Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2001 1De informatievoorziening voldoet nog met aan de eisen van juistheid, transparantie en volledigheid. Dit geldt zowel voor gemeente als voor de rib's. 2. Gezien het vroege moment van onderzoek naar de trajectdeelnemers kon er toen nog weinig gezegd worden over uitstroomresultaten. Nu meer trajecten zijn afgerond zijn de resultaten zoals gepresenteerd in paragraaf 2.1. 3. Aan de formele voorwaarden (zoals ter goedkeuring voorleggen van het reïntegratieplan aan de deelnemer) wordt in de meeste gevallen voldaan. Dat een kwart van de trajecten te laat start ligt vaak aan wachtlijsten en persoonlijke omstandigheden van de deelnemer. 4. Over de inhoud van het traject is bijna driekwart van de deelnemers tevreden, met voldoende inspraak van de deelnemer zelf op het traject. 5. De informatie die bij de toeleiding naar een rib door Sociale Zaken wordt verstrekt was voor één derde van de ondervraagden met duidelijk. De helft van de deelnemers die nog contact hebben gehad met Sociale Zaken over het traject zijn tevreden over dit contact. 6. Deelnemers zijn over het algemeen redelijk tevreden over het aangeboden reïntegratietraject. Een gemiddeld eindoordeel van de ondervraagden komt uit op een rapportcijfer van 6,8. Het is van belang om in gedachten te houden dat dit met een onderzoek is naar de objectieve kwaliteit maar naar de door de deelnemers ervaren kwaliteit. Een motiverende en stimulerende rol van Sociale Zaken en rib's leidt niet altijd tot blije gezichten. Naar aanleiding van de uitkomsten van dit onderzoek heeft Sociale Zaken verbeteringen aangebracht in de informatievoorziening en dossiervorming. Invulling geven aan het casemanagement is één van de belangrijkste aspecten hiervan. Het klanttevredenheidsonderzoek is opgezet als een vooronderzoek voor een te ontwikkelen kwaliteitsbeoordelingssysteem. Om die reden start in september een onderzoek naar de kwaliteitsverbetering en inhoud van het casemanagement. Om de ontwikkeling van klanttevredenheid te blijven meten is inmiddels een vervolgonderzoek gestart naar alle fase 2/3 en 4 cliënten die op traject zijn geplaatst in 2001 3.5 Voorlichting De activiteiten op het gebied van voorlichting zijn te onderscheiden in periodieke en incidentele werkzaamheden. Periodiek: schrijven van artikelen voor gemeentelijke rubriek in Huis aan Huis; verzorgen van wekelijkse vacatureoverzichten; voorlichtingsactiviteiten Dienst SoZaWe NW-Fryslan; ondersteunen en faciliteren collega's bij voorlichtingsactiviteiten; werkzaamheden als intermediair russen dienst en werkveld; participeren in overlegvergadering met Cliëntenraad; participeren in LAT-project; afhandelen van telefonische en schriftelijke verzoeken om informatie; verzorgen van bijdragen op beleids- en uitvoeringsniveau aangaande de uitbouw van digitale voorlichting (op basis van gemeentelijk uitgangspunt); onderhoud digitaal Loket; voorlichting en uitvoering Declaratieregeling (vouchersysteem). 16 Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2001 Incidentele voorlichtingsactiviteiten: voorlichtingscampagnes invoering CWI, LAT (informatiemap wijzigingsformulier), Declaratieregeling, Bijstandsregeling Duurzame Goederen, Jeugdzeilen, AV- Friso, Veranderingen bij Sociale Zaken, Andere uitbetaling vakantietoeslag Zak- en kleedgeld personen in inrichting, Werkaanvaardingspremie, WIK en anderen; procedure oproep kandidaatstelling cliëntenraad; voorlichting rondom belastingstelsel; voorlichting rondom de Euro; aanpassing uitkeringsbedragen in 2 versies januari en juli en verzorging posters; aanpassing teksten informatiebladen en e-leeuw (later digitaal loket); diverse herschrijvingen en publicatie van nieuwe brochures. 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 344