Bedrijfsvoering in Beeld Wat hebben we nodig, wat moeten we doen? Uit de taakstellingen, de risicoanalyse en de audits komen een reeks maatregelen voort. Die maatregelen kunnen alleen zinvol genomen worden, wanneer wij tegelijkertijd nieuwe werkwijzen en sturingsprincipes introduceren. Bij die nieuwe werkwijzen en sturingsprincipes horen nieuwe of andere competenties. Verbeteren en vernieuwen gaan dus gelijk op en versterken elkaar. Het gaat om een totaalpakket van maatregelen, die in samenhang genomen moeten worden. Frictiekosten Als gevolg van de taakstellingen (bij benadering 15 fte verminderen) is een budget nodig voor "harde" frictiekosten (loopbaantrajecten, omscholing, outplacementtrajecten (gemiddeld 15.000 per persoon), reorganisatiekosten 150.000), impuls voor Centrale Inkoop en de regiefunctie 100.000)Bij de kostenraming wordt er vanuit gegaan dat deze procedures vroegtijdig gestart worden, opdat slechts in beperkte mate sprake zal zijn van loonkosten. Soms moeten echter perioden tot de VUT e.d. overbrugd worden, daarom wordt een gemiddelde van 1 jaar geraamd. Kosten: 475.000 en 750.000 loonkosten Structureel budget voor knelpunten in de bedrijfsvoering Samenhangend met de resultaatverplichting heeft een manager de beschikking nodig over een beperkt budget waarmee onverwachte problemen in de bedrijfsvoering (ziekte, disfunctioneren) opgevangen kunnen worden. Is dat er niet, dan stagneren zaken onnodig en kunnen resultaten niet zeker worden gesteld. Tot en met 2001 had elke dienst hiervoor elk jaar gemiddeld een budget van 400.000,= Door extra te bezuinigen (bovenop de 2,2 min) is voor dit zo essentiële knelpuntenbudget ruimte gecreëerd van in totaal structureel 200.000,=. Maatregelen voortvloeiend uit de audits Gelijktijdig verbeteren en vernieuwen betekent veelal het breder trekken van de aanbevelingen uit de audits, aldus ontstaat een aanzet tot het bedrijfsvoeringprogramma. De kosten die voortvloeien uit de verbeteracties zijn in eerste instantie als incidentele kosten geraamd. We moeten ons realiseren dat voor een aantal onderwerpen geldt, dat op termijn ook structurele kosten aan de orde kunnen zijn. Procesbeheersing en risicomanagement Beschrijven, optimaliseren en borgen van de belangrijkste processen. Kosten: 250.000,= Voortzetting van het interne traject risicoanalyse betekent het implementeren van een systeem voor risicomanagement en het verder beheersbaar maken van de risico's uit de zelfanalyse. Kosten: 150.000,= 30 Bedrijfsvoering in Beeld Verbeteren juridische functie De aanbevelingen uit de audit juridische dienstverlening leiden tot diverse actiepunten, waaronder het implementeren van een systeem voor contractbeheer, het instellen van een functie juridische control en een eenmalige financiële impuls voor de overige maatregelen. Kosten: 150.000,= Verbeteren van de kwaliteit van sturing en mensen Het komende half jaar moet heel hard gewerkt worden aan de ontwikkeling van een nieuw besturingsconcept: de introductie van programmatisch werken en de invoering van de dualisering. Kosten: 500.000,= Verbeteren van leidinggevende kwaliteiten op diverse niveaus, inclusief de inzet van diverse personeelsinstrumenten Kosten: 125.000,= Uitgaande van de doelstellingen van de organisatie en organisatiecompetenties, worden competentieprofielen opgesteld. Hierop worden vervolgens talentontwikke ling, loopbaanplanning (POP) en beoordelingen gebaseerd Kosten: 100.000,= 125.000 opleiding) Dekking Het totaal van de incidentele kosten bedraagt: frictiekosten: 1.225.000 vervolg audits: 1.400.130 2625000 Dit bedrag kan gedekt worden uit de voor frictiekosten beschikbaar gestelde middelen van tweemaal 1 miljoen en uit de bedragen die vrijkomen door het eerder realiseren van de taakstellingen. 700.000,=) Structurele kosten Met een aantal van bovengenoemde maatregelen hangen ook structurele kosten samen. Te denken valt aan een de functie voor Juridische control en net onderhoud van automatiseringstoepassingen en het actueel houden van procesbeschrijvingen. De concrete kosten hiervan zuilen bij perspectief 2004 aangedragen worden. 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 320