1.2.3.1 Opdrachtgever/opdrachtnemer relaties 1.2.3.2 Contractbeheer Het op centraal niveau archiveren van alle lopende contracten. Vervolgens voor al deze contracten inventariseren wat het doel is, wie de betrokkenen zijn, de datum van afgifte is, de looptijd, de datum van beëindiging en omvang. 1.2.3.3 Contract formats In contracten met externe partijen (in het kader van de regierelatie van de gemeente) bepalingen opnemen dat van het totale takenpakket tevens onderdeel uitmaakt het informeren over trends, ontwikkelingen en signalen vanuit het veld. In contracten opnemen van prestatie-afspraken. Wederzijdse verplichtingen zoveel mogelijk concretiseren, zodat duidelijk is wat er moet worden gedaan, wie het doet en het tijdstip waarop. In het contract voorwaarden zoveel als mogelijk trachten op te nemen dat de gemeentelijke financiering gekoppeld is aan de te leveren prestaties. De prestaties moeten daarvoor helder, duidelijk en meetbaar in het contract zijn geformuleerd. In het contract voorwaarden opnemen dat bij het niet nakomen van verplichtingen de gemeente als opdrachtgever bevoegd is over te gaan tot sanctionering. Interne opdrachtgever/opdrachtnemerrelatie formaliseren door middel van een contract of service level agreement. Onderdeel van de service level agreement kan onder meer zijn het vaststellen van competentieprofielen van medewerkers die moeten worden ingezet en een regeling in geval van uitval. 1.2.3.4 Contract herziening Het contract herzien met BV Sport. Een jaarlijkse prestatieovereenkomst is een goed instrument om steeds betere voorwaarden te stellen waaronder de uitvoering en prestaties door BV Sport worden verricht. In het nieuwe contract de gewenste prestaties helder, eenduidig en meetbaar formuleren. Verder in het contract aanvullende bepalingen opnemen over: de gereedstelling; de effectmeting; het koppelen van de prestatie-indicatoren aan het kostenniveau en de jaarlijkse subsidieafrekening; subsidiëring uitdrukkelijk koppelen aan de prestaties die voor de gemeente worden verricht. Dit laatste betekent dat BV Sport de gemaakte kosten moeten kunnen verantwoorden. In contracten bepalingen opnemen dat de P&C-cyclus van opdrachtnemers synchroon loopt met die van de gemeente. 1.3 Structuur 1.3.1 Besturingsconcept Het integraal management model duidelijk definiëren, waarbij het aangeven van de grenzen aan de bevoegdheden van managers een zeker onderdeel moet zijn. Grondexploitatie Zowel voor sectorhoofden als teamleiders als voor projectleiders moet de rol van de projectentafel duidelijk zijn. 1.3.2 Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden Juridische functie De juridische control een duidelijke plaats geven en neerleggen bij een van de centrale afdelingen. Dit kan in de vorm van een aparte functie van juridisch controller, of door het benoemen van de taak en het verstrekken van de opdracht aan een afdeling. Het opstellen van uniforme criteria waarmee de aard van de werkzaamheden bepaald kan worden. Op deze wijze kan een risicoprofiel worden opgesteld dat, mede aan de hand van audits, up-to-date gehouden kan worden en relevante managementinformatie kan verschaffen. Regierelatie Het benoemen en daarmee verduidelijken van de taakverdeling tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Met name bij die regierelaties waar door de gemeente is bepaald dat opdrachtnemer ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving moet volgen en de regiefunctionaris daarvan op de hoogte moten stellen. Van belang is dan dat er voor beide partijen duidelijkheid wanneer en hoe deze kennis wordt overgedragen. Het intern beleggen van verantwoordelijkheden, ook in het geval van uitval. 1.4 Cultuur 1.4.1 Communicatie P&O De sector P&O (bestaande uit P&O-advies en het mobiliteitscentrum) communiceren op heldere en duidelijke wijze de onderlinge taakverdeling richting het management en de medewerkers. Besturingsmodel Bedrijfsvoering in Beeld -> project 5 Professionalisering Centrale Inkoop -> project 6 Versterken juridische functie -> project 7 Regiefunctie Sport -> project 5 Professionalisering Centrale Inkoop -> deelproject 2B Competentiemanagement -> project 7 Regiefunctie Sport 36 Bedrijfsvoering in Beeld -> deelproject!A bijstelling besturingsmodel -> deelproject 3B procesbeheersing grondexploitatie -> project 6 Versterken juridische functie -> project 4 ontwerp en implementatie systeem voor risicomanagement -> project 7 Regiefunctie Sport Deelproject 3B procesbeheersing P-functie 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 323