Blad 24 Woningmarkt monitor De woningmarktmonitor is een paar jaar geleden bij Perspectief toegekend als nieuw beleid. De monitor was enerzijds bedoeld om (in)zicht te vergroten op de lokale woningmarkt (bv doorstroming), anderzijds om daarmee de juiste adviezen (aantallen, woonmilieu, woningtype, prijssegment etc) te geven in relatie tot de woningbouwprogrammeringDe monitor was ook bedoeld om de woningproductie te ondersteunen en zo mogelijk te versnellen. De informatie uit de monitor werd zo nuttig geacht, dat er van uit werd gegaan dat de marktpartijen (makelaars/ontwikkelaars) een deel van de kosten voor hun rekening zouden willen en kunnen nemen. De woningmarktmonitor zoals die oorspronkelijk qua opzet was bedacht is op dit moment niet operationeel. De ontwikkeling van de monitor heeft te maken gehad met diverse problemen zoals complexiteit van de materie en knelpunten bij het koppelen van gemeentelijke informatiebestanden (bv GBA) Besloten is om de oorspronkelijke ambitie neerwaarts bij te stellen. In het verlengde daarvan is inmiddels een aantal onderzoeken afgerond zoals verhuisbewegingen en de situatie van de sociale huurmarkt (vraag en aanbod)Ook is informatie verzameld van het aandeel niet-Leeuwarders binnen de bewoners van de nieuwbouwwoningen. Daarnaast is inzicht verkregen in de vestigingsmotieven van de kopers van nieuwe woningen. Consequenties van het stopzetten van een brede woningmarktmonitor is wel dat er minder gedetailleerde informatie beschikbaar komt waardoor vragen vanuit de politiek (wethouder/raad) dan wel vanuit marktpartijen minder snel en adequaat beantwoord kunnen worden. In de komende tijd zal onderzocht worden in hoeverre gebruik gemaakt kan worden van gegevens die op andere manieren in de staande organisatie (Statistiek en onderzoek, Bouwen en Wonen en AZ-GBA) voorradig zijn. Op dit moment worden reeds gegevens vanuit Bouwtoezicht (bouwvergunningen, gereedmeldingen etc) geraadpleegd. Voorstel is dan ook om door te gaan met een vereenvoudigde vorm van informatievoorziening waarbij ook een relatie wordt gelegd met GSB/ISV. Overdracht huursubsidie Het rijk heeft besloten om de uitvoering van de huursubsidie weer naar zich toe te halen. Voorheen werd deze taak door de gemeente uitgevoerd. Omdat er naast de rijksmiddelen ook gemeentelijke middelen op de begroting voor de uitvoering van deze taak staan, lijkt een efficiencywinst haalbaar. Uitgaande van de huidige planning, lijkt het mogelijk, deze ombuiging in 2003 op te nemen. Wat mag het kosten? Het programma omvat de volgende beleidsproducten: woningmarktbeleid; overige huisvesting; beleid ISV; volkshuisvestingsregelingen; stadsvernieuwing. Blad 25 bedragen x 1000 Nieuw Beleid 2002 2003 2004 2005 2006 - Ombuigingen 2002 2003 2004 2005 2006 Woningmarktmonitor 23 overdracht huursubsidie 38 bedragen x 1000 Baten en Lasten totale programma Rekening 2001 2002 2003 2004 2005 2006 Lasten 21.223 13.442 11.821 10.655 10.128 9.560 Baten 19.425 12.095 10.475 9.399 8.894 8.346 Saldo -1.798 -1.347 -1.346 -1.256 -1.234 -1.214 SIOF Totaal 2000 2001 2002 2003 2004 2005- 2010 Nieuw - Overig Stedelijke Vernieuwing 8.963.067 907.560 6.307.545 1.157.140 358.305 232.517 Terugstorting -1.929.474 -1.929.474 Totaal 7.033.593 907.560 6.307.545 1.157.140 358.305 232.517 -1.929.474 Het beleid met betrekking tot het programma wonen is vastgelegd in de volgende beleidsnota's: Stadsvisie 'Varen onder eigen vlag' Nota volkshuisvesting (nog te verschijnen) Convenanten met provincie en stadsgewestgemeenten Samenwerkingsovereenkomsten met marktpartijen Stukken stedelijke vernieuwing

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 14