Blad 4 De nieuwe wet is gericht op verantwoorde alcoholverstrek king, in het bijzonder ter voorkoming van gezondheidsrisi co's en maatschappelijke problemen door misbruik van alco holhoudende dranken. Daarvoor zijn nieuwe normen vastge steld en bestaande regels aangescherpt. De wetswijzigingen hebben belangrijke gevolgen voor de alcoholverstrekkers. Het college van burgemeester en wethouders voert op lokaal niveau de Drank- en Horecawet in medebewind uit. Gemeenten kunnen in een gemeentelijke verordening aanvul lende voorschriften opnemen die aan de vergunning kunnen worden verbonden. In de Algemene plaatselijke verordening Leeuwarden (Apv) zijn daartoe in hoofdstuk II, afdeling 3 met de titel "toe zicht op openbare inrichtingen" een aantal bepalingen opge nomen waarin de plaatselijke aanvullende regelgeving op het terrein van de horeca is vastgelegd. De voorstellen op het terrein van de regelgeving in de in spraak horecanota vereisen aanpassing van zowel de Apv als de legesverordening In hoofdstuk II, afdeling 3 worden diverse artikelen ge noemd die betrekking hebben op het huidige horecabeleid Naast tekstuele aanpassingen zijn ook wijzigingsvoorstellen nodig Het gaat hierbij om de volgende zaken: Nieuwe Horecanota 2002; Aanpassing begrenzing gebiedsindeling horecagebieden Het eeuwigdurende overgangsrecht maximaliseren tot 5 respectievelijk 10 jaar; Vereenvoudiging regelgeving door de jaarlijkse exploita tievergunning te vervangen door een 3-jaarlijkse vergun ning; Opname van een bepaling bij wijziging van het beheer van de horeca-exploitatie; Het vastleggen van de nadere regels bij exploitatie van terrassen; Sluitingstijden horecabedrijven in de dorpen; Onder specifieke voorwaarden verruiming openingstijden horecabedrijvenbuiten de binnenstad; Het actualiseren van een aantal artikelen in de Apv. Aanpassing legesverordening In de legesverordening staan een aantal bepalingen op grond waarvan het gemeentebestuur leges kan heffen voor het in behandeling nemen van aanvragen om horeca- exploitatie vergunningen De voorstellen op het terrein van de regelgeving in de in spraaknotitie voor nieuw horecabeleid vereisen eveneens aanpassing van de legesverordening Blad 5 Eén van de voorstellen betreft om de thans jaarlijkse hore- ca-exploitatievergunning te vervangen door een 3- j aarlij kse Wij stellen voor het tarief van de jaarlijkse horeca- exploitatievergunning ad 133,53 te vervangen door een bedrag van 300 voor een driejaarlijkse vergunning. Het tarief van 300 is overigens gebaseerd op de volgende aannames Voor de vergunningaanvraag, onderzoek en verlening is ge middeld 4 uur benodigd. Door de onderliggende vergunningen als de Drank- en Horeca- vergunning, de gebruikersvergunning, de milieuvergunning, de vergunning voor de speelautomaten enz. wordt de horeca- vergunning steeds meer als een zogenaamde "paraplu vergunning" beschouwd. Bovendien dient voor het opmaken van de horeca- exploitatievergunning advies aan diverse instanties te wor den gevraagd, zoals de sector bouwen en wonen, ruimtelijke ordening en inrichting, brandweer, milieu, politie maar ook de Kamer van Koophandel. Voor de vergunningafhandeling worden binnen de organisatie een tweetal parttime krachten ingezet. Voor instellingen tot het exploiteren van een horecabe drijf, door een vereniging of stichting, zonder winstoog merk en als nevenactiviteit - en daaraan ondergeschikt - en rechtstreeks betrokken bij en verband houdende met amateur sport, recreatie, welzijnszorg (buurthuizen, clubhuizen, dorpshuizen) stellen wij eveneens voor om hiervoor een driejaarlijkse vergunning in te voeren. Ook hier geldt dat niet alleen de gemeente een verminderde werklast heeft door de verlenging van de duur van de ver gunning maar ook de exploitant. Op grond van een eerder genomen raadsbesluit is het tarief voor deze zogenaamde para-commerciële insteiliingen niet kostendekkend en heeft daardoor meer symbolische betekenis. Vorig -aar heeft u raad er mee ingestemd om het tarief van f 1,30 trapsgewijs te verhogen naar jaarlijxs 18. Wij aer.ter. op grond van het voorgaande een tarief var. 30 voor een driejaarlijkse vergunning redelijk. Bij de wijzigingsvoorstellen voor aanpassing van de ).eges- verordening is ook een bedrag opgenomen voor tussentijdse wijziging van de horeca-exploitatievergunning Ten einde de overgang van de jaarlijkse- naar de driejaar lijkse vergunning soepel te laten verlopen stellen wij voor een overgangsbepaling in de Apv op te nemen om de geldig heid van de in 2002 verstrekte horeca- exploitatievergunningen ook in 2003 te laten behouden tot dat de nieuwe 3-jaarlijkse horeca-exploitatievergunning is afgegeven. In ieder geval dienen houders van een jaarlijkse

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 365