1.1 .aanleiding tot de invoering en tot de evaluatie van het stipejild De aanleiding tot invoering. Het subsidiebeleid voor activering van uitkeringsgerechtigden voorheen ook wel premie- of incentivebeleid genoemd werd door de raad met ingang van 1 september 2000 aangepast.Per die datum werden op grond van analyse en onderzoek naar de werking en effectiviteit van diverse subsidies de premies voor afronding van scholing voor uitstroom naar werk en voor deelname aan maatschappelijke activiteiten in de praktijk oriëntatie trajecten voor alleenstaande ouders) afgeschaft. Als belangrijke reden hiervoor werd aangegeven dat de premies voor scholing en uitstroom veeleer een extra beloning achteraf waren voor het nakomen van (reeds uit de wet voortvloeiende) verplichtingen dan dat ze fungeerden als een stimulerend resultaatgericht instrument. Een belangrijk tweede argument voor afschaffing was de constatering dat het reïntegratie- traject inmiddels het meest effectieve centraal te stellen activeringsinstrument is Andere reïntegratie-ondersteunende middelen kunnen dus het beste aan het traject worden gekoppeld en tijdens het volgen van het traject aan de deelnemer beschikbaar worden gesteld. Voor afzonderlijke inzet van activeringsinstrumenten zoals voormelde premies was dus geen plaats meer. Vanuit de reïntegratiepraktijk werden bovendien signalen ontvangen over de behoefte aan een snel inzetbaar en effectief instrument ter oplossing van kleine financiële knelpunten van cliënten tijdens de deelname aan het traject. Naar aanleiding van voormelde ontwikkelingen werd het stipejild per 1 september 2000 ingevoerd. De nadere voorwaarden en uitvoeringsaspecten werden geregeld in de (aanvullende) contracten met de reïntegratiebedrijven. De aanleiding tot evaluatie van de uitvoeringspraktijk was tweeledig. Omdat het stipejild als onkostenvergoeding formeel geen onderdeel is van het subsidiebeleid en dus ook niet in de Verordening subsidiebeleid WIW is opgenomen bestaat er ook geen procedure voor het indienen van bezwaar tegen het onthouden van stipejild Zo'n procedure of andere bezwaarmogelijkheid werd (vooreerst) ook niet nodig geachtUit een evaluatie zou kunnen blijken of er in de uitvoeringspraktijk behoefte aan is of niet. Ook zou evaluatie moeten uitwijzen of het voornemen om zo ruim mogelijk toepassing te geven aan het stipejild inderdaad wordt gerealiseerd. 1.2.samenhang met de ontwikkeling van het activeringsbeleid Hoewel het stipejild als onkostenvergoeding geen onderdeel is van het activerings- subsidiebeleid kan het voor een goede beoordeling niet geheel los worden gezien van de centrale en lokale ontwikkeling van dit beleid Derhalve wordt deze ontwikkeling in dit evaluatierapport kort weergegeven. Tegelijk met het vervallen van de inkomstenvrijlating ingevolge de Algemene Bijstandswet (ABW per 1 oktober 1994 kregen de gemeenten de ruimte en de financiële middelen om een gedifferentieerder activeringsbeleid te voeren. Het Leeuwarder beleid werd in januari 1995 vastgelegd in de nota "Uitstroom-incentive- beleid" en vervolgens geregeld in de Verordening premies activering uitkeringsgerechtigden 1995 Daarin zagen onder meer de eerder genoemde uitstroom-scholings- en activiteitenpremie voor uitkeringsgerechtigden met afstand tot de arbeidsmarkt het licht Het verstrekken van deze individuele premies werd gezien als een middel bij uitstek tot het ondersteunen van het proces van toeleiding naar de arbeidsmarkt. Tevens diende het verstrekken van premie als middel ter bevordering van maatschappelijke activering van uitkeringsgerechtigden met een grote of onoverbrugbare afstand tot de arbeidsmarktVoor het verkleinen of tenminste op peil houden van die afstand heeft de gemeente immers een bijzondere verantwoordelijkheid. Dit beleid werd medio 2000 aangepast. Het reïntegratietraject zelf wordt dan inmiddels gezien als meest effectief activeringsinstrument voor alle uitkeringsgerechtigden die aan een traject moeten en kunnen deelnemen. Toeleiding naar de arbeidsmarkt en maatschappelijke activering verloopt via het traject. Financiële belemmeringen voor een ongestoorde voortgang van het traject kunnen worden weggenomen door het verstrekken van stipejild als trajectgerelateerde onkostenvergoeding. Lokale premies (thans subsidies genoemd als beloning voor uitstroom naar werk of het voltooien van scholing werken niet als activeringsinstrument tot deelname aan betaald werk en kunnen een versterkend negatief effect hebben op de armoedeval (het teruglopen van het recht op inkomensafhankelijke voorzieningen ten gevolge van een hoger inkomen)Een activiteitenpremie voor deelname aan oriëntatietrajecten zou wél een stimulerende werking kunnen hebben maar ook hier geldtdat het reïntegratietraject zelf bepalend is voor iemands toekomst op de arbeidsmarkt en dus centraal dient te staan als activeringsinstrument. Een daarvan los staande activiteitenpremie vormt in wezen geen doelgerichte stimulans tot arbeidsparticipatie Op grond van deze overwegingen werden de premies afgeschaftAlleen de subsidies voor het verkrijgen en behouden van deeltijdarbeid bleven gehandhaafd. De Verordening thans genoemd: Verordening subsidiebeleid WIW werd bij raadsbesluit van 10 juli 2000 aangepast. Nadien is deze Verordening nog tweemaal gewijzigd en wel naar aanleiding van landelijke regelingen In 2001 werd de centraal genormeerde defiscale werkaanvaardingssubsidie ingevoerd Deze werd na een jaar weer ingetrokken In 2002 werd in het kader van het Belastingplan 2002 de fiscale toetrederskorting geïntroduceerd. Deze korting geldt onder bepaalde voorwaarden voor uitkeringsgerechtigden en personen met een WIW dienst betrekking die uitstromen naar reguliere betaalde arbeid Lokaal is er nu afgezien van voormelde deeltijdsubsidies en van overgangsrecht.geen sprake meer van het verstrekken van belonings- en activeringssubsidies. Het reïntegratietraject zonodig voorzien van stipejild is thans hét instrument bij uitstek van het uitstroombeleid voor in principe alle 'activeringsplichtige' uitkeringsgerechtigden. Sedert de invoering per 1 januari 2002 van de herziening van de uitvoeringsstructuur voor werk en inkomen (Suwiwordt in de landelijke regelgeving die belangrijke functie van het reïntegratietraject bevestigd. de invoering van Stipejild evaluatie stipejild aug. 2002 -2- evaluatie stipejild aug. 2002

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 398