Blad 2 zich mee (bijv. geen afzonderlijke afhandeling meer van kwijtschelding van de afvalstoffenheffing) De overgang naar meer marktwerking in de energiesector maakt voortzetting van meeliften in de nabije toekomst uitermate onzeker. Op grond van bovenstaande en andere overwegingen (zie ook de ter inzage gelegde B&W-nota) is het college dan ook van mening dat het noodzakelijk is om met ingang van 2003 de reinigingsheffingen in eigen beheer te gaan heffen. Automatische incasso Tot op heden kan de gecombineerde aanslag gemeentelijke heffingen (OZB en hondenbelasting) door middel van acceptgiro's in twee termijnen betaald worden. De eerste termijn een maand na de dagtekening van de aanslag en de tweede termijn drie maanden na de dagtekening van de aanslag De meeste gemeenten kennen al jaren de mogelijkheid om in meer dan twee termijnen te betalen. Dit wordt veelal gecombineerd met de mogelijkheid van automatische incasso. Wanneer de heffing en invordering van de reinigingsheffingen niet langer door Essent wordt gedaan, is het gewenst om voor de gecombineerde aanslag gemeentelijke heffingen een ruimere mate van gespreide betaling in te voeren dan nu het geval is. Immers, het totaalbedrag van de gecombineerde aanslag neemt verder toe en de mensen zijn gespreide betaling via Essent gewend. Voorgesteld wordt dan ook om gelijktijdig met het in eigen beheer opleggen van de reinigingsheffingen de mogelijkheid van gespreide betaling via automatische incasso in te voeren. Daarnaast wordt voorgesteld alleen gespreide betaling aan te bieden voor huishoudens en niet voor bedrijven. Gedachtegang hier achter is dat gespreide betaling voor bedrijven minder noodzakelijk is, omdat bedrijven vaak over meer liquide middelen of kredietfaciliteiten beschikken. Het invoeren van gespreide betaling brengt wel de nodige kosten met zich mee. De extra personele inzet in verband met intensievere invordering wordt geschat op 0,5 fte. Daarnaast is voor het in eigen beheer opleggen van de reinigingsheffingen nog eens 1,0 fte extra benodigd. De totale kosten van deze extra 1,5 fte bedragen 80.000. Eventuele rentekosten c.q. voordelen zijn afhankelijk van het aantal termijnen en het moment waarop de termijnen betaald dienen te worden. Er is een groot aantal varianten mogelijk wat betreft betalingstermijnen. In onderstaande tabel zijn de jaarlijkse rente-effecten van de bij gemeenten meest gebruikte varianten aangegeven ten opzichte van voortzetting van de huidige situatie. Overigens zijn de uitkomsten van de rente-effecten sterk afhankelijk van de aannames bij de renteberekening. Blad 3 In de onderstaande berekening zijn de aannames voorzichtig gekozen. Voordelen zijn met een 'V' aangeduid, nadelen met een 'N' Aantal Ren te-effect Termijnen (x G) 2 V 315.000 4 V 270.000 5 V 230.000 6 V 190.000 8 V 105.000 10 V 25.000 Tabel 1: jaarlijkse rente-effecten aantal termijnen bij automatische incasso ten opzichte van handhaving van de huidige situatie. Gelet op het totale kostenplaatje (zie ook verder in dit voorstel) gaat de voorkeur van het college uit naar 6 termijnen. 12 termijnen is ongewenst, omdat dat praktisch gezien betekent dat termijnen dan overlopen naar het volgende jaar. Bij de betaling in 6 termijnen zijn o.a. de volgende uitgangspunten gehanteerd: Betaling in 6 termijnen is alleen mogelijk via automatische incasso. De gecombineerde aanslag wordt met dagtekening 28 februari verzonden. De vervaldata van de termijnen zijn: 28/3, 28/4, 28/5, 28/6, 28/7 en 28/8; Om het aantal belastingplichtigen dat via een automatische incasso met 6 termijnen mag betalen te beperken, is betaling in 6 termijnen alleen maar mogelijk voor huishoudens (dit betreft circa tweederde van de totale belastingopbrengst; In de overige gevallen (huishoudens die geen machtiging afgeven en bedrijven) kan alleen maar via een acceptgiro in één termijn betaald worden, één maand na dagtekening van de aanslag (28/3 i.e.). Bewust is er voor gekozen om bij de acceptgirobetaling de huidige twee termijnen terug te brengen tot 1 termijn. Op deze wijze wordt gestimuleerd om een machtiging af te geven voor het automatisch incasseren. Financiële gevolgen In onderstaande overzicht zijn de financiële gevolgen weergegeven van het in eigen beheer opleggen van de reinigingsheffingen en het invoeren van automatische incasso met 6 termijnen. Voordelen zijn met een 'V' aangeduid, nadelen met een 'N' Opgemerkt kan worden dat er daarbij vanuit gegaan is dat er geen rente meer wordt toegerekend aan de tarieven van de reinigingsheffingen. Tot dusverre werd een bedrag van 57.000 aan rentekosten meegenomen in de tariefberekening.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 325