Blad 2 Project Boazumervaart en aanpassen bruggen Franekervaart en Bolswardertrekvaart Het project kent de volgende doelstellingen: het ontsluiten van een aantrekkelijk vaargebied in het Friese kleiweidegebied met mogelijkheden voor samenhang met landgebonden vormen van recreatie; het realiseren van een aantrekkelijke uitbreiding van het vaargebied van de Fries Meren; de versterking van de concurrentiepositie van de provincie Fryslan ais toonaangevend watersportgebied binnen Europa ten opzichte van vergelijkbare Europese watersportgebieden waardoor de economische basis van Noord-Nederland wordt versterkt; het verrijken van het totale recreatieve vaarwegennet in Noord-Nederland; het stimuleren van de toeristisch/recreatieve branche en de daarmee samenhangende werkgelegenheid in het proj eetgebied het stimuleren van de leefbaarheid van kleine kernen in het projectgebied; het realiseren van een alternatieve vaarroute voor het Prinses Margrietkanaal in de verbinding Sneek- Leeuwarden waardoor beroeps- en recreatievaart worden gescheiden; het verbeteren van de posities van Sneek en Leeuwarden als speerpunten voor waterrecreatie het verkorten van de vaarafstand tussen Sneek en Leeuwarden met de helft; de verkeersveiligheid bij Scharnegoutum verbeteren de doorstroming van het verkeer ten noorden van Scharnegoutum verbeteren; de hoofdfietsroute bij Scharnegoutum realiseren; de verkeersveiligheid van een recreatieve route ten noorden van Sneek verbeteren. Wij merken bij deze doelstellingen op, dat de verkeersprojecten als een deelproject gelden, waarbij realisatie van de Middelseerüte aanleiding is geweest om via werk met werk ook verkeersknelpunten op te lossen. In de financiering zijn deze projecten losgekoppeld van het grote geheel, zodat Leeuwarden alleen bijdraagt aan die verkeersinfrastructuur die direct te maken heeft met de bevaarbaarheid van de Zwette. Reden voor het project. In de Friese kleiweidestreek ligt een aantal aantrekkelijke vaarwegen die thans slecht ontsloten zijn voor de recreatievaart. Gezien de waardevolle kenmerken van deze regio (landschap, aantrekkelijke steden en dorpen, cultuurhistorie) is dit een in potentie zeer aantrekkelijk Blad 3 gebied voor de recreatievaart. Een andere reden is de gewenste kwaliteitsvebetering van het Friese Merengebied. Onderhavig project kan daaraan een belangrijke bijdrage leveren door een aantrekkelijk nieuw vaargebied aan de Friese Meren toe te voegen. Het vaargebied kan via een omleiding bij Sneek daarop een directe aansluiting krijgen. Ook voor Noord-Nederland als geheel is het nieuwe vaargebied een aanwinst. Verder is het wenselijk dat de posities van Sneek en Leeuwarden als speerpunten voor waterrecreatie worden versterkt. Beide steden vormen de toekomstige toegangspoorten tot het nieuwe vaargebied. Belangrijk is dat de regionale economie een impuls krijgt. Het project draagt daaraan bij, met name aan de aan waterrecreatie gelieerde onderdelen daarvan. Ook een reden is de toenemende conflictsituatie tussen de recreatie- en beroepsvaart op het Prinses Margriet kanaal die door de opwaardering van dit kanaal in de toekomst alleen nog maar kan toenemen. Verder is er behoefte aan alternatieve vaarroutes. De Middelseerüte vormt zo'n alternatieve vaarroute in de verbinding Sneek-Leeuwarden, die door de nieuwe route met de helft kan worden verkort. De realisatie van deze vaarroute vergroot het netwerk van rondvaarroutes in Noord-Nederland en brengt en uniek stukje Friesland voor de waterrecreant dichterbijHierdoor wordt bijgedragen aan de kwaliteitsverbetering ten behoeve van de waterrecreatie dat elders in Nederland en West-Europa niet te vinden is. Per saldo derhalve een versterking van de concurrentiepositie van Fryslan ten opzichte van andere regios Impact Met het totale investeringsvolume wordt tijdelijke werkgelegenheid gecreëerd van ongeveer 316 mensjaren voor de hele route. Er ontstaat een additionele structurele werkgelegenheid (direct en indirect), die voor de komende 10 jaar wordt geschat op 400 (minimumvariant) tot 800 (maximum variant) mensjaren. Resumerend. Realisatie van de Middelseerüte betekent voor Leeuwarden een verdere stap vooruit in het streven naar een echte watersportstad, waarbij als belangrijke neveneffecten de betere benutting van de investeringen zoals die gedaan worden in het kader van Leeuwarden Stad van water en Cultuur, de extra bestedingen in de binnenstad en de vergroting van de gemeentelijke inkomsten uit brug- en havengelden en toeristenbelasting. In het kader van MIP/MOP hebt u om die reden besloten middelen te reserveren in het SIOF ten behoeve van dit proj eet

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 212