middelen de partijen zullen bijdragen aan de gemeente Sneek in verband met de reeds uitgevoerde restauratie van de Dompsluis (in fase 1). Artikel 6 Trajectstuurqroep De trajectstuurgroep heeft als taak het totale project tot een goed einde te brengen. Daarbij zijn in hoofdlijnen twee taken te onderscheiden (art. 6 lid 1): 1de coördinatie van de uitvoering van alle deelprojecten 2. het nemen van besluiten t.a.v. het oplossen van knelpunten De trajectstuurgroep bestaat uit de betrokken bestuurders die door hun Colleges zijn gemandateerd besluiten te nemen, een ambtelijk secretaris (de projectleider Friese Meren) en een projectmanager als adviserend lid. De trajectstuurgroep wordt voorgezeten door een onafhankelijke voorzitter. Voor de besluitvorming in de trajectstuurgroep wordt nog een huishoudelijk reglement vastgesteld. Artikel 7 Projectmanager De projectmanager die door GS wordt benoemd heeft de volgende taken (art. 7.1): 1de coördinatie van de uitvoering van het totale project; 2. de financiële verantwoordelijkheid t.a.v. de KOMPAS-deelprojecten. Om deze taak naar behoren te kunnen uitvoeren heeft de projectmanager een aantal bevoegdheden zoals weergegeven in artikel 7 lid 2 t/m 5. De nadruk ligt hierbij op de bewaking van de voortgang en het budget. Dit laatste is van belang omdat iedere overschrijding van de totale kosten buiten de subsidie valt omdat hieraan een maximum is gebonden. Iedere overschrijding komt dus voor 100% voor rekening van de deelnemende partijen. Om eventuele onvermijdelijke overschrijdingen en algemene kosten zoals accountantskosten op de kunnen vangen is er via art. 4 lid 6 een extra voorziening getroffen die bestaat uit een extra bijdrage van 10% over de eigen bijdrage zoals genoemd in tabel 1a en gemerkt met (2). De projectmanager heeft ook de bevoegdheid ramingen en gunningen van de deelnemende partijen vooraf aan de stuurgroep voor te leggen en daarover besluitvorming te vragen (art.7 lid 5). Artikel 8 Verplichtingen van partijen tot realisatie van hun deelproject In verband met de subsidievoorwaarden, waaronder het moment van afrekening, zijn er in artikel 8 een aantal verplichtingen afgesproken. Omdat de KOMPAS-bijdrage geldt voor het project als totaal ligt er een grote verantwoordelijkheid bij de individuele partijen. Het niet nakomen van de afspraken van een van de partijen houdt dus risico's in voor alle partijen. Artikel 9 Voorbereiding deelprojecten Alvorens aan te kunnen besteden is een toets t.a.v. soberheid en doelmatigheid door een derde partij (provincie Groningen) op grond van de subsidievoorwaarden noodzakelijk en is toetsing door de projectmanager een voorwaarde (art. 9) Dit laatste geldt ook voor de besteksramingen (art. 10) en de aanbestedingsprocedure (art. 11). De projectmanager is bevoegd eventuele overschrijdingen voor te leggen aan de trajectstuurgroep Artikel 16 Risico verdeling In art. 16 is de (risico)verdeling t.a.v. mee- en tegenvallers weergegeven, zoals al eerder beschreven. Deze risicoverdeling is gebaseerd op een aantal eerdere afspraken: 1. Het Deelprojectviertal landbouwbruggen' komt geheel voor risico en rekening van de gemeente Littenseradiel (art. 16 lid 1); 2. De verdeelsleutel voor het deelproject "Inrichting Scharnegoutum" zoals vastgelegd in het DHV-rapport "Inrichtingsplan Scharnegoutum-oost 28 maart 2001; 3. De in eerder bestuurlijk overleg van de Middelseerüte overeengekomen vaste verdeelsleutel zoals weergegeven in art. 16 lid 3. Dit betekent dat eventuele overschrijdingen die volgens deze laatste verdeelsleutel zullen worden verrekend ten laste komen van alle partijen. Om de risico's te beperken heeft de projectmanager de bevoegdheid (art. 7 lid 5) ramingen en gunningen ter beoordeling voor te leggen. De stuurgroep zal moeten besluiten of een eventuele overschrijding verantwoord is en al dan niet ten laste komt van alle partijen, dan wel hierin op een andere wijze wordt voorzien. Artikel 17 Gevolgen invoering BTW-compensatiefonds Omdat de gevolgen van de nieuwe fiscale wetgeving die waarschijnlijk per 1 januari 2003 van kracht wordt niet voldoende valt te overzien in dit stadium is in artikel 17 een voorziening getroffen ter verdeling van eventuele risico's. Het eventuele risico kan voortkomen uit het feit dat de KOMPAS-bijdrage is gebaseerd op de totale kosten inclusief BTW. Indien de EG deze BTW-component t.g.v. de nieuwe wetgeving schrappen als basis voor de subsidie, kan de bijdrage aan het project eventueel lager uitvallen. De eventuele risico's worden verdeeld via de vaste verdeelsleutel van art 16 lid 3 Bijlage 1 In deze bijlage is een overzicht weergegeven van de verschillende deelprojecten en daarbij behorende bestekken zoals opgegeven door de verschillende partijen. Daarnaast is hierin weergegeven de begrote bedragen voor uitvoering en voorbereiding per bestek in voorbereiding. Aanvullend is er een kolom met daarin de start- en einddatum van de voorbereiding van de verschillende bestekken. Bijlage 2 In deze bijlagen is een aantal administratieve en financiële regels opgeschreven om te kunnen waarborgen dat de projectmanager tijdig over voldoende informatie kan beschikken die nodig is voor een juiste verantwoording. Daarnaast is er een aantal spelregels aangegeven die voortkomen uit de KOMPAS-voorwaarden zoals wat wel en niet subsidiabele kosten zijn, hoe om te gaan met accountantsverklaringen etc. Bijlage 3 Dit is een overzichtskaartje, waarop alle deelprojecten en projectonderdelen zoals beschreven in artikel 3 lid a t/m e, en nader gespecificeerd in bijlage 1 zijn weergegeven. Projectbureau Friese Meren Jaap Goos 2 augustus 2002

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 221