Blad 18 Programmabegroting 2003 Memorie van Antwoord VRAGEN EN OPMERKINGEN VAN DE ONDERNEMINGSRAAD OVER DE PRO GRAMMABEGROTING 2003 (brief OR van 27 september 2002) De Organisatienota en Personeelsnota. Vraag OR: In de Perspectiefnota 2003 wordt niet ten onrechte een Or ganisatienota (p.36) en een Personeelsnota (p.37) in het vooruitzicht gesteld. Wij zitten er ook al enige tijd met smart op te wachten. In de volgorde die het college voor staat zal eerst de O-nota en daarna de P-nota het levens licht zien. Wij pleiten er sterk voor de volgorde om te draaien dan wel ze gelijktijdig te laten oplopen dit omdat er naar onze mening bij het aanpassen van de organisatie uit dient te worden gegaan van de aanwezige competenties en niet van een ideaal geachte organisatieDe wethouder heeft in het genoemde gesprek aangegeven open te staan voor onze suggestie Reactie Het college is van mening dat organisatie en personeel in derdaad niet los van elkaar kunnen worden gezien. Voorop staat echter het dienen van de burgers van Leeuwarden. De gemeentelijke organisatie moet naar die doelstelling zijn ingericht en het personeel moet de competenties hebben of verwerven om die doelstelling te verwezenlijken. Bestuur, organisatie en personeel zijn er voor de burgers van de gemeente Leeuwarden en niet andersom. Met de invoering van het dualisme en met de realiteit van algemeen maatschappe lijke en specifiek voor de gemeente Leeuwarden geldende ontwikkelingen dient naar het huidige organisatiemodel en de competenties van het personeel te worden gekeken. Het opstellen van de Organisatienota en de Personeelsnota kan vrijwel gelijktijdig oplopen. Noch de organisatie noch de competenties zijn daarbij leidend, maar het zo goed moge lijk ondersteunen van het college van B&W bij de uitoefe ning van hun taak om de gemeente Leeuwarden zo goed moge lijk te besturen. De paragraaf personeel (2.2.4.c) Vraag OR: Onder paragraaf personeel (2.2.4.c) staat dat er gestuurd dient te worden op prestaties en competentiesTot zo ver geen problemen. De gekozen invalshoekte weten de beoorde ling van personeelsleden is o.i. te beperkt. Volgens ons gaat het met name om het afstemmen van aanwezig potentieel van medewerkers op de gevraagde productie van de gemeente als dienstverlener voor de burgers en is dus veel minder een punt van beoordelingPlanning is voor ons hierbij het sleutelwoord, dit veronderstelt ook "tools" om realistisch te kunnen plannen. Beoordeling kan daar één van zijn, maar bijv. tijdschrijven is een andere, dat echter op vele plaatsen nog niet voldoende is ontwikkeld om inzetbaar te zijn voor deze planningVoor realistisch plannen dient ook de politiek zich er van bewust te zijn dat het stellen van vragen (productie) aan de ambtelijke organisatie niet Blad 19 Programmabegroting 2003 Memorie van Antwoord alleen gevolgen heeft voor de werkdrukmaar ook voor de planning. Er zal aangegeven moeten worden dat bij hetgeen de gemeenteraad wil tot gevolg kan hebben dat iets anders niet of later wordt uitgevoerd. In het voornemen van het college om meer beleid uit te voeren dan te ontwikkelen (op pag. 35) zien wij op voorhand nog geen verlichting van ta ken uit voortvloeienImmers, het steeds maar weer opnieuw beleid ontwikkelen behoeft niet minder arbeidsintensief te zijn, dan vastgesteld beleid ook daadwerkelijk uit te voe ren, vooral niet als er externe partners mee annex zijn en dat is meestal het geval. Deze uitvoering neemt veel tijd in beslag met name ook omdat dit altijd procesgerichte ac tiviteiten zijn. Het uit elkaar halen van die twee aspecten - beleid en uitvoering - zien wij derhalve niet zitten. Reactie Met het verbeteren van de bedrijfsvoering wordt ook het sturen op prestaties en competenties beter mogelijk. Perso neelsmanagement en procesbeheersing zijn in dat kader be langrijke onderdelen in het bedrijfsvoeringsprogramma. Daarnaast is het college zich ervan bewust dat het vragen van werkzaamheden aan de ambtelijke organisatie, bovenop de vastgestelde jaarlijkse sectorplannen, ten koste kan gaan van andere zaken. College en Directieraad maken daarover duidelijke afspraken. Het college is van mening dat het minder ontwikkelen van beleid wel degelijk kan leiden tot minder werkdruk. 'Ongevraagd' zal er geen beleid meer wor den ontwikkeld en dit moet mede leiden tot een vermindering van de werkdruk. De nadruk dient de komende tijd te liggen op uitvoering van het reeds ontwikkelde beleid en dat vraagt waarschijnlijk andere competenties van het perso neel. Waar nodig zal het personeel daarvoor worden getraind en opgeleid. Werkdruk heeft overigens wel degelijk de aan dacht van het college en het management en bij het onder deel 'terugdringing ziekteverzuim' is daarover reeds een opmerking gemaakt. Met betrekking tot de opmerkingen over de planning en tools kan aangegeven worden dat er momenteel een nieuw tijdregistratiesysteem wordt geïmplementeerd, waarbij de mogelijkheden van capaciteitsplanning uitdrukke lijk naar voren komen. Het ziekteverzuim. Vra ag OR: Het te hoog ziekteverzuim wordt in de Perspectiefnota ge tackeld met een reductie van 2% door de uitvoering van de Wet verbetering Poortwachter (WvP)Wij steunen dit streven uiteraard. Maar hebben er wel onze bedenkingen bij of de uitvoering van deze wet wel zo'n grote invloed kan hebben op het terugdringen van het ziekteverzuimFeitelijk gezien wordt deze "tooi" bij de achterkant van het probleem inge zet en is als zodanig aan te merken als symptoom bestrij ding. Ziek zijn heeft uiteraard vele oorzaken. Eén ervan is het tijdig en voldoende aandacht geven bij het terugkeerproces en hier komt de Wet verbetering Poortwachter in beeld, maar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 294