Blad 4 Om de tariefberekening eenvoudig en transparant te houden wordt echter voorgesteld dit los te laten. De structurele financiële gevolgen voor de tariefberekening van de reinigingsheffingen zijn in onderstaande tabel weergegeven Omschri j ving Bedragen (x Extra formatie team Belastingen (2/3 van 80.000) N -/- 53.000 Vervallen extra rentetoerekening V 57.000 Vervallen kosten Essent V 100.000 Totaal V 104000 Tabel 2 - totale financiële gevolgen opleggen reinigingsheffingen in eigen beheer voor de berekening van de reinigingsheffingen De financiële gevolgen voor de exploitatierekening van de gemeente zijn in onderstaande tabel weergegeven: Omschrijving Bedragen (x Rente-voordeel (uitgaand van 6 termij nen V 190.000 Vervallen drukkosten bijsluiter V 7 000 Extra formatie team Belastingen (1/3 van 80.000) N -/- 27.000 Vervallen extra rentetoerekening ASH N -/- 57.000 Totaal V 113.000 Tabel 3 - totale financiële gevolgen opleggen reinigingsheffingen in eigen beheer voor de exploitatie. Uit bovenstaande blijkt dat de financiële gevolgen van het in eigen beheer opleggen van de reinigingsheffingen in combinatie met de invoering van automatische incasso tweeledig zijn: 1. Gevolgen voor tarieven reinigingsheffingen; In de tariefberekening voor 2003 is het voordeel van 104.000 (zie tabel 2) reeds meegenomen; 2. Gevolgen voor de exploitatierekening van de gemeente; Ten gunste van de jaarlijkse exploitatie van de gemeente komt per saldo een voordelig bedrag van 113.000 (zie tabel 3). Voorgesteld wordt dit voordeel aan de algemene reserve toe te voegen. Behalve de bovengenoemde structurele voor- en nadelen is eenmalig een bedrag in 2002 benodigd van circa e 75.000. Dit bedrag is nodig voor aanpassing van de programmatuur en eventuele extra werkzaamheden voor Essent (aanleveren van gegevensbestanden voor conversie)Omdat het grootste deel Blad 5 van deze kosten direct betrekking heeft op de reinigingsheffingen, wordt voorgesteld deze eenmalige kosten ten laste van de egalisatiereserve afvalstoffenheffing te brengen. Afsluiting Voordelen van het voorstel heffing en invordering van de reinigingsheffingen in eigen beheer zijn onder meer: toename van de kwaliteit, efficiënter afhandelen van bezwaren en kwijtscheldingsverzoeken, geautomatiseerde differentiatie van de reinigingsheffingen, automatische incasso, gespreide betaling en duidelijkheid. En last but not least, heffing en invordering is een taak van de gemeente zelf. Door het realiseren van dit voorstel kan de gemeente de uitvoering waarvoor zij verantwoordelijk is beter controleren en sturen. Voorstel Wij stellen u voor: 1. Met ingang van 1 januari 2003 de heffing en invordering van de reinigingsheffingen in eigen beheer te gaan uitvoeren; 2. De mogelijkheid van automatische incasso in te voeren met daarbij 6 betaaltermijnen. Hierbij is betaling in 6 termijnen alleen mogelijk voor huishoudens en niet voor bedrijven; 3. In alle overige gevallen kan nog maar in één termijn via een acceptgiro betaald worden, één maand na de dagtekening van de aanslag; 4. De eenmalige kosten van de voorbereiding ad 75.000 ten laste te brengen van de egalisatiereserve afvalstoffenheffing; 5Voortaan geen rente meer mee te nemen bij de berekening van de tarieven van de reinigingsheffingen; 6. Het structurele voordeel ad 113.000 voor 2003 ten gunste van de algemene reserve te brengen. Leeuwarden, 30 oktober 2002. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, M. de Boer, burgemeester, Ir. Sk. A. Brouwers, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 326