Voor het niet melden van klachten geven inwoners een drietal redenen aan. In 1997 vond 28% van de klagers de klacht niet belangrijk genoeg. 21% gaf aan dat melden toch met helpt en 10% wist niet waar de klacht te melden. 42% gaf in 1997 onder reden niet melden klacht aan, dat men geen klacht had. In 1999 is het percentage dat geen klacht meldt (omdat het geen klachten heeft) toegenomen. 68% van de mensen die in dat jaar geen klacht aangaven deden niet omdat ze geen klachten hadden. Nog maar 6% weet niet waar klachten te melden, 12% is dan van mening: 'Het helpt toch niet' en 14% vindt de klacht niet belangrijk genoeg. In 2001 treffen we een situatie aan die tussen die van 1997 en 1999 in zit. 100 90 80 70 - 60 De gemeente houdt ook de resultaten van de klachtenafhandeling bij. Eenderde van de klagers geeft in 1997 aan na de klachtaanmelding niets meer van de gemeente te hebben vernomen. Dit percentage daalde in 1999 tot 29%. In 1997 is in totaal (op een totaal van 100%) in 30% van de gegeven antwoorden het probleem binnen een maand opgelost, in 1999 is dit 34%, in 2002 wordt ernaar gestreefd dit naar 54% te brengen. In 2001 is echter volgens opgave van de burgers maar 11% van de klachten binnen een week op gelost en 10% binnen een maand, 36% van de klachten melders geeft aan niets meer te hebben vernomen. Dit is kwalijk. Iedere klager heeft immers recht op een reactie van de gemeente, ook al gaat het om een 'oneigenlijke' klacht. Een verklaring voor deze slechte score zou kunnen liggen in de wijze waarop de klacht is gemeld. Dit kon via diverse kanalen zoals per telefoon, per brief, per e-mail, mondeling, via Internet of anders. Indien men bijvoor beeld een klacht mondeling heeft gemeld, dan bestaat er altijd een gerede kans op inter pretatieverschillen. Wat door de één wordt bedoeld als een klacht, kan door de ander wel worden opgevat als een eenvoudige melding. In dat geval zal terugkoppeling naar de melder (klager) minder snel plaatsvinden dan wanneer er sprake is van een formele klacht. 11.2 Reden niet meiden klacht (in pf11 klachten g weet niet waar klachten te melden helpt toch met g klacht was niet belangrijk genoeg 96 11.3 Resultaat melding klacht (in r so c i. 40 30 20 10 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 jaar I probl. binnen week opgelost [3 probl. binnen maand opgelost bericht over klachtbeh. heb niets meer vernomen probleem zeif opgelost anders 97

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 184