. Een
windmolen steekt hier nog ruim boven uit. De hoogte is
welhaast vergelijkbaar met die van de Bonifatiustoren (85
m)Met de plaatsing van windmolens moet wat dit betreft
dan ook voorzichtig omgegaan worden.
Gelet op vele genoemde aspecten, die een rol spelen, is het
dan ook niet gewenst dat het oprichten van windmolens bij
recht wordt toegestaan. Het plaatsen van windmolens moet in
principe mogelijk zijn, maar moet wel in elk geval
afzonderlijk worden afgewogen. Het instrument van de
vrijstellingsbevoegdheid geeft hiervoor een goede
toetsingsmogelij kheid
Ad 6. Langhout Wiarda Juristen te Heerenveennamens:
a. V.O.F. Autobandencentrum De Vries, vestigingslocatie
Ceresweg 42 te Leeuwarden
b. Phoenix Botenverhuur, Ceresweg 16 te Leeuwarden
c. Edelweiss B.V., Ceresweg 28 te Leeuwarden;
d. J. Volkers, Ceresweg 18 Te Leeuwarden
e. Expack Direct Delivery, Ceresweg 22 te Leeuwarden;
f. MDV Industrial Consultancy, Venusweg 3 te Leeuwarden
g. J.M.A. PlasticsCeresweg 32 te Leeuwarden
h. Autoschade MiedemaVenusweg 19 te Leeuwarden
In het algemeen wordt bezwaar gemaakt tegen het uitsluiten
van de mogelijkheid voor een bedrijfswoning ten aanzien van
de cliënten in gebruik zijnde c.q. gekochte
bedrijfspercelenHet betreft steeds dezelfde motivering.
Hierop zal één algemeen standpunt worden geformuleerd (zie
onder A)