Beleidsontwikkelingen op het gebied van gemeentelijke internationale samenwerking en sectoren binnen de gemeentelijke organisatie. Bij dit laatste moet gedacht worden aan: verzoeken van buitenlandse delegaties om een ontmoeting te hebben met het gemeentebestuur (vanuit kerkelijke groeperingen, politieke of maatschappelijke organisaties, het bedrijfsleven of het (hoger) onderwijs); internationale kennisuitwisseling (incidenteel leidend tot het ontwikkelen van gezamenlijke projecten) met functionarissen/bestuurders in andere gemeenten, op het gebied van o.m. milieu, duurzame ontwikkeling, energie, arbeidsmarktbeleid, water3, cultuurtoerisme, grotestedenbeleid - in de vorm van uitwisselingsprojecten of door deelname aan studiereizen, seminars en congressen; op uitnodiging - bv van de VNG - verrichten van expert missions door ambtenaren en (oud)bestuurders in het kader van internationale programma's.4 Bij de start van het huidige college zijn de aandachtsvelden gebundeld en heeft wethouder Krol de gehele portefeuille ('internationale contacten') gekregen. Bovendien heeft het college besloten het lidmaatschap van Eurotowns vooralsnog twee jaar voort te zetten en daarna een beslissing te nemen over een eventueel vervolg. De ambtelijke coördinatie met betrekking tot Europa ligt thans bij mevr. Anke Algera van het team Economie van Stadsontwikkeling. De gemeentelijke diensten worden geacht waar nodig zelf en met behulp van de eigen capaciteit inhoud te geven aan internationale contacten. 3 zie http://www.watercitv.org/ 4 De VNG coördineert internationale projecten ter versterking van het lokaal bestuur in diverse landen. In het kader van deze projecten worden gemeentelijke deskundigen met internationale ervaring voor korte of langere tijd uitgezonden. Beleidsontwikkelingen op het gebied van gemeentelijke internationale samenwerking 2 BELEIDSOVERWEGINGEN De voorliggende verzoeken doen de vraag rijzen hoe het zit met het huidige beleid, onze ambities en de inzet die geleverd wordt op het gebied van internationale activiteiten. Om ons institutionele geheugen wat op te frissen is de voorgaande aanloop genomen om aansluitend uit te komen op de volgende vragen: hoe willen we met nieuwe verzoeken om internationale samenwerking omgaan in het licht van het eindjaren negentig geformuleerde -behoudende- beleid met betrekking tot de stedenband met Rusland en de Europese samenwerking? is er in deze tijd nog wel behoefte aan gemeentelijke internationale samenwerking en hoe groot is het draagvlak hiervoor? Daartoe wordt in het vervolg in het kort ingaan op het Europese beleid en de stedenband. Daarbij wordt de vraag centraal gesteld of er überhaupt aanleiding is om inspanningen op het gebied van internationale samenwerking tot een gemeentelijk beleidsthema te rekenen. Europese samenwerking De versmalling van de portefeuille tot het gebied van sociaal-economische aangelegenheden heeft tot gevolg gehad dat deze activiteit nu niet verder reikt dan de dienst Stadsontwikkeling en is voor de rest van de organisatie op de achtergrond geraakt. Ook op wat nu als 'core business' is aangeduid - economische activiteiten - lijkt de inzet van Leeuwarden beperkt. Andere beleidsterreinen zoals cultuur, onderwijs, werkgelegenheid, die ook tussen de partners in Eurotowns worden besproken, blijven onderbelicht. De ontwikkelingen in Brussel worden gemonitord door de subsidie- deskundige van de gemeente, die in voorkomende gevallen andere afdelingen en diensten op het bestaan van (Europese) regelingen en mogelijkheden wijst. In enkele gevallen worden initiatieven in een Europees verband geplaatst, zoals bij Blauwe Diamant/W atercity. De stedenband met Orjol De stedenband met Orjol lijkt aan het eind van zijn levenscyclus te zijn gekomen. Er wordt weinig meer aan de weg getimmerd en de omvang van de activiteiten is de laatste jaren teruggelopen. Het bestuur van de Stichting Stedenband Leeuwarden-Orjol heeft het college bij brief verzocht om een uitspraak te doen over de levensvatbaarheid van de stedenband en met name over de inspanningen die het gemeentebestuur al dan niet wil leveren voor de voortzetting van de contacten op het niveau van de beide overheden. Vastgesteld kan worden dat de politieke belangstelling in Leeuwarden voor de aangegane vriendschapsbetrekkingen met de Russische partnerstad in de afgelopen jaren sterk is verminderd. Er zijn al geluiden opgetekend om voor een andere invulling te kiezen. Zo is in de laatste nota Cultuur die is vastgesteld (onderdeel Friese taal en cultuur) een onderzoek aangekondigd naar het aanknopen van betrekkingen met een Europese stad met als raakvlak dat er een minderheidstaal wordt gesproken. In het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 263