1.2.2 AO/IC P&O Het beschrijven van de werkprocessen op het gebied van P&O waardoor helderheid ontstaat in de onderlinge taakverdeling tussen integraal managers en P&O-afdelingen. Dit moet leiden tot uniformering van handelen, waarbij wel altijd de mogelijkheid moet bestaan voor maatwerk. Grondexploitatie Het vastleggen van de administratieve organisatie en interne controle ten aanzien van de diverse processen rondom projecten en het uitdragen daarvan in de organisatie, waardoor de betrokkenheid en houding van het personeel in de organisatie professionaliseert en zorgt voor helderheid en eenduidigheid in de te volgen procedures. Tevens wordt hierdoor de integraliteit op dienstniveau, maar ook op ambtelijk niveau, verbeterd. Verder dient interne controle plaats te vinden bij de totstandkoming van de hercalculaties en de notitie egalisatiereserve grondexploitatie. -> deelproject 3B procesbeheersing Grondexploitatie Juridische functie De mandaat- en delegatieregeling van de gemeente Leeuwarden laten aansluiten op de taakverdeling zoals deze reeds in de inventarisatiematrix is vastgelegd, voor zover de taken niet formeel door het College, de Raad of de burgemeester worden uitgeoefend. Aanbestedingen Het vaststellen van de grenzen van bevoegdheden van het integraal management. Het vaststellen dat voor alle aanbestedingen boven een bepaald drempelbedrag te allen tijde de afdeling centrale inkoop moet worden ingeschakeld. 1.2.3 Planning Control P&O De bedrijfsplannen en managementrapportages van de sector P&O- advies moeten gaan fungeren als sturings- en verantwoordingsinstrument ter beheersing van de vraag en inhoud van de P&O-diensten. Ten behoeve van de managementrapportages moeten factoren worden benoemd waarop sturing en verantwoording kan plaatsvinden en deze factoren worden tevens vermeld in het bedrijfsplan. Grondexploitatie Het verder uitwerken en implementeren van de opgezette initiatieven voor de P&C-cyclus rond projecten. Het opstellen en vaststellen van de notitie egalisatiereserve en de jaarlijkse (her)calculaties inpassen in het jaarrekeningtraject. -> deelproject 3B procesbeheersing Grondexploitatie Juridische functie Het aangeven van duidelijke prestatie-indicatoren met betrekking tot de kwaliteit van de juridische dienstverlening waaraan sectormanagers moeten voldoen. Deze indicatoren dienen daarnaast alle overige aspecten van de gemeentelijke bedrijfsvoering te behelzen en niet alleen financieel of kwantitatief te zijn. Het op directie- en concernniveau actief monitoren in hoeverre prestatie-indicatoren worden bereikt. Het door de juridische controlfunctie laten opstellen en uitvoeren van een auditplan per sector om de stand van zaken in kaart te brengen met betrekking tot de beheersing van de juridische aspecten van de dienstverlening. Inventariseren welke informatie benodigd is om te kunnen sturen op het gebied van juridische aspecten van de gemeentelijke dienstverlening en inbedden in de managementrapportage. Aanbestedingen Het door directie en op concernniveau monitoren in hoeverre sectormanagers binnen de kaders van hun bevoegdheden blijven. Dit kan door middel van een steekproef op de afgesloten aanbestedingen door de (concern)controller of door het regelmatig laten uitvoeren van een audit op de aanbestedingsprocedures door een interne auditafdeling (binnen de concernstaf) of door de externe accountant. Een andere mogelijkheid is het verplicht inschakelen van de afdeling centrale inkoop voor aanbestedingen boven een bepaald bedrag. Dit biedt een extra waarborg voor het management dat de juiste procedures worden gevolgd. -> project 5 Professionalisering Centrale Inkoop Bedrijfsvoering in Beeld -> deelproject 3B procesbeheersing P-fundie Reeds uitgevoerd -> project 5 Professionalisering Centrale Inkoop Bedrijfsvoering in Beeld -> deelproject 3B procesbeheersing P-functie -> deelproject IB verbeteren P&C-cyclus -> project 6 Versterken juridische functie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 322