Bedrijfsvoering in Beeld
PROJECTEN
Hool'd- en deelprojecten
Uitgaande van de vier aandachtsgebieden uit de Opmaat-notitie zijn de volgende
projecten en deelprojecten benoemd.
Project Besturing
Deelproject IA Besturingsmodel
Deelproject 1B P&C-cyclus
Deelproject IC Gebiedsgericht werken
Project 2 Personeelsmanagement
Deelproject 2A P-visie en -instrumentarium
Deelproject 2B Competentiemanagement en prestatiesturing
Deelproject 3C Managementontwikkeling
Project 3 Procesbeheersing
Deelproject 3A Generieke aanpak processen
Deelproject 3B Implementatie procesverbetering met een deelproject per nog te
benoemen proces
Deelproject 3C Klant- en vraaggericht werken
Project 4 Risicomanagement
Deelproject 4A Vervolg aanpak interne risico-inventarisatie
Deelproject 4B Systeem voor risicomanagement
Project 5 Centrale Inkoop
Project 6 Juridische functie
Project Regiefunctie Sport
Samenhang projecten
De samenhang tussen de projecten blijkt uit het volgende schema. Veel projecten zijn
inhoudelijk afhankelijk van het nieuwe besturingsmodel, omgekeerd wordt
Managementontwikkeling juist vanuit veel andere projecten gevoed. Voor een aantal
projecten is de samenhang weer minder belangrijk. In de planning zal met de
samenhang rekening moeten worden gehouden.
De letters bij de pijlen verwijzen naar een toelichting op de samenhang tussen de door
de pijlen verbonden projecten.
10
Bedrijfsvoering in Beeld
Implementatie systeem voor risicomanagement
(,..)Professionalisering Centrale Inkoop
ot
Versterken juridische functie
q)
Regiefunctie Sport
toelichting op de pijlen:
a) het nieuwe besturingsmodel vloeit voort uit de visie op de organisatieontwikkeling
(de o-visie)
b) het besturingsmodel is (mede) bepalend voor de structurering en begrenzing van de
processen, met het aanpakken van deze processen wordt voorts delen van het
besturingsmodel geïmplementeerd (transformatietraject)
c) bij de indeling van de processen (structuur) wordt rekening gehouden met
vraaggericht werken; een proces begint bij de vraag en eindigt bij de klant.
d) Klant- en vraaggerichtheid beïnvloedt de aanpak van procesbeheersing omdat
tegelijk aan verbetering gewerkt kan worden
e) de implementatie van de procesbeheersing vindt plaats conform de generieke
aanpak daarvoor
f) deze implementatie van de procesbeheersing zal veelal voor het management een
leerproces zijn
g) de in het besturingsmodel te onderkennen wijzen van aansturing (en werken)
vragen om verschillende competenties van leidinggevenden, hierop zal gestuurd
gaan worden
h) het management zal leren met nieuwe p-instrumenten te gaan werken
11