PROGRAMMA WIJKEN EN DORPEN (12) Blad 50 De organisatie van onderhoud, toezicht en handhaving per wijk, met een nauwe betrokkenheid van wijkbewoners, wordt gecontinueerd. Eventuele verbetering van de aanpak vindt plaats op basis van de evaluatie van de wijkaanpak. In de hoofdlijnennotitie ontwikkelingsrichting 'wijkgericht werken' is aangegeven dat verbeteringen noodzakelijk of wenselijk zijn op het gebied van: de regiecapaciteit; versterken van de vraaggerichtheid van de organisatie; verbeteren van de communicatie; de bestuurlijke inbedding. In grote lijnen gaat het om het wezenlijk versterken van de invloed van burgers op beleid en beheer, het optimaliseren van de dienstverlening, de 4 organisatie/werkwijze aanpassen op de vraag van de klant en het vergroten van de bestuurlijke betrokkenheid bij de wijk. In het kader van de invulling van de taakstelling bedrijfsvoering is het voorstel opgenomen het budget voor wijkmanagement te verkleinen. Om deze taakstelling te realiseren zal een reorganisatie onvermijdelijk zijn. Definitieve plaats en opzet van het wijkmanagement wordt de komende jaren bepaald. Het citymanagement maakt deel uit van het wijkmanagementDe uitvoering van de dorpennota wordt ter hand genomen. Wat willen we bereiken? Strategische doelen: Het voorwaarden scheppen met een volwaardig, actueel ruimtelijk-ordeningskader voor een evenwichtige ontwikkeling van de dorpen ten aanzien wonen, werken en leven Het ontwikkelen van een sociale infrastructuur, zo mogelijk op wijkniveau, die de participatie van de burgers bevordert en ondersteunt, de sociale cohesie versterkt en het ontstaan van achterstanden voorkomt; een dergelijke infrastructuur dient afgestemd te zijn op de fysieke en economische infrastructuur. (MOP) Operationele doelen: Uitvoering maatregelen uit Meerjarenuitvoeringsprogramma van de Dorpennota, fase 2002-2007 Instelling van 13 wijkpanels, houden van minimaal 13 wijkconferenties met minimaal deelname van 550 wijkbewoners, enquêtes wijksignalering Instelling van wijkbudgetten van ca. 4,50 per inwoner Ontwikkeling integrale (samen met beheerpartners) actieprogramma's, uitmondend in integrale wijkbeheerplannen Het versterken van het vraaggericht werken. Verbetering klachtenmeldingen Wat doen we daarvoor? De belangrijkste activiteiten om het programma te realiseren Activiteiten uitvoering maatregelen dorpennota organiseren overleg beheerpartners overleg stadsdeelteams overleg met wijkpanels Blad 51 Baten en Lasten totale programma Rekening 2001 Lasten De investeringen in het kader van de uitvoering van de dorpennota zi de projectbegroting ondergebracht bij het beleidsproduct verhardinge houden van wijkconferenties opzetten integrale vraaggerichte actieprogramma's uitmondend in integrale wijkbeheerplannen organiseren/coördineren en adviseren ad-hoc-oplossingen voor klachten/problemen in wijken verstrekken beleidsadviezen beheer wijkbudgetten Nieuw beleid Uitvoering maatregelen dorpennota Voor de uitvoering van de in het uitvoeringsprogramma van de Dorpennota opgenomen maatregelen zijn extra middelen nodig ter dekking van het gemeentelijk deel van de investeringskosten. Het uitvoeringsprogramma bestrijkt de periode 2002-2012. De maatregelen zijn voorlopig geprioriteerd in twee perioden van vijf jaar. Nadere fasering en prioritering zal plaatsvinden in de vorm van een meerjarenuitvoeringsprogramma Wat mag het kosten? Ombuigingen bedragen x€ 1000 Het programma omvat het volgende beleidsproduct: wijkaanpak. Nieuw Beleid Uitvoering maatreqelen dorpennota 2002 bedr 2003 -15 agen x 2004 -15 1000 2005 -15 2006 -15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 27