Blad 4 6
Tot 2003 het maximaal aantal beschikbare In- en doorstroombanen (744)
gerealiseerd
Bovenop het genoemde aantal van 4000 trajecten komen de volgende trajecten:
in de periode 2002-2004 krijgen 40 niet uitgekeringsgerechtigde oudkomers met
een opvoedingstaak een duaal (taal intensieve inburgering) traject;
in de periode 2002-2002 krijgen 20 werkende oudkomers een duaal traject (taal op
de werkvloer) teneinde te voorkomen dat zij weer werkloos worden;
in de periode 2002-2004 krijgen 150 werkloze niet-uitkeringsgerechtigden
(nug'ers) een traject.
De hier opgenomen operationele doelen zijn vooral gericht op
werkgelegenheid. Op andere gebieden binnen dit programma zijn prestaties
geformuleerd op beheersniveau. Er wordt de komende tijd gewerkt aan een
vertaalslag van deze prestaties naar operationele doelen. Deze doelen I
zullen volgend jaar in de programmabegroting worden opgenomen.
Wat doen we daarvoor?
De belangrijkste activiteiten om het programma te realiseren
Algemeen
Het toeleiden van mensen die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering
en niet-werkend werkzoekend zijn naar de arbeidsmarkt.
Het verstrekken van een rechtmatige en toereikende uitkering voor zover
en voor zo lang als nodig, om te voorzien in de algemeen noodzakelijke
kosten van het bestaan.
Voorkomen en tegengaan van sociaal isolement van de groep mensen die
(nog) niet terecht kan op de arbeidsmarkt.
Het ontwikkelen en (doen) uitvoeren van een integraal gemeentelijk
welzijnsbeleid, dwz het onderhouden en versterken van een kwalitatief
hoogwaardig niveau aan basisvoorzieningen dat aansluit bij de wensen en
behoeften van de gebruikers en welk aanbod voor alle gebruikers
toegankelijk is. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen:
kinderopvang; t
peuterspeelzaalwerk
kinderwerk;
jongerenwerk;
speelruimten;
cultuureducatieve activiteiten;
laagdrempelige ontmoetingsruimten;
allochtonenwerk en vluchtelingen;
maatschappelijke dienstverlening;
verslavingszorg;
maatschappelijke opvang.
De gemeente richt zich nadrukkelijk naar het decentrale niveau door de
behoeften van de wijk en haar bewoners centraal te stellen. Partners in de
wijk, scholen, woningcorporaties, bewoners en ondernemers moeten een
belangrijke inbreng leveren en zelf vaststellen wat de behoefte is.
Voorstellen nieuw beleid
Multifunctioneel centrum Zuiderburen
Voorgesteld wordt het realiseren van een multifunctioneel centrum in
Zuiderburen waarin het onderwijs, peuterspeelzaalwerk, kinderopvang en
andere activiteiten in gehuisvest kunnen worden.
Blad 47
Sociaal Programma Achter de Hoven
Aandachtspunten binnen dit sociaal programma zijn werk en inkomen,
opvoeding en onderwijs, gezondheid en zorg, sport en cultuur, leefbaarheid
en veiligheid en samenleven en participatie.
Ombuigingen
Reintegratiebeleid: gemeentelijke middelen
In de begroting 2002 sector Additionele Werkgelegenheid zijn gemeentelijke
budgetten geraamd tot een bedrag van 695.000 voor uitvoering van
reintegratiebeleid en gesubsidieerd werk. In tegenstelling tot eerdere
voornemens wordt afgezien van vernieuwing van de sociale structuur rond
reïntegratie. Alleen dat wat strikt noodzakelijk is, wordt uitgevoerd. In
verband hiermee kan een bedrag van 141.000 (inclusief BTW) worden
bijgedragen als ombuigingstaakstelling.
Bestuurlijk Lokaal Sociaal Beleid
Als in de komende beleidsperiode gekozen wordt voor een beperkt aantal
beleidsprogramma's, gelieerd aan de hoofdlijnen in de Stadsvisie, kan de
aanwezige ontwikkelingsruimte ten behoeve van bestuurlijke projecten LSB
komen te vervallen.
Prostitutiespreekuur
Beëindiging van de gemeentelijke bijdrage aan het prostitutiespreekuur. De
bijdrage van de gemeente is voor het dekken van de huisvestingskosten, niet
voor andere uitvoeringskosten, zoals personeelskosten.
WVG (collectief vervoer)
De aanbesteding van het vervoer heeft tot een contract geleid, wat in de
praktijk blijkt te leiden tot lagere uitgaven dan begroot. Tegelijkertijd
dient rekening te worden gehouden met het protocol Wvg wat door het
ministerie van SZW en de VNG in maart 2002 is getekend. Onderdeel daarvan
is het advies aan gemeenten om het vervoersgebied niet te beperken tot de
eigen gemeentegrenzen maar om vervoer in een straal van minste 15 kilometer
aan te bieden. De vervoerskosten zullen daardoor stijgen. Zonder een
gedetailleerde doorrekening kan met redelijke mate van zekerheid worden
aangenomen dat er desondanks een structurele ombuiging van 100.000,- is
te realiseren.
SWOL
De stichting Welzijn Ouderen Leeuwarden beheert en exploiteert (als
eigenaar) momenteel een drietal gebouwen/dienstencentra voor ouderen. Het
voornemen om deze gebouwen af te stoten bestaat al langer en daardoor
kunnen de relatief hoge huisvestingslasten verlaagd worden. Verkoop van de
panden op basis van de getaxeerde waarden levert een exploitatievoordeel op
van 8 5.000.
Afbouw subsidiering AZC
Bij de inventarisatie van de inhoud en omvang het gemeentelijke takenpakket
tav asielzoekers c.a. in 2001 is gebleken dat subsidiering van een aantal
activiteiten niet strikt tot de wettelijke taken van de gemeente behoren.
Een verlaging van het subsidie is derhalve mogelijk zonder de uitvoering
van de wettelijke taken geweld aan te doen.