B^ad 2 tarifering neemt in onze plannen een belangrijke plaats in, maar over de precieze hoogte van de tarieven vindt de besluitvorming pas plaats bij de vaststelling van de belastingverordening door de gemeenteraad. De bedragen die hier worden genoemd zijn dus slechts voorlopig. In enkele gevallen wordt in de beantwoording een notitie aan de gemeenteraad toegezegd. Dat geldt o.a. voor de inzameling van oud papier. II. Hoofdlijnen 1. Tarifering Voorstellen Wij hebben gekozen voor een bescheiden en eenvoudige vorm van tariefdifferentiatie. Dit vindt zijn weerslag in de volgende voorstellen: Het in rekening brengen van extra kosten (€109) per jaar voor het gebruik van een extra grijze container (berekening gebaseerd op reële extra kosten)Dit voorstel heeft geen betrekking op huishoudens die zijn aangesloten op collectieve inzamelvoorzieningen (gestapelde bouw) Het instellen van een korting op de afvalstoffenheffing voor het gebruik van een kleinere minicontainer van 140 liter (in plaats van 240 liter) van €17 per jaar (berekening gebaseerd op reële kostenbesparing)Dit voorstel heeft geen betrekking op huishoudens die zijn aangesloten op collectieve inzamelvoorzieningen (gestapelde bouw) Het in rekening brengen van een tarief voor het halen van grof vuil. Dit tarief hebben wij oorspronkelijk gesteld op €12. Teneinde tegemoet te komen aan de ingebrachte bezwaren wordt dit voorstel in ons voorkeursscenario (dat straks wordt toegelicht) gewijzigd in €10. Afval dat gescheiden wordt gehaald (grof tuinafval, wit- en bruingoed, KCA, goederen voor de kringloopwinkel Estafette) blijft 'gratis' (uiteraard wordt er uiteindelijk via de afvalstoffenheffing wel voor betaald) Het in rekening brengen van een tarief voor naar de (nieuwe) milieustraat gebracht ongescheiden restafval van €0,04 per kilo (gebaseerd op de reële kosten van gemiddeld €0,064 per kilo en vervolgens teruggebracht naar €0,04 teneinde het brengen te bevorderen). Teneinde het brengen nog sterker te stimuleren wordt dit voorstel in ons voorkeursscenario vervangen door gratis brengen. Ook hiermee komen wij tegemoet aan ingebrachte bezwaren. Toelichting- De twee eerste voorstellen ondervonden in de inspraak nauwelijks kritiek en werden juist ondersteund. Blad 3 Dat lag anders bij de laatste twee voorstellen. Deze werden zowel op de informatieavond van 13 maart als op de commissievergadering van 19 mcart kritisch benaderd. Hoewel wij in ons nader toe te lichten voorkeursscenario voor een belangrijk deel tegemoet zijn gekomen aan de bezwaren, hebben wij toch behoefte aan een nadere verklaring van onze keuze voor deze voorstellen. De kosten van de verwerking van het huishoudelijk afval zijn onder invloed van de landelijke regelgeving de afgelopen jaren zeer sterk gestegen. Aan de verbranding worden de strengste eisen ter wereld omtrent uitstoot van schadelijke stoffen gesteld, wat grote investeringen in de verbrandingsinstallaties met zich meebracht en dito tariefsverhogingen. Storten werd, door de invoering van een hoge stortbelasting voor brandbaar afval, nog duurder gemaakt dan verbranden. Milieuhygiënisch vallen deze maatregelen grotendeels te rechtvaardigen. De hoge verwerkingskosten worden uiteindelijk op de burger verhaald. De hoge kosten vragen dringend om een mentaliteitsverandering. Die moet dan wel door de gemeente worden bevorderd: het ministerie van VROM doet dit niet, daar zij hiertoe minder in staat is. De benodigde mentaliteitsverandering komt erop neer, dat burgers zich veel meer bewust moeten worden van de kosten die de verwerking van hun (ongescheiden) afval met zich meebrengen en dus meer moeten letten op het voorkomen van afval en op de mogelijkheden voor hergebruik door hun afval gescheiden aan te leveren. Een verantwoordelijk optredende overheid heeft ons inziens nauwelijks een andere keus dan het bevorderen van deze mentaliteitsverandering via een gedifferentieerde toedeling van deze kosten aan de burgers. Uiteraard dient dit te geschieden in samenhang met het creëren van de nodige mogelijkheden en faciliteiten voor burgers om het afval te scheiden en uitgebreide voorlichtingscampagnes In het voorafgaande stelden wij, dat de rijksmaatregelen, die de verwerkingskosten zo sterk deden stijgen, milieuhygiënisch te rechtvaardigen zijn. Enige nuancering is hierbij gepast. Het rijk voerde wel eens maatregelen door zonder aandacht voor de kosten-batenanalyse waarmee de uitvoerende gemeenten werden geconfronteerd. De invoering van de 'Zalmsnip' is vooral veroorzaakt door de opstelling van de Tweede Kamer, die meer oog had voor de problematiek van de gemeentelijke lastenverhogingen dan de ministeries. Wij zijn in dit verband van mening, dat de inspanningen, die nodig zijn om de laatste procenten van de landelijke scheidingsdoelstellingen te halen, onevenredig veel geld kosten en niet in verhouding staan met de milieuwinst. Om die reden streven wij wel naar een qua scheidingsresulaten toptienpositie onder de 53 vergelijkbare (sterk stedelijke) gemeenten maar niet naar de absolute landelijke scheidingsdoelen. Ook het ministerie van VROM heeft meer begrip gekregen voor de stedelijke problematiek; bij het landelijke Afval Overleg Orgaan (ministerie van VROM, VNG,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 497