PERSPECTIEFNOTA 2003 - 2006 VOORSTEL NIEUW BELEID N-16-01 Programma: Milieu Dienst: Stadsontwikkeling en -beheer Streefnormen Beleidsproduct: Bodem en Geluid Productcode: 723.03 Naam van het voorstel: Geluidbeleid in het kader van Modernisering Instrumentarium Geluid (MIG) Korte omschrijving voorstel: De huidige Wet Geluidhinder wordt binnenkort vervangen door nieuwe regelgeving (MIG). Deze biedt gemeente de mogelijkheid om eigen gebiedsgericht geluidbeleid te formuleren. Consequenties van het niet formuleren van eigen geluidbeleid zijn dat dan van rechtswege strakke geluidsnormen gelden voor de hele gemeente. Voor Leeuwarden zou dit zeer grote consequenties hebben. In het binnenstedelijke gebied zou dan nagenoeg geen nieuwbouw van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen meer mogelijk zijn. Formuleren van eigen geluidbeleid is dan ook onontkoombaar. Te realiseren bestuurlijk doel: Formulering van specifieke gebiedsgerichte geluidsambities en bijbehorende kwaliteitseisen die passen bij het betreffende gebied. Voorkomen dat de stedelijke ontwikkeling op slot gezet wordt. Voorkomen dat nieuwe geluidhinder in de woonomgeving ontstaat. Meer inhoud geven aan een wijkgerichte aanpak. Verdiepen en verbreden van het draagvlak voor geluidbeleid. Relatie met het Bestuursprogramma/collegeprogramma: MIG sluit aan op strategische programma's en doelstellingen die in het concept-collegeprogramma zijn aangegeven. Bij de realisatie van deze programma's is een gebiedsgerichte geluidsvisie onmisbaar. Tijd voor schoonheid; de binnenstad en wat daar aan activiteiten wordt ontwikkeld: Het stimuleren en faciliteren van woonprojecten in of nabij de binnenstad. De ontwikkeling van stationsgebied moet een bijdrage leveren aan de stedelijkheid; functiemenging moet ervoor zorgen dat dit deel van de stad aansluiting krijgt met de oude stad. Kantorenstad; ontwikkeling van de kantorenhaak: Functiemenging (wonen, werken en ontspannen). Wonen; de woningbouwprogramma's worden voortvarend ter hand genomen: Stedelijke vernieuwing. Stadsuitleg. Infrastructuur/bereikbaarheid: realiseren van optimale bereikbaarheid van Leeuwarden: Een verkeers- en vervoerssyteem dat past bij een duurzame samenleving. Inrichting van verkeersruimtes met respect voor, en in harmonie met de omgeving. Relatie met strategische en operationele doelen uit het MeerjarenOntwikkelingsProgramma (informatieraster) en de Stadsvisie: MIG sluit aan op strategische doelen uit het MOP. Woningmarkt: het creëren van een kwalitatief concurrerende woningmarkt. Omgevingskwaliteit: het tot stand brengen van en waarborgen van een aantrekkelijke omgevingskwaliteit en leefmilieu. Duurzame ontwikkeling en milieu: het realiseren van een duurzame ontwikkeling van Leeuwarden waarbij een schone gezonde en leefbare gemeente uitgangspunt is. Operationele doelen e.g. meetbare effecten: Gebiedsgericht beleid Kwaliteitseisen per gebied 2003 2004 2005 2006 Maatregelen: Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 2002 Bedragen (exclusief BTW) Geluidnota Monitoring geluidsbeleid "Uitgenomen" BTW 6 3 19% Bedragen (inclusief "uitgenomen" BTW) De BTW is: 3 Verrekenbaar 3 Compensabel 3 Niet verrekenbaar of compensabel 2003 €-75 €-75 2004 €75 €-25 €75 €-25 2005 2006 38 PERSPECTIEFNOTA 2003 - 2006 VOORSTEL NIEUW BELEID Programma: Milieu Dienst: Stadsontwikkeling en -beheer N-16-01 Naam van het voorstel: Geluidbeleid in het kader van Modernisering instrumentarium Geluid (MIG) Onderbouwing: In 1998 heeft het Ministerie van VROM met de nota "Vernieuwing Geluidhinderbeleid" voorstellen gedaan om te komen tot een andere koers met ingrijpende gevolgen. Deze nota heeft geleid tot een wetsvoorstel MIG, dat momenteel via Raad van State, Tweede en Eerste Kamer het besluitvormingstraject doorloopt. Naar verwachting zal de nieuwe wet begin 2003 in werking treden. Op dat moment zal de huidige Wet geluidhinder komen te vervallen. Kenmerkend voor MIG is dat de omslag wordt gemaakt van een beoordelingssysteem met harde, landelijke normen (de Wet Geluidhinder) naar een systeem met decentrale, gebiedsgerichte doelstellingen. Als voordelen van MIG worden genoemd: maatwerk op lokaal niveau, meer flexibiliteit en integraliteit. MIG biedt gemeenten de mogelijkheid om per gebied doelstellingen voor geluid te bepalen. Hierbij kan rekening gehouden worden met de typologie van het gebied (bijv. woongebied, centrumgebied enz.) maar ook met andere aspecten zoals leefbaarheid van het gebied in bredere zin en economische en sociale ontwikkelingen in een gemeente. De doelstellingen en ambities moeten worden verwoord in een gemeentelijke geluidsnota, die tot stand is gekomen op basis van een communicatief beleidsproces waarbij alle belangen zorgvuldig zijn afgewogen. Dit vergroot de mogelijkheid om het draagvlak voor het geluidbeleid te verdiepen en te verbreden. De concretisering van de geluidsdoelstellingen moet vervolgens plaatsvinden in planologische besluiten. Dit betekent dat de uitwerking van het geluidsbeleid in belangrijke mate tot uitdrukking komt in alle nieuwe bestemmingsplannen. De keuze van een bepaalde bestemming zal hierin gemotiveerd moeten worden, met als achtergrond de geluidsambitie voor het betreffende gebied. De invoering en ook het beheer van het MIG-beleid gaan gepaard met aanzienlijke kosten. De kosten voor het opstellen van de geluidnota zullen naar verwachting 75.000,- bedragen (incidenteel voor 2003). Voor het bewaken en monitoren van de geluidsambities is vanaf 2004 jaarlijks een bedrag van 25.000,- nodig. Overigens is het voor gemeenten formeel niet verplicht om een eigen geluidsbeleid te formuleren. Wanneer een gemeente besluit om geen eigen beleid te formuleren, dan gelden van rechtswege voor de hele gemeente strakke normen (50 dB(A)). Afwijking daarvan is dan niet mogelijk. Voor Leeuwarden zou dit zeer grote consequenties hebben. In het binnenstedelijke gebied zou dan nagenoeg geen nieuwbouw van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen meer mogelijk zijn. Vooral de mogelijkheden voor woningverdichting worden hierdoor beperkt. Het is duidelijk dat hiermee de gemeentelijke ambities voor het woningbouwprogramma in gevaar komen. Uit dit oogpunt is het onontkoombaar dat reeds in 2003 middelen worden gereserveerd om de geluidnota op te stellen. Tot slot kan nog vermeld worden dat het opstellen van een gemeentelijke geluidnota in het Duurzaamheidsplan 2001-2005 als beleidsvoornemen is opgenomen. Hierbij is aangegeven dat de dekking in het kader van de perspectiefnota 2003 zal worden bepaald. Collegevoorstel Overnemen 89

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 126