Blad 4 Ten behoeve van een gemeentebreed inzicht in de onderuit putting wordt deze begrotingspost thans door ons overgehe veld naar BedrijfsvoeringGemeentebreed is dit een buget- tair neutrale post. 3Budgetoverheveling 2e directeur In de begroting 2002 was voorzien dat de sector Ecru opge splitst zou worden. Er waren dan ook middelen gereserveerd voor een 2 sectorhoofd. Door voortschrijdend inzicht en steeds meer projectmatig werken is een andere opzet geko zen Door intensivering van het grote aantal projecten en de steeds grotere nadruk op het strategisch beleid is de di rectie van de dienst in augustus 2001 uitgebreid met een directeur. De directie bestaat nu uit twee directeuren De nog bij de nieuwe sector GEV gereserveerde middelen ad. 90.756 kunnen thans worden ingezet voor de tweede direc teur. Deze middelen dienen hiertoe te worden overgeheveld naar de sector middelen. 4. Rendabele deel reallocatie kosten Facilitair bedrijf en accountantskosten Kosten Facilitair bedrijf Door introductie van een nieuw verrekenmodel voor de faci litaire kosten heeft concernbreed een reallocatie van bud getvolumes plaatsgevonden. De achterliggende gedachte hier bij is dat de hierbij gewijzigde product-indeling leidt tot een andere kostenmix. Bij de éne dienst werkt dit lasten verhogend en bij de andere verlagend. Onze dienst hoort bij de laatste categorie. De gedachte is dat de budgetvolumes straffeloos de effecten op de lasten kunnen volgen, zodat het effect concernbreed budgettair neutraal verloopt. Deze gedachte gaat echter mank, want de budget-uitname bij Stadsontwikkeling- en -beheer heeft deels ook betrekking op de z.g. "rendabele taken". Hiermee worden met name werk zaamheden voor projecten, bouwgrondexploitatie en investe ringen (waaronder rioleringen) bedoeld. Het deel van de budget-uitname voor deze taken leidt tot een structurele zegenvalier ad. 44.000. De dekking hiervan kan plaatsvin den ten laste van de stelpost herwaardering bij de concern staf Accountantskosten Het budget voor accountantskosten is m.i.v.2001 centraal ondergebracht bij de dienst Algemene Zaken. Een deel van deze kosten werden voorheen bij de dienst Stadsontwikke ling- en beheer doorbelast aan "rendabele taken". Volledige budget-uitname geeft hierdoor frictie en leidt tot dezelfde effecten ais bij de reallocatie kosten Facilitair bedrijf. Het deel van de budgetuitname voor dit onderdeel leidt tot een structurele tegenvaller ad. 16.000. De dekking hier van kan plaatsvinden ten laste van de stelpost herwaarde ring bij de concernstaf. Blad 5 Dienst Algemene Zaken 1Ontrekking aan egalisatiereserve OZB-problematiek en voorbereidingskrediet t.b.v. allerlei herstel- en ver betermaatregelen gemeentelijke belastingen Als direct gevolg van de problemen rond de gemeentelijke belastingen zijn vanaf voorjaar 2001 allerlei herstel- en verbetermaatregelen uitgevoerd of in beeld gebracht. Dit heeft geleid tot een fors financieel nadeel. Wij stellen u voor dit nadeel te dekken ten laste van de egalisatiereserve OZB-problematiek Wij verzoeken u tevens een voorbereidingskrediet beschik baar te stellen ad. 150.000. In de begroting 2003 zijn de lasten opgenomen van een nog aan te vragen investeringskrediet voor de hertaxatie onroe rende zaken naar waardepeildatum 1 januari 2003. Omdat op korte termijn de eerste voorbereidingen plaats vinden is van dit nog aan te vragen krediet alvast een be drag benodigd van 150.000. 2Decentraliseren opleidingsbudgetten In de directieraad van 15-11-2001 is besloten om met in gang van het jaar 2002 het centrale opleidingsbudget te decentraliseren over de diensten. Dit op basis van loonsomgegevens terwijl opleidingen vanuit de vraagkant tot stand dienen te komen. Deze vraag dient op sectorniveau bepaald te worden voortkomend uit de persoon lijke ontwikkelingsplannen (pop's). Nadien vindt labeling plaats (oormerking door een centraal thema te destilleren uit de sectorvraag) door de directieraad. P&O advies dient in dit verband een coördinerende rol te vervullen (geen inhoudelij ke Wij stellen u voor het centrale opleidingsbudget te decen traliseren over de diensten. 3. Ondersteuning TIM Op 16 oktober 2001 is in het controllersoverleg besloten in te stemmen met de aanschaf van het softwarepakket TIM t.b.v. het digitaal tijdschrijven en de capaciteitsplan ning. Met betrekking tot de kosten van het applicatiebeheer van 17.000 wordt besloten om deze kosten te verdelen over de diensten Welzijn, Stadsontwikkeling- en beheer en Alge mene Zaken elk voor een derde deel. Wij stellen u voor een budget van 17.000 beschikbaar te stellen voor de salariskosten van de ondersteuning van het digitale tijdschrijven (TIM) Dekking van dit bedrag vindt plaats ten laste van de dienstbegrotingen van Welzijn, Stadsontwikkeling- en beheer en Algemene Zaken, ieder voor een derde deel.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 246