PROGRAMMA WONEN (05) Blad 22 Leeuwarden is de centrum- en werkstad voor Friesland, de positie van Leeuwarden op de (regionale en provinciale) woningmarkt is echter zwak te noemen. De woningvoorraad is onevenwichtig van samenstelling, waardoor niet alle groepen die actief zijn op de woningmarkt goed bediend kunnen worden. Er is met name te weinig aanbod (woningtypen en woonmilieus) voor woonconsumenten met een midden en hoger inkomensniveau. Het woonbeleid is erop gericht midden- en hoge inkomens, voornamelijk gezinnen met kinderen en vitale ouderen, aan de stad te binden door het realiseren van een kwalitatief hoogwaardig en voldoende gedifferentieerd aanbod van woningen en woonmilieus. Daarbij gaat het om locaties in zowel de bestaande stad als in uitleggebieden (Zuiderburen, Leeuwarden-Zuid, Blitsaerd)Daarnaast is het nodig een goed woonmilieu te creëren en/of te behouden voor specifieke doelgroepen, in het bijzonder lage inkomensgroepen, studenten en ouderen. Dit aanbod van woningen en woonmilieus moet verspreid over de stad beschikbaar zijn, zodat de woonconsument de mogelijkheid heeft om te kiezen De uitvoering van dit woonbeleid ligt voor een groot deel bij de marktpartijen waaronder corporaties. Deze zullen pas woningen bouwen indien zij deze woningen ook daadwerkelijk in de markt denken te kunnen afzetten en bijvoorbeeld pas starten met de bouw van een complex als een substantieel gedeelte op voorhand is verkocht. De huidige woningmarkt is staat onder druk en vraagt om een scherp inzicht op wat de markt nog wel opneemt en wat niet. De opgave om bestemmingsplannen of wijzigingen in bestemmingsplannen door alle procedures heen te loodsen is sterk verzwaard. In het stedelijk gebied is het uiterst moeilijk plannen te maken die in zichzelf kostendekkend zijn. Te veel plannen kennen een onrendabele top. De gemeente heeft een regisserende, stimulerende, coördinerende en faciliterende rol bij de feitelijke bouw van woningen. ISV vormt een belangrijke input voor verbetering van de kwaliteit van het wonen in de bestaande stad. In het nieuwe woningmarktbeleidsplan "De uitdaging" wordt duidelijk waar de gemeente Leeuwarden in 2015 op het gebied van het wonen wil staan. Dit plan vormt het beleidskader voor het optimaliseren van de samenhang en afstemming tussen de toevoeging van woningen door middel van nieuwbouw in uitleggebieden en de transformatie van de bestaande voorraad. Om daadwerkelijk (mede-zeggenschap te krijgen is de gemeente Leeuwarden een actieve grondverwerver geworden in het uitbreidingsgebied van de gemeente. Dit is echter (nog) niet het geval is het stedelijke gebied, waar een belangrijk deel van de doelstellingen zal moeten worden gerealiseerd. Het een proces van de stedelijke vernieuwing wordt voortgezet, zij het dat er zwaarder accent wordt gelegd op beheer en sociale samenhang. Blad 23 Wat willen we bereiken? Strategisch doel Het creëren van een evenwichtige, concurrerende woningmarkt met een voldoende kwantitatief, maar vooral kwalitatief en gedifferentieerd aanbod van woningen en woonomgevingen (MOP) Operationele doelen: Beleidsontwikkeling en -evaluatie (in 2003): Bestuurlijk vaststellen van het nieuwe woningmarktbeleidsplan De uitdaging" Rapport over studentenhuisvesting. Rapportage woningproductie 2002. Rapportage met betrekking tot herkomst bewoners nieuwbouwprojecten. Meerjaren Ontwikkelingsplan in het kader van GSB/ISV (formuleren van doelen voor tweede tranche ISV) Analyse Centrale Registratie Woningzoekenden. Woningvoorraad: Het vergroten van de woningproductie tot een gemiddelde jaarlijkse toevoeging van 600 woningen voor de periode 2003 tot en met 2009. Daarbij ligt het accent vooralsnog op de toevoeging van koopwoningen in de middeldure tot dure marktsegmenten, omdat zo huishoudens met midden-en hoge inkomens in de stad blijven en zelfs binnengehaald kunnen worden van buiten de gemeente(Dit streven betekent een trendbreuk met het verleden.) Transformatie van de bestaande woningvoorraad door sloop, verkoop en nieuwbouw van woningen. Nieuwbouw veroorzaakt verhuisbewegingen, waardoor woningen in de bestaande voorraad vrij komen. Op de Leeuwarder woningmarkt zal nieuwbouw leiden tot ontspanning, waardoor op termijn problemen in de bestaande voorraad kunnen ontstaan (met name in de zwakke delen)Transformatie van de bestaande voorraad is dan ook nodig. In 2003: Nieuwbouw van 300 woningen. Sloop van 120 woningen. Verkoop van 100 huurwoningen. Particuliere woningverbetering: Gerard Doustraat eerste en tweede fase; Dennenstraat/Schieringerweg; Auke Stellingwerfstraat; Oeverstraat; Groningerstraatweg (voorbereiding eerste deel). Wat doen we daarvoor? De belangrijkste activiteiten om het programma te realiseren Algemeen Op dit moment wordt de hoogste prioriteit gegeven aan het opschroeven van de woningbouwproductie naar het gewenste niveau van gemiddeld 600 woningen per jaar. De in 2002 ingestelde "Taskforce Woningbouw" en de "Projectentafel" leveren hierin een belangrijke bijdrage. De "Taskforce" is sterk operationeel gericht op het versnellen van de ontwikkelings- en realisatietrajecten van woningbouwplannen Ook wordt ingezet op het in de tijd naar voren schuiven van woningbouwplannen en neemt de "Taskforce" het voortouw bij de promotie van het wonen in Leeuwarden. De "Projectentafel" is gericht op het stroomlijnen van ruimtelijke initiatieven, het vaststellen van de kans van slagen van projecten en bepalen of projecten inzet van de gemeente verdienen in relatie tot de vastgestelde beleidskaders (bijvoorbeeld de Stadsvisie)Vooralsnog zijn de activiteiten vooral gericht op de productie in Zuiderburen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 13