Blad 6
vergunning in 2003 een nieuwe 3-jaarlijkse vergunning aan
te vragen.
Commissievergadering van 6 november 2002
Tijdens de behandeling van de inspraaknotitie in de commis
sievergadering op 6 november jl. zijn zowel door een aantal
insprekers als door leden van de commissie vragen en opmer
kingen gemaakt omtrent de voorliggende voorstellen en aan
bevelingen
In het kort willen wij op een aantal onderdelen hierop in
gaan
1. Specifieke ontheffing sluitingsuur voor Wolweze en In
cognito
Bij de commissie- en raadsbehandeling van de Horecanota in
1997 is de problematiek rond de sluitingstijd van bar-
dancing Incognito aan de orde geweest.
Vanuit commissie en raad is er toen op aangedrongen Incog
nito te behandelen als een vestiging vallend binnen het
concentratiegebied. In de Commissie Stadsontwikkeling van
18 november 1997 is hierop door de portefeuillehouder ge
antwoord dat bar-dancing Incognito onder het overgangsrecht
komt te vallen en daardoor z'n sluitingstijd van 3.00 uur
behoud
In de raadsbehandeling van de Horecanota op 15 december
1997 is opnieuw aandacht geschonken aan de sluitingstijd
van bar-dancing Incognito. Vanuit meerdere fracties uit de
raad is het standpunt naar voren gebracht Incognito te be
oordelen als een horecavestiging vergelijkbaar met disco
theken vallend in het concentratiegebied.
Daarop is door het college op geantwoord dat volledig aan
de wensen tegemoet gekomen wordt door Incognito als het
ware het regiem van de concentratiegebieden te bieden door
het handhaven van de feitelijke gedoogsituatie op dat mo
ment. Dit in verband met het specifieke karakter van Incog
nito waardoor sprake is van een zekere uniciteit.
Door de toenmalige burgemeester is hieraan nog toegevoegd
dat hij Incognito een perfect voorbeeld vindt van het arti
kel uit de Algemene plaatselijke verordening dat de burge
meester de mogelijkheid geeft in afzonderlijke zaken afzon
derlijk maar in de geest van de raad en het college te han
delen
Voor wat betreft de nieuwe situatie rond Incognito kan wor
den gesteld dat deze horecagelegenheid de komende tien
jaar, bij voortzetting door de huidige exploitant, onder
het overgangsrecht komt te vallen. Het verlenen van een
ontheffing van de sluitingstijd door de burgemeester voor
Incognito is pas na afloop van het overgangsrecht aan de
orde. Zonder vooruit te willen lopen op de situatie op dat
moment kan worden gesteld dat bij ongewijzigde bedrijfsvoe
ring de kans groot is dat een ontheffing zal worden ver
strekt
Blad 7
2Deelname vertegenwoordigers in de overleggroep horecabe-
leid
Diverse leden van de commissie hebben gevraagd om de over
leggroep horeca uit te breiden met vertegenwoordigers van
sportverenigingen en of coffeeshopexploitanten.
Aangezien tijdens deze vergaderingen van de overleggroep
horeca ook specifieke handhavingsactiviteiten worden be
sproken achten wij uitbreiding van de overleggroep horeca
niet gewenst.
Wij zijn echter bereid aan de wens van diverse leden van de
commissie tegemoet te komen door een breed samengesteld
platform openbare inrichtingen in te stellen. Hiervoor wor
den niet alleen vertegenwoordigers van horeca, sportvereni
gingen en coffeeshopexploitanten maar ook vertegenwoordi
gers van andere openbare inrichtingen uitgenodigd.
Tijdens deze vergaderingen kunnen onderwerpen die door de
vertegenwoordigers van de diverse geledingen worden aange
dragen besproken.
3Aanpassing overgangsrecht verplaatsing coffeeshops
Breedstraat e.o.
Door een aantal leden is voorgesteld de termijn voor ver
plaatsing van de coffeeshops in de Breedstraat e.o. te ver
ruimen
Aangezien de meerderheid van de Raad in februari 2001 heeft
ingestemd met het voorstel van de burgemeester om uit te
gaan van een overgangstermijn van 3 jaar zijn wij tegen een
verruiming van de termijn van het overgangsrecht voor ver
plaatsing van de coffeeshops.
Bovendien zou een verruiming van deze termijn rechtsonder-
zekerheid geven voor bewoners in de Breedstraat e.o.
Verder dient opgemerkt te worden dat de overgangstermijn
van drie jaar voor coffeeshops betrekking heeft op het ge
dogen van de verstrekking van cannabisproducten en niet op
de exploitatievergunning. De overgangstermijn voor de slui
tingstijden is gelijk aan die van de 'reguliere' horeca.
Het beperken van het overgangsrecht van één deel van de
vergunningverlening kan niet als argument worden gebruikt
voor de verruiming van het overgangsrecht van een ander
onderdeel
4. Afwijkingen van het horecabeleid
Wij onderschrijven de door de wethouder tijdens de commis
sievergadering gedane toezegging dat eventuele afwijkingen
van het horecabeleid, met name als het gaat om specifieke
vestiging van bedrijven in het deconcentratie-gebied van de
binnenstad, eerst in overleg met de raad zullen worden be
sproken