Blad 6 vergunning in 2003 een nieuwe 3-jaarlijkse vergunning aan te vragen. Commissievergadering van 6 november 2002 Tijdens de behandeling van de inspraaknotitie in de commis sievergadering op 6 november jl. zijn zowel door een aantal insprekers als door leden van de commissie vragen en opmer kingen gemaakt omtrent de voorliggende voorstellen en aan bevelingen In het kort willen wij op een aantal onderdelen hierop in gaan 1. Specifieke ontheffing sluitingsuur voor Wolweze en In cognito Bij de commissie- en raadsbehandeling van de Horecanota in 1997 is de problematiek rond de sluitingstijd van bar- dancing Incognito aan de orde geweest. Vanuit commissie en raad is er toen op aangedrongen Incog nito te behandelen als een vestiging vallend binnen het concentratiegebied. In de Commissie Stadsontwikkeling van 18 november 1997 is hierop door de portefeuillehouder ge antwoord dat bar-dancing Incognito onder het overgangsrecht komt te vallen en daardoor z'n sluitingstijd van 3.00 uur behoud In de raadsbehandeling van de Horecanota op 15 december 1997 is opnieuw aandacht geschonken aan de sluitingstijd van bar-dancing Incognito. Vanuit meerdere fracties uit de raad is het standpunt naar voren gebracht Incognito te be oordelen als een horecavestiging vergelijkbaar met disco theken vallend in het concentratiegebied. Daarop is door het college op geantwoord dat volledig aan de wensen tegemoet gekomen wordt door Incognito als het ware het regiem van de concentratiegebieden te bieden door het handhaven van de feitelijke gedoogsituatie op dat mo ment. Dit in verband met het specifieke karakter van Incog nito waardoor sprake is van een zekere uniciteit. Door de toenmalige burgemeester is hieraan nog toegevoegd dat hij Incognito een perfect voorbeeld vindt van het arti kel uit de Algemene plaatselijke verordening dat de burge meester de mogelijkheid geeft in afzonderlijke zaken afzon derlijk maar in de geest van de raad en het college te han delen Voor wat betreft de nieuwe situatie rond Incognito kan wor den gesteld dat deze horecagelegenheid de komende tien jaar, bij voortzetting door de huidige exploitant, onder het overgangsrecht komt te vallen. Het verlenen van een ontheffing van de sluitingstijd door de burgemeester voor Incognito is pas na afloop van het overgangsrecht aan de orde. Zonder vooruit te willen lopen op de situatie op dat moment kan worden gesteld dat bij ongewijzigde bedrijfsvoe ring de kans groot is dat een ontheffing zal worden ver strekt Blad 7 2Deelname vertegenwoordigers in de overleggroep horecabe- leid Diverse leden van de commissie hebben gevraagd om de over leggroep horeca uit te breiden met vertegenwoordigers van sportverenigingen en of coffeeshopexploitanten. Aangezien tijdens deze vergaderingen van de overleggroep horeca ook specifieke handhavingsactiviteiten worden be sproken achten wij uitbreiding van de overleggroep horeca niet gewenst. Wij zijn echter bereid aan de wens van diverse leden van de commissie tegemoet te komen door een breed samengesteld platform openbare inrichtingen in te stellen. Hiervoor wor den niet alleen vertegenwoordigers van horeca, sportvereni gingen en coffeeshopexploitanten maar ook vertegenwoordi gers van andere openbare inrichtingen uitgenodigd. Tijdens deze vergaderingen kunnen onderwerpen die door de vertegenwoordigers van de diverse geledingen worden aange dragen besproken. 3Aanpassing overgangsrecht verplaatsing coffeeshops Breedstraat e.o. Door een aantal leden is voorgesteld de termijn voor ver plaatsing van de coffeeshops in de Breedstraat e.o. te ver ruimen Aangezien de meerderheid van de Raad in februari 2001 heeft ingestemd met het voorstel van de burgemeester om uit te gaan van een overgangstermijn van 3 jaar zijn wij tegen een verruiming van de termijn van het overgangsrecht voor ver plaatsing van de coffeeshops. Bovendien zou een verruiming van deze termijn rechtsonder- zekerheid geven voor bewoners in de Breedstraat e.o. Verder dient opgemerkt te worden dat de overgangstermijn van drie jaar voor coffeeshops betrekking heeft op het ge dogen van de verstrekking van cannabisproducten en niet op de exploitatievergunning. De overgangstermijn voor de slui tingstijden is gelijk aan die van de 'reguliere' horeca. Het beperken van het overgangsrecht van één deel van de vergunningverlening kan niet als argument worden gebruikt voor de verruiming van het overgangsrecht van een ander onderdeel 4. Afwijkingen van het horecabeleid Wij onderschrijven de door de wethouder tijdens de commis sievergadering gedane toezegging dat eventuele afwijkingen van het horecabeleid, met name als het gaat om specifieke vestiging van bedrijven in het deconcentratie-gebied van de binnenstad, eerst in overleg met de raad zullen worden be sproken

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 366