PROGRAMMA DIENSTVERLENING (07) Blad 28 bedragen x 1000 Nieuw Beleid 2002 2003 2004 2005 2006 GVVP -189 -189 -189 -189 Ombuigingen 2002 2003 2004 2005 2006 Parkeercontrole 70 bedragen x 1000 Baten en Lasten totale programma Rekening 2001 2002 2003 2004 2005 2006 Lasten 21.980 16.456 17.031 17.450 17.865 17.120 Baten 7.921 7.266 7.238 7.213 7.187 7.1591 Saldo -14.059 -9.190 -9.793 -10.237 -10.678 -9.961 SIOF Totaal 2000 2001 2002 2003 2004 2005- 2010 Nieuw Overig Hoofdinfrastructuur 6.194.100 680.670 408.402 408.402 4.696.625 Magneetzweefbaan 10.000.000 10.000.000 Totaal 16.194.100 680.670 408.402 408.402 14.696.625 Het beleid met betrekking to bereikbaarheid is vastgelegd GVVP (2002) Parkeerbeleidsplan (volgt het programma infrastructuur in de volgende beleidsnota's: 2002/2003) en Blad 29 Voor de meeste mensen is de gemeente vooral zichtbaar als leverancier van allerlei diensten: paspoorten, verklaringen en vergunningen. Daarnaast verstrekt de gemeente informatieproducten die burgers en bedrijven helpen de juiste besluiten te nemen of in staat stellen invloed uit te oefenen op het bestuur: inlichtingen, informatie over de bestemming van een gebied, een raadsvoorstel, een verslag van een raadsvergadering. Die momenten van dienstverlening zijn tussen gemeente en inwoner, burger of bedrijf, in belangrijke mate bepalend voor het imago en daarmee voor het succesvol functioneren van de gemeente Leeuwarden. De burger heeft steeds hogere verwachtingen ten aanzien van dienstverlening, ook van de overheid. Daarom is modernisering en professionalisering van de publieke dienstverlening van de gemeente Leeuwarden niet zozeer een keuze maar een 'must'. Dat betaalt zich echter terug in voordelen voor de klant (betere toegankelijkheid en beschikbaarheid van producten en diensten, grotere betrouwbaarheid en transparantie van het dienstverleningsproces, kostenbesparing door bijv. lagere administratieve lastendruk) én in voordelen voor de gemeente (grotere effectiviteit van uitvoering van beleid door een beter bereik van doelgroepen, meer begrip en medewerking van de klant). Het is dan ook vanzelfsprekend dat verbetering van de publieke dienstverlening de komende jaren een belangrijk aandachtspunt is. Wat willen we bereiken? Strategisch doel: Het zodanig vormgeven en inrichten van de publieke dienstverlening dat deze door de klant wordt ervaren als doelgericht, toegankelijk, vriendelijk en gemakkelijk en dat daarmee tevens een belangrijke positieve bijdrage wordt geleverd aan het functioneren van het gemeentelijk bestuur en de gemeentelijke organisatie. Operationele doelen: Met betrekking tot de verbetering van de publieke dienstverlening worden voor de huidige beleidsperiode (2002-2005) onderstaande operationele doelen nagestreefd.' Algemene doelen: vanaf 2004 lopen 100% van de primaire klantcontacten via de gemeentelijke front office in 2005 is de gemiddelde doorlooptijd van de levering van gemeentelijke producten met 25% verkort in 2003 voert de gemeente de mogelijkheid in van gespreide betaling per automatisch incasso Doelen t.a.v. het fysieke loket: er wordt maximaal 1 keer doorverwezen de gemiddelde wachttijd voor de loketten van Burgerzaken is in 2004 maximaal 15 minuten de maximale wachttijd voor de loketten van Burgerzaken is in 2004 niet hoger dan h uur Bij nat opstallen van de operationele doelen is uitgegaan van een ambitieniveau dat alleen haalbaar is als de daarvoor benodigde activiteiten hoge prioriteit krijgen ten aanzien van de inzet van de beschikbare middelen (geld, medewerkers tijd). Er zal echter nog nadere afstemming dienen plaats te vinden met de andere gemeentelijke prioriteiten voor de huidige beleidsperiodeIndien ten gevolge hiervan blijkt dat de vereiste middelen niet kunnen worden vrijgemaaktdan zullen de geformuleerde doelen dienovereenkomstig moeten worden aangepast aan een lager ambitieniveau

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 16