Blad 30 in 2004 wordt 50% van alle daarvoor in aanmerking komende producten op afspraak verstrekt de 'wachtkwaliteit' in de Stadshal wordt verbeterd de professionaliteit van de baliemedewerkers wordt verhoogd in 2004 worden 75% van de aanvragen, meldingen en verzoeken rechtstreeks aan de balie afgehandeld de openingstijden van het fysieke loket worden beter afgestemd op de behoefte van de klant Doelen t.a.v. het telefonische loket: er wordt maximaal 1 keer doorverbonden vanaf 2003 wordt voldaan aan de gemeentelijke norm voor telefonische bereikbaarheid (zie bijlage) in 2005 worden 7 5% van de binnenkomende telefonische aanvragen, meldingen en verzoeken rechtstreeks afgehandeld vanaf 2004 wordt de mogelijkheid geboden om via de telefoon afspraken te plannen voor het verstrekken van informatie of adviezen, het aanvragen of afhalen van producten, e.d. de openingstijden van het telefonische loket worden beter afgestemd op de behoefte van de klant de professionaliteit van de telefonisten wordt verhoogd Doelen t.a.v. het digitale loket: de website is 24 uur per dag beschikbaar de website is toegankelijk voor alle burgers de bereikbaarheid van de website is afgestemd op de onderkant van de markt (dwz95% in 2003 staan alle gemeentelijke producten op de website, voorzien van actuele, volledige en toegankelijke informatie in 2003 kunnen alle gemeentelijke producten digitaal worden aangevraagd vanaf 2004 wordt de mogelijkheid geboden om via de website afspraken te plannen voor het verstrekken van informatie of adviezen, het aanvragen of afhalen van producten, e.d. in 2005 wordt 50% van de gemeentelijke producten digitaal aangevraagd in 2005 kunnen alle producten die niet een unieke identificatie vereisen digitaal worden afgehandeld* (voorbeelden: aanvraag uittreksel GBA, aanmelding hondenbelasting, e.d.) in 2005 wordt de mogelijkheid geboden om afgenomen producten via de website te betalen vanaf 2005 wordt de mogelijkheid geboden om de (voortgangsstatus van aangevraagde producten te raadplegen in 2004 wordt een digitaal klachten- en meldingenloket geopend in 2005 is 90% van de burgers bekend met de mogelijkheden van de gemeentelijke website in 2005 verloopt 75% van de primaire klantcontacten via de website Doelen t.a.v. het post-loket: vanaf 2004 wordt voor ieder binnengekomen poststuk, e-mailbericht of elektronisch formulier dat wordt geregistreerd binnen één werkdag een schriftelijke ontvangstbevestiging verstuurd, tenzij de afhandeling binnen 2 werkdagen plaatsvindt schriftelijke klachten en bezwaren worden uiterlijk binnen 6 weken afgehandeld (tenzij wettelijke regelingen andere termijnen voorschrijven) overige poststukken worden uiterlijk binnen 8 weken afgehandeld de rest van de producten volgt zodra een adequate oplossing wordt geboden voor de huidige identificatie- en beveiligingsproblematiek (zie wwwpkioverheid.nl Blad 31 Wat doen we daarvoor? De belangrijkste activiteiten om het programma te realiseren Voor de komende jaren staat een flink aantal activiteiten en projecten op stapel die betrekking hebben op het verbeteren van de publieke dienstverlening. Enkele belangrijke hiervan zijn: het verder ontwikkelen van een integraal gemeentelijk dienstverleningsconcept het verder uitbouwen van de elektronische dienstverlening o.b.v. een generiek informatie-/kennissysteem het structureel promoten van de gemeentelijke dienstverlening en in het bijzonder het gebruik van de gemeentelijke website de verdere verankering en uitbouw van het Service Meldpunt; het (organisatorisch en procesmatig) integreren van de alle gemeentelijke front-office activiteiten; het (verder) ontwikkelen van diverse vraaggestuurde loketten (o.a. Bedrijvenloketloket Bouwen, Wonen en Leefomgeving) het ontwikkelen en implementeren van een gemeentelijk callcenter; het verder verbeteren en monitoren van de telefonische bereikbaarheid; het ontwikkelen en implementeren van een model voor systematisch klantonderzoek. De genoemde activiteiten worden bekostigd uit de reguliere middelen. Wat mag het kosten? Het programma omvat de volgende beleidsproducten persoonsinformatie; identificerende documenten; advisering derden naturalisatie naamwijziging e.d.; burgerlijke stand. bedragen x 1000 Nieuw Beleid 2002 2003 2004 2005 2006 - Ombuigingen 2002 2003 2004 2005 2006 - bedragen x 1000 Baten en Lasten totale programma Rekening 2001 2002 2003 2004 2005 2006 Lasten 1.952 2.218 2.041 2.036 2.036 2.035 Baten 1.199 1.195 1.249 1.249 1.249 1.249 Saldo -753 -1023 -792 -787 -787 -786 SIOF Totaal 2000 2001 2002 2003 2004 2005- 2010 Nieuw

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 17