Blad 4 De herziene kosten raming voor de aansluiting Anne Vonde- lingweg - Plutoweg kwam hoger uit dan oorspronkelijk ge raamd. Enerzijds wordt dit veroorzaakt omdat bij de oor spronkelijke projectopzet, uitgegaan is van het kostenni veau van 1998. Anderzijds omdat het profiel van de Pluto- weg-üranusweg onder de brug verbreed moet worden en dit duurdere technische ingrepen vraagt. 5. Betere ontsluiting Hemrik via Drachtsterplein herpro filering Drachtsterweg en 6. Linksaffer vanaf Hemrik op Drachtsterplein De uitvoering van deze maatregelen als onderdeel van het Drachtstercomplex zijn in 2001 en 2002 uitgevoerd. Consequenties van genoemde ontwikkelingen Gezien de bezwaren die van de zijde van het bedrijfsleven inzake de aanleg van de brug over de Tijnje/Wijde Greuns, maar vooral vanwege het wegvallen van de substantiële bij drage van het bedrijfsleven aan het project is gezocht naar andere mogelijkheden voor een goede ontsluiting van beide industrieterreinen Geconstateerd is dat een tweetal verkeersmaatregelen ook zorgen voor een goede en veilige ontsluiting. Het betreft: a) Aanpassing van de Langdeelstraat De Langdeelstraat is momenteel een weg waarop vrachtverkeer en langzaam verkeer niet gescheiden zijn. Tengevolge van uitbreiding van bedrijfsactiviteiten in het zuidelijk deel van de industrielocatie Leeuwarden Oost (Friesland Coberco Dairy Foods, Overslag Afvalsturing Friesland, Machinefa briek de Greuns en aan en afvoer Jachthavencomplex) en de afsluiting van de Tjalkstraat voor vrachtverkeer zal het vrachtverkeer over deze weg toenemen. Dit zal tot gevaar lijke situaties leiden. Een oplossing, die zowel een goede bereikbaarheid van het industrieterrein Leeuwarden Oost als de ook op dit terrein liggende jachthaven tot gevolg heeft, is het herprofileren van de Langdeelstraat. Deze herprofilering bestaat uit de aanleg van vrij liggende fietspaden. De aanleg hiervan ga randeert een goede en veilige bereikbaarheid van zowel in dustrieel bestemmingsverkeer als van recreanten naar de j achthaven b) Aanpassing Tjalkstraat Samenhangend met de verbetering van de Langdeelstraat is de Tjalkstraat afgesloten voor vrachtverkeer en is een by-pass aangelegd voor personenverkeer. Daarmee wordt hinder van vrachtverkeer naar de aanpalende wijk weggenomen. Blad 5 Door de beide maatregelen heeft het industrieterrein Oost een goede en veiliger ontsluiting en wordt de leefbaarheid van de woonwijk verbeterd. Daarmee wordt een alternatief geboden voor de eerder geplande brug. Beide bovengenoemde maatregelen waren niet opgenomen in het projectplan waarvoor door SNN subsidie is verleend. Herziene aanvraag In december 2001 is een brief met een verzoek tot wijziging van het project ingediend bij het SNN. De projectwijziging is als volgt omschreven: schrappen van de basculebrug over de Tijnje/Wijde Greuns ontsluiting van industrieterrein Oost verbeteren door aanpassingen aan Langdeelstraat en Tjalkstraat opnemen van de verhoogde kosten voor aansluiting Anne Vondelingweg-Plutoweg financiering herzien als gevolg van ontbreken private bij drage Op 24 april 2002 heeft de Bestuurscommissie Economische Zaken van het SNN dit wijzigingsverzoek gehonoreerd. De herziene beschikkingen kunnen elk moment afkomen. Nieuw Financieel overzicht Het nieuwe financiële overzicht van het project luidt als volgt Investeringsposten Kosten Uitplaatsing sportclubs 5.048.758 Technische bouwrijp maken: Nutsvoorzieningen 401.595 Ontsluitingsweg Greunsweg/ Jachthavenlaan 272.268 Aanpassen in herprofilering Drachtsterplein 1.089.000 Linksaffer Drachtersplein 317.646 Plankosten 90.756 Tj alkstraat 113.445 Fietspaden Langdeelstraat 567.225 Aansluiting Anne Vondeling- weg/Plutoweg 2.042.010 Totaal 9.942.703 Exploitatiekosten 984.450 Totaal explKosten 10.927.153

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 242