Blad 2 onder meer de Horecaregeling Binnenstad, vastgesteld door uw raad d.d. 12 juli 1999. De herziening betreft, zoals vermeld, een deel van het aangewezen gebied. Eigendomsverhoudingen en daarmee de onzekerheid met betrekking tot de uitvoering van de planuitgangspunten, hebben aanleiding gegeven om het gebied waar seksinrichtingen worden toegestaan, te beperken. Binnen dit beperkte gebied heeft de herziening betrekking op de gronden welke in het huidige plan zijn bestemd voor "Gemengde doeleinden voor binnenstedelijk gebied" c.q. "Bedrijven". Op deze gronden bevinden zich een aantal horecagelegenheden en een aantal seksinrichtingen. II. Overleg en inspraak In het kader van het in artikel 10 van het Besluit op de ruimtelijke ordening (Bro) verplicht gestelde overleg is het voorontwerp van dit bestemmingsplan voorgelegd aan de Commissie van Overleg van de provincie Fryslan. Deze heeft ingestemd met onderhavige planherziening. Verder heeft het voorontwerp van deze herziening gedurende vier weken voor een ieder ter inzage gelegen in het kader van de inspraak. De reacties vanuit overleg en inspraak zijn in hoofdstuk 5 van de toelichting bij het ontwerp van de herziening verwerkt III. Ter inzage legging ontwerp-bestemmingsplan Het ontwerp-bestemmingsplan heeft vier weken voor een ieder ter inzage gelegen. Van de mogelijkheid om schriftelijk zienswijzen omtrent het ontwerp bij uw raad kenbaar te maken, is gebruik gemaakt door de heer K.P. Veldhoen, namens Cocon Oogmode B.V. en K.P. Veldhoen Beheer B.V., Haven 34, 9084 BD Goutum. In deze zienswijze wordt bezwaar gemaakt tegen de mogelijkheid om middels een wijzigingsbevoegdheid het pand van de voormalige bakkerij aan de Nauwesteeg Wirdumerdijk 37) alsnog de bestemming seksinrichting te kunnen geven. De betreffende brief is gedateerd op 19 juli 2001 en is ingekomen op 20 juli 2001. Het plan lag vanaf donderdag 21 juni 2001 vier weken ter inzage. De laatste dag van de termijn was derhalve woensdag 18 juli 2001. Volgens de wet, uitgaande van de verzendtheorie, is de zienswijze dus niet tijdig ingediend en derhalve niet ontvankelijk. Wel hebben wij gemeend om ambtshalve aan te geven om welke reden de regeling voor het betreffende pand in het plan is opgenomen. In de navolgende paragraaf worden onze overwegingen daaromtrent uiteengezet. Ambtshalve overwegingen Hoewel de hiervoor genoemde zienswijze buiten de ter inzage termijn is ontvangen zodat die zienswijze niet ontvankelijk Blad 3 dient te worden verklaard, overwegen wij ambtshalve het volgende De aanleiding om op de zienswijze te reageren is niet zozeer de inhoud van de zienswijze, maar meer het tijdstip van binnenkomst, juist na afloop van de wettelijke ter inzage termijn. Inhoudelijk betreft de zienswijze de vrees voor aantasting van de leefomgeving. Er wordt vanuit gegaan dat het betreffende pand voor prostitutiedoeleinden gebruikt wordt c.q. in gebruik zal worden genomen. Wij zijn echter van mening, dat dit niet vanzelfsprekend is. Voor dit pand is in het bestemmingsplan een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om de bestemming te veranderen in prostitutiedoeleinden. Daar moet volgens de in het plan vastgelegde regeling een specifieke afweging aan vooraf gaan. Zo moet o.a. worden aangegeven dat/of elders binnen het plangebied geen ruimte voor deze functie meer is, en moet er sprake zijn van verplaatsing van deze functie van elders uit de stad naar dit gebied. Bovendien moet ook een bezwarenprocedure worden gevoerd. Kortom het gaat hier om een wijzigingsbevoegdheid ex artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Dit is een zelfstandige procedure die, voor wat betreft de mogelijkheden tot het kenbaar maken van bezwaren, met voldoende waarborgen is omkleed. Dit in de vorm van een termijn van ter visie ligging, waarbij belanghebbenden de mogelijkheid hebben tot het kenbaar maken van zienswijzen en de mogelijkheid tot in het instellen van beroep bij de Raad van State. Voorts zijn wij van mening dat de recent, plaatsgevonden eigendomsoverdracht van het pand met behoud van de huidige functie (magazijn en bakkerij bij een 'Lunchroom/Boulangerie'op zich geen reden is om af te wijken van het vastgestelde prostitutiebeleid Met betrekking tot deze wijzigingsbevoegdheid hebben wij in het kader van de inspraak overigens al geoordeeld dat het plan voldoende waarborgen biedt c.q. voldoende criteria zijn opgenomen die een onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat kunnen voorkomen. Gelet op het vorenstaande zouden wij, indien de zienswijze ontvankelijk zou zijn, geen aanleiding zien om de wijzigingsbevoegdheid te schrappen en het plan aan te passen IV. Voorstel Onder vermelding dat dit voorstel deel zal uitmaken van de toelichting op het bestemmingsplan stellen wij u resumerend voor de ingebrachte zienswijze, genoemd in dit voorstel, niet ontvankelijk te verklaren en de "Partiële herziening Bestemmingsplan Sint Jacobsstraat Wirdumerdijk (Weaze westzijde)" ongewijzigd vast te stellen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 231